Logga in

Visa fullständig version : Försöka fixa energibalans träningsdagarna?

Seb74
2009-11-29, 23:44
Kör helkropp 2ggr/vecka.
Är det en stor fördel om jag då försöker ligga på balans träningsdagarna, och övriga 5 dagar kör -500 till -1000 kcal nånstans?
Eller är det bara en totalt pointless förlängning av bulken?

Funderar också på proteinintaget, vet att vissa nästan går upp mitt i natten och hivar lite protein, för att kroppen alltid ska ha färskt protein att tillgå (vet ej om detta var deff-specifikt dock).
Är det nån poäng med det, eller funkar det lika bra med 2-3 stora mål per dag och inget däremellan?
Kanske ingen som vet säkert iofs, aldrig hört så mycket prat om det.

Tack och godnatt :)

Sniggel
2009-11-29, 23:55
Kör helkropp 2ggr/vecka.
Är det en stor fördel om jag då försöker ligga på balans träningsdagarna, och övriga 5 dagar kör -500 till -1000 kcal nånstans?
Eller är det bara en totalt pointless förlängning av bulken?

Det kan vara en fördel på lång sikt. I och med att du passar på att äta lite mer de dagar då du tränar styrka. Dock kommer deffen att ta längre tid. Sen kan det vara en fördel psykologiskt, men även en nackdel beroende på hur man är funtad.

Funderar också på proteinintaget, vet att vissa nästan går upp mitt i natten och hivar lite protein, för att kroppen alltid ska ha färskt protein att tillgå (vet ej om detta var deff-specifikt dock).
Är det nån poäng med det, eller funkar det lika bra med 2-3 stora mål per dag och inget däremellan?
Kanske ingen som vet säkert iofs, aldrig hört så mycket prat om det.

Tack och godnatt :)

Jag kan inte se någon poäng med att avbryta sömnen för att få i sig protein. Sömnen gör mycket mer för musklerna än vad en proteindrink (eventuellt) gör mitt i natten.
Dessutom så är det till stor del mängden protein per dag som avgör, och i andra hand tidpunkterna, så länge man inte är extrem och dricker 100g vassle på morgonen och 100g vassle på kvällen och däremellan äter smör och potatis, eller något liknande.

mattilainen
2009-11-29, 23:56
Vad är det du vill göra? Förstår inte din första fråga, du frågar om det är en förlängning av bulken att ligga på kaloriunderskott? Har jag förstått det rätt? Vill du gå ner i vikt så kan du alltid ligga på kaloriunderskott. Vill du upp i vikt så bygger du självklart muskler när du inte tränar, vilket gör det dumt att ligga på kaloriunderskott då.

Får du i dig tillräckligt med protein under dygnet så behöver du verkligen inte gå upp mitt i natten. Försök få i dig 2g protein/kg kroppsvikt så har du tillgodosett ditt proteinintag. Får du i dig det du behöver på 2 - 3 måltider, vilket man borde så behöver du verkligen inte gå upp mitt i natten.

Har aldrig hört folk som går upp bara för att få i sig protein mitt i natten iaf.

Sniggel
2009-11-30, 00:06
Oj, det stod bulk? Ok nu är jag också förvirrad.

Elfsberg
2009-11-30, 00:08
Har aldrig hört folk som går upp bara för att få i sig protein mitt i natten iaf.

Den sista idioten är inte född än.

;)

Seb74
2009-11-30, 09:23
Oj råkade skriva bulk, haha, då förstår jag ni är förvirrade.
Fast tråden ligger ju i deff-delen, och handlar om underskott, men ändå, sorry, my bad :(

Tänkte alltså att man kanske sparar muskler extra bra, och kanske tom kan öka i styrka, om man inte deffar själva träningsdagen, och kör hårt underskott övriga dagar, speciellt då jag bara kör två pass i veckan.

Seb74
2009-11-30, 09:26
Den sista idioten är inte född än.

;)

Den jag tror gjorde detta, om jag minns rätt, är absolut ingen idiot, och ganska grov också minst sagt.....tror han resonerade nåt att det var bra med nytt protein för kroppen var fjärde timme, så det alltid finns till hands.
Men jag kan minnas lite fel också, tänkte att det hursomhelst är en intressant frågeställning, hur många mål man måste få i sig protein om dagen....hur länge "det räcker" liksom.

mikaelj
2009-11-30, 09:47
Den jag tror gjorde detta, om jag minns rätt, är absolut ingen idiot, och ganska grov också minst sagt.....tror han resonerade nåt att det var bra med nytt protein för kroppen var fjärde timme, så det alltid finns till hands.

Även en blind höna kan träffa rätt.

Nej, du behöver inte få i dig protein var fjärde timma. 1-2 mål var 24-48e timme räcker, om du bara lyckas täcka ditt proteinbehov vid de målen...

Elfsberg
2009-11-30, 10:11
Den jag tror gjorde detta, om jag minns rätt, är absolut ingen idiot

Nä, nä, nä. Säger du det så.

Lellan
2009-11-30, 11:21
Nä, nä, nä. Säger du det så.

Kom ihåg att tiderna förändras, det kommer nya rön och det som vi tror att vara "sant" idag kan visa sig mer komplicerat än nuvarande studier visat.

Med det sagt så går ju utvecklingen framåt. Är säkert fler än jag som i tidernas begynnelse ätit protein var 4e timme, tänkt att "fettet brinner i kolhydratets låga", morgonpromenader är magiska, ätardagar höjer ämnesomsättningen etc etc.. å ibland för att vara "opti" ställde klockan och svepte en drink.. :D Utan att vi varit idioter, vi har bara litat på den information vi fått via kolo.. ;)

Själv tycker jag det är ypperligt skönt med den förändring som skett över tid i rekommendationer, det är godare och bekvämare att deffa på fett än riktigt fettsnålt och att slippa tugga enligt ngn skalmanklocka. Lyssna på kroppen är ett svårt men bra råd!

Sniggel
2009-11-30, 11:21
Fast tråden ligger ju i deff-delen, och handlar om underskott, men ändå, sorry, my bad :(

Tänkte alltså att man kanske sparar muskler extra bra, och kanske tom kan öka i styrka, om man inte deffar själva träningsdagen, och kör hårt underskott övriga dagar, speciellt då jag bara kör två pass i veckan.

Jag tycker att det är en bra idé. Jag brukar ofta tillåta mer kalorier på de dagar man tränar styrketräning (om jag deffar, iofs annars ockås :D), speciellt om man tränar 2-3ggr i veckan, då har man råd att tillåta lite mer.

z_bumbi
2009-11-30, 11:24

Styrkan kan man beroende på träningsgrad ibland öka utan att ligga på överskott eller energibalans men att äta mer på träningsdagarna t ex fylla på med kolhydrater och protein efter träningen är ingen dum idé på deff. Det behöver däremot inte betyda att någon hamnar på kaloribalans då styrketräningen i sig gör av med energi, hur mycket beror självklart på kroppsvikt och hur du tränar.
Hela processen att fylla på för prestation har betydligt mer betydelse om man tränar mer än två pass i veckan och då inkluderat en del kondition men för att hålla sig på samma underskott även på träningsdagarna så bör man äta mer så varför inte passa på att göra det efter träningen?

Seb74
2009-11-30, 13:50
Styrkan kan man beroende på träningsgrad ibland öka utan att ligga på överskott eller energibalans men att äta mer på träningsdagarna t ex fylla på med kolhydrater och protein efter träningen är ingen dum idé på deff. Det behöver däremot inte betyda att någon hamnar på kaloribalans då styrketräningen i sig gör av med energi, hur mycket beror självklart på kroppsvikt och hur du tränar.
Hela processen att fylla på för prestation har betydligt mer betydelse om man tränar mer än två pass i veckan och då inkluderat en del kondition men för att hålla sig på samma underskott även på träningsdagarna så bör man äta mer så varför inte passa på att göra det efter träningen?

Ja mer får man ju äta såklart, kör alltid lite protte precis före, lite malto under, och lite extra stor protte/gainer direkt efter, så får alltid 200-300kcal extra träningsdagar, men jag tänkte om man skulle fylla ut med typ 500-1000kcal extra och verkligen komma i E-balans, men det kanske inte är nåt magiskt som sker bara för man precis uppnår balans, utan bara att man ser till att få i sig lite extra precis timmarna efter som är det viktiga.

Seb74
2009-11-30, 14:05
Och att det tom skulle vara idiotiskt att tro att det är positivt med mer kontinuerligt intag av protein, måste ju betyda att kroppen alltså har nån sorts depå där tom snabbt vassle stoppas undan och sedan utsöndras många många timmar efter?
För annars blir det ju så, om man bara käkar 3-4ggr/dag, att kroppen långa perioder inte har nåt protein att leka med, eller vad?

mikaelj
2009-11-30, 14:07
Och att det tom skulle vara idiotiskt att tro att det är positivt med mer kontinuerligt intag av protein, måste ju betyda att kroppen alltså har nån sorts depå där tom snabbt vassle stoppas undan och sedan utsöndras många många timmar efter?

Magsäck?

Kroppen omsätter flera hundra gram protein per dag: bryter ned det, låter det cirkulera för att bygga serotonin, thyroxin, m.m., stoppar ihop det och lagrar in det i musklerna igen. Ungefär.

Seb74
2009-11-30, 15:02
Ok, då är kanske matklockan inte så viktig ändå då....bra det iofs, tack för svaren :)

Tolkia
2009-11-30, 15:55
Ok, då är kanske matklockan inte så viktig ändå då....bra det iofs, tack för svaren :)
Grejen är att större delen av reparation och återbildning av det i kroppen som slits ned under dagen sker under sömnen (aktiviteten i den parasympatiska delen av autonoma nervsystemet toppar). Stör du sömnen med att ställa klockan för att dricka proteindrinkar, stör du även uppbyggnaden av kroppen, och den kommer i längden inte att tacka dig. En grov bekant som förespråkar detta är förmodlige grov trots sina metoder och inte på grund av dem.

Seb74
2009-11-30, 16:08
Ja det var absolut inget jag tänkte testa, men om det varit sant hade jag blivit lite mer nojig med mattider och sånt under dagen, men skönt om man kan skippa en ständig protein-noja och bara konstatera när varje dag är slut att man fått iallafall nånstans kring 1.5g/kg :)

Hade fan glömt hur gott allt är när man deffar, det är skönt, när man bulkar är knappt ens efterrätterna goda för man är spymätt jämt :D

Elfsberg
2009-11-30, 19:08
Kom ihåg att tiderna förändras, det kommer nya rön och det som vi tror att vara "sant" idag kan visa sig mer komplicerat än nuvarande studier visat.

Med det sagt så går ju utvecklingen framåt. Är säkert fler än jag som i tidernas begynnelse ätit protein var 4e timme, tänkt att "fettet brinner i kolhydratets låga", morgonpromenader är magiska, ätardagar höjer ämnesomsättningen etc etc.. å ibland för att vara "opti" ställde klockan och svepte en drink.. :D Utan att vi varit idioter, vi har bara litat på den information vi fått via kolo.. ;)

Själv tycker jag det är ypperligt skönt med den förändring som skett över tid i rekommendationer, det är godare och bekvämare att deffa på fett än riktigt fettsnålt och att slippa tugga enligt ngn skalmanklocka. Lyssna på kroppen är ett svårt men bra råd!

Jag är en av dem som svalt de flesta myterna med både krok och hulling och levt efter sas. konstens alla regler, men att gå upp mitt i natten för att äta..? Där gick gränsen för mig. :)
Idag är jag jäkligt tacksam för både kolo och BODYs forum där jag lärt mig jäkligt mycket. De enda gliringarna man hör idag är skämtsamma och avundsjuka kommentarer om mängderna man stoppar i sig.