handdator

Visa fullständig version : Gainer pro

Brickhead
2009-11-29, 19:49
Jag har precis köpt 12kg gainer pro och undrar om det räcker om man tar det efter varje träning om man vill öka i vikt/muskelmassa. Jag tränar 4 ggr/veckan.

Eller hur ofta rekommenderar ni att man ska ta det? tacksam för svar!

*popcorn*

King Grub
2009-11-29, 19:52
Det är mjölk och potatis i pulverform och inget som i sig gör att du går upp i vikt eller muskelmassa, mer än samma mängd kalorier, protein och kolhydrat från vilken källa som helst. Äter du inte mer kalorier än du gör av med, totalt sett, går du inte upp i vikt, gainer eller inte.

Före och efter träning är bra tillfällen att ta protein, men som sagt, i sig är en gainer inget som gör att du ökar i vikt eller bygger muskler.

sweaberg
2009-11-29, 19:53
Efter träning

Martin Löwgren
2009-11-29, 19:56
Det är mjölk och potatis i pulverform och inget som i sig gör att du går upp i vikt eller muskelmassa, mer än samma mängd kalorier, protein och kolhydrat från vilken källa som helst. Äter du inte mer kalorier än du gör av med, totalt sett, går du inte upp i vikt, gainer eller inte.

Före och efter träning är bra tillfällen att ta protein, men som sagt, i sig är en gainer inget som gör att du ökar i vikt eller bygger muskler.

Exakt, lås tråd :D

Brickhead
2009-11-29, 20:09
"Gainer Pro är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning"

men den hjälpter till öka i vikt?

kaysim
2009-11-29, 20:12
"Gainer Pro är en återhämtningsprodukt som ger dig allt du behöver för maximal viktökning, energiinlagring, muskelutveckling samt återhämtning"

Äter du mycket mat (så att du ligger på ett energiöverskott (kcal) så kommer gainern hjälpa dig att bygga muskler om du samtidigt tränar ordentligt och frekvent. Men gainern i sig är inget "magiskt" som du inte kan få av vanlig mat. Dock kan det ju vara smidigt och praktiskt att få i sig en gainer direkt efter träning, och sedan äta mycket mat någon timme senare.

King Grub
2009-11-29, 20:17

Bara om det innebär att du hamnar på kaloriöverskott. Men den gör inte att du ökar mer i vikt än om du hade lagt till samma kalorimängd ris och kyckling i stället. Eller samma kalorimängd Nutrilett bantningspulver för den delen.

Du kan dricka hur mycket gainers som helst, men äter du mindre kalorier än du gör av med, totalt sett, så går du ner i vikt, inte upp, gainers till trots. Gainer är bara mat i pulverform, varken mer eller mindre, och påverkar dig inte annorlunda. Dom är lättdruckna kalorikällor och kan därigenom indirekt hjälpa dig med viktökning, om du har svårt att äta tillräckligt med vanlig mat.

Martin Löwgren
2009-11-29, 20:25

Har du svårt att gå upp i vikt?

Detta är bland de vanligaste problemet man stöter på hos styrketränande individer tillsammans med svårighet att gå ned i vikt (ironiskt va?).

Innan man påstår att man inte kan gå upp i vikt måste man först sätta sig ned och kolla igenom sitt kostschema samt hur mycket kalorier man ska få i sig per dag för att en viktuppgång ens ska vara möjlig.

Det gör man lättast genom att läsa och ta till sig denna text som jag skrivit

Kalorier – Kalorier är ett mått på den energi du får i dig genom att äta ett visst livsmedel. När man vanligtvis pratar om kalorier menar man vanligtvis kilokalorier (kcal), 1 000 kalorier. Det är helt enkelt en benämning på hur mycket energi det finns i maten. En kcal uttrycker den energimängd (värme) som behövs för att höja temperaturen på 1kilogram (1l) vatten 1° från 14.5° – 15.5°(Celsius).

Energibalans - Äter du mer energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du upp i vikt. Äter du mindre energi (kalorier) än vad din kropp förbrukar går du ner i vikt och äter du lika mycket energi (kalorier) som din kropp förbrukar kommer du du ligga i energibalans och varken gå upp eller ned i vikt - så enkelt är det. Ett kilo kroppsfett innehåller cirka 7000 kalorier så för att tappa 1 kg fett behöver man under en viss tidsperiod förbränna ca 7000 kalorier mer än man äter. Ett överskott respektive underskott på cirka 500 kalorier är lagom för en stabil viktuppgång respektive viktnedgång.

Basalmetabolism - BMR (Basic Metabolic Rate) är den energi som kroppen förbrukar när man är vaken men vilar, alltså bara genom att hålla sina olika organ fungerande, som t.ex. hjärta och lungor. Den är beroende på vikt, ålder, längd och kön och olika för olika personer, här nedan följer en uträkning som man kan använda för att få reda på sin ungefärliga BMR.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Energibehov – En människas energibehov påverkas av flera faktorer. Ålder, kön, längd, muskelmassa, hur mycket man tränar med mera. Genom att räkna ut sin BMR (Basic Metabolic Rate) och sedan multiplicera denna med sin aktivitetsfaktor (Där 1.2 avser en dag på soffan och 2.0 avser en elitidrottares vardag) får man oftast fram ett rätt så exakt värde.

I exemplet nedan har jag valt en man på 79.5kg, 179cm lång och är 22år gammal (byt ut mot era stats).

66.5 + (13.75X 79.5kg) + (5.003 X 179cm) – (6.775 X 22år) = 66.5 + 1093 + 895 – 149 = 1905 kalorier + aktivitets faktor 1.4 = 1905 X 1.4 = 2667. 2667 är det kaloriintag du ska ligga på om du vill bibehålla din vikt och träna samtidigt.

Vill man öka i vikt lägger man på ytterligare 500 kalorier utöver detta så att din kropp har ”råd” att lägga på sig lite muskler - vilket ger slutsumman 3167 kalorier.

Vill man gå ned i vikt tar man bort 500 kalorier vilket ger slutsumman 2167 kalorier.

Eddie Vedder
2009-11-29, 20:31

Ja det innehåller ju energigivande näringsämnen. Men minskar du samma mängd energigivande näringsämnen i andra delar av kosten eller kompenserar gainerns energi med mer förbrukad energi kommer du inte öka i vikt.

Ett tips för framtiden är att INTE utgå från vad du läser från produktbeskrivningar.

Brickhead
2009-11-29, 20:46
ok, tack för hjälpen. Så då är det bara att fortsätta att mycket + gainern.

Brickhead
2009-11-29, 20:54
2299.3 blev mitt resultat

om man äter +500 kcal/dag hur mycket går man upp då dag/vecka?

King Grub
2009-11-29, 21:02
Det kan man inte ge ett exakt svar på, då man inte vet hur mycket av överskottet som kommer att bilda fett resp fettfri vikt. Runt ett halvt kilo ren matematik, men det kommer inte att bli riktigt så mycket - det är sällan så enkelt i praktiken.

Brickhead
2009-11-29, 21:25
okey, det var mer än vad jag trodde.

sweaberg
2009-11-30, 19:25
Själv har jag märkt en sak, använde gainer pro i typ 1 ½ månad efter varje pass, sedan jag slutat med gainern så har ökningarna inte kommit lika ofta, faktum är att jag står still i mycket nu, vilket är ovanligt för en nybörjare.

dock vet jag inte om det har med gainern att göra eller något helt annat. =)

Brickhead
2009-11-30, 20:21
Hur tyckte du om den produkten? Gick du mycket upp i vikt och räckte det att ta bara efter träning?

Dreas
2009-11-30, 20:26
Själv har jag märkt en sak, använde gainer pro i typ 1 ½ månad efter varje pass, sedan jag slutat med gainern så har ökningarna inte kommit lika ofta, faktum är att jag står still i mycket nu, vilket är ovanligt för en nybörjare.

dock vet jag inte om det har med gainern att göra eller något helt annat. =)Hur tyckte du om den produkten? Gick du mycket upp i vikt och räckte det att ta bara efter träning?Kcal in vs kcal ut gäller, du går upp i vikt ifall du ligger på kcalöverksott, gainer är inget magiskt. Och att Sweaberg inte ökat beror troligen på att han äter för dåligt efter passet och/eller under dagen totalt. Du kan lika gärna ta mat efter passet, vilket redan sagts.

Brickhead
2009-11-30, 21:17
Någon av er som vet vart man kan testa hur mycket kcal man äter/dag, har föröskt googlat men allt är rent skit =(

skulle vara kul att veta!

WHITEFOLKS
2009-11-30, 21:19
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/FA5AFCDFD3154811C1256F1E003E0051

Dreas
2009-11-30, 21:19
Någon av er som vet vart man kan testa hur mycket kcal man äter/dag, har föröskt googlat men allt är rent skit =(

skulle vara kul att veta!TADAaaaaaaaa http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Kolla de sista sidorna efter nyare versioner.

www.slv.se har ju också en.

Brickhead
2009-11-30, 21:20
tack för dom snabba svaren!! asbra

WHITEFOLKS
2009-11-30, 21:21
Oj sorry. Läste fel. Min länk var för att räkna ut förbrukningen :)

Brickhead
2009-11-30, 21:26
ah ok :)

Brickhead
2009-12-01, 21:42
någon som vet hur mycket gainer pro-pulvret väger/dl?

Dreas
2009-12-01, 21:53
någon som vet hur mycket gainer pro-pulvret väger/dl?2dl = 100g har jag för mig att jag räknade på.

discocrunkers
2009-12-02, 12:31
Gainern har lite inverkan, du ska äta tills du kräks minst 3 gånger om dagen. Då ska du se att du går upp i vikt (y)

sweaberg
2009-12-02, 20:28
Kcal in vs kcal ut gäller, du går upp i vikt ifall du ligger på kcalöverksott, gainer är inget magiskt. Och att Sweaberg inte ökat beror troligen på att han äter för dåligt efter passet och/eller under dagen totalt. Du kan lika gärna ta mat efter passet, vilket redan sagts.

Stämmer, jag sköter inte kosten allt för bra tyvärr, detta beror på hungerbrist och att jag verkligen inte känner för att äta allt för ofta. får detta problem på vintern medans jag kan äta som en häst på sommarn =S apropå gainern så gjorde nog den mycket nytta som gav mig ca 300-400 kcal extra på träningsdagarna. prioterar dock pengarna på vassle och eaa före gainer.

macsacre
2009-12-03, 01:46
Jag körde med Whey-80 plus creatine i början och hade svårt att gå upp i vikter och blev trött rätt snabbt och ibland kunde träningsverken hålla sig näst intill hela veckan, och så läste jag sedan att man behöver gå upp vikt för att även öka i vikter på gymmet så då köpte jag Gainer pro och har ökat från runt 70kg till 89kg på runt 7 - 8 mån. (i måndags vägde jag mig senast) och jag har ökat konstant i vikter och även träningsverken försvinner på nån dag.

Kan tillägga att nu för tiden så tar jag creatine och EAA innan träning, Whey 80 på morgonen eller kvällen och så Gainer Pro efter träningen.

Har lagt märke till att många på forumet inte gillar Gainers. Gainer tycker jag är skit bra då jag slipper laga mat efter träningen och det är snabba kalorier och troligen rätt bra protein källa (29g på gainer pro 2dl)

Ska själv köpa 12kg Gainer Pro efter jul.

*tränar Max Ot från mån - tor och på lör kör jag hela kroppen i nån form av cirkel träning så man svettas lite :D*

Dreas
2009-12-03, 01:52
Jag körde med Whey-80 plus creatine i början och hade svårt att gå upp i vikter och blev trött rätt snabbt och ibland kunde träningsverken hålla sig näst intill hela veckan, och så läste jag sedan att man behöver gå upp vikt för att även öka i vikter på gymmet så då köpte jag Gainer pro och har ökat från runt 70kg till 89kg på runt 7 - 8 mån. (i måndags vägde jag mig senast) och jag har ökat konstant i vikter och även träningsverken försvinner på nån dag.

Kan tillägga att nu för tiden så tar jag creatine och EAA innan träning, Whey 80 på morgonen eller kvällen och så Gainer Pro efter träningen.

Har lagt märke till att många på forumet inte gillar Gainers. Gainer tycker jag är skit bra då jag slipper laga mat efter träningen och det är snabba kalorier och troligen rätt bra protein källa (29g på gainer pro 2dl)

*tränar Max Ot från mån - tor och på lör kör jag hela kroppen i nån form av cirkel träning så man svettas lite :D*För de som orkar ställa sig i köket 2ggr i veckan och göra storkok blir gainer ganska onödigt (inte för de ni vet vi alltid snackar om). Anledningen till att du inte ökade i vikt var ju att du åt för dåligt. Anledningen till att träningsvärken blivit mindre påtaglig kan ha att göra med olika saker, du har blivit van, du har börjat äta mer. Sen att kalorierna kommer ifrån en gainer var mindre noga.

macsacre
2009-12-03, 01:59
jo, iofs orkar man laga mat så är ju gainern onödig.

Eddie Vedder
2009-12-03, 08:11
jo, iofs orkar man laga mat så är ju gainern onödig.

Och om gainern ERSÄTTER mat så är det helt fel. Visst kan man ta en gainer efter passet men tanken är ju att det ska vara "den snabba nödlösningen" innan dess att du hinner äta.

Om du sedan inte äter är det ju inte längre ett kostTILLSKOTT i den bemärkelsen utan en näringsfattig kostERSÄTTNING.

Parachutes
2009-12-03, 08:24
gainer 5-10 min efter träning & mat inom 1 timme = opti! annars går det nästan precis lika bra om du skippar gainern och bara äter.

Dreas
2009-12-03, 09:02
gainer 5-10 min efter träning & mat inom 1 timme = opti! annars går det nästan precis lika bra om du skippar gainern och bara äter.Direkt efter passet EAA, hem mat = Opti skulle jag säga. Bättre effekt på proteinsyntesen och "troligen" bättre prestation vid nästa pass.

sweaberg
2009-12-03, 13:21

Om du nu ska slå på stort och köpa så mycket så skulle jag rekommendera att du köper protein och malto separat och blanda själv för att spara en del pengar. =)

ACL
2009-12-03, 13:55
Jag köpte 12 kg för inte så länge sen, men ångrar mig nu.

Om jag var du skulle jag hellre lägga pengarna på EAA och riktig mat.

Jag låg på drygt 70kg/183cm när jag började gymma (början av september) och ligger nu på 82kg.
Vad jag gjorde var att äta tills jag nästa spydde och kombinerade det med en relativt enkel metod - dryck.
Jag gör numer,som mellanmål typ, en gainer på röd mjölk, havregryn, gainer, lite grädde och rapsolja.

Som redan nämnts,se inte gainer som något magiskt, det är mer ett snabbt och enkelt sätt att få i sig något snabbt efter träning.

Själv ska jag köpa EAA så fort mina 12 kg är slut. =)

Morty
2009-12-03, 14:03
EAA och malto för pengarna, klockrent! Varför betala extra för att någon blandar ditt värdefulla protein med nästan gratis pulver?

Brickhead
2009-12-03, 17:16
jahapp, men vad är det som är så bra med EAA?

Dreas
2009-12-03, 17:32
jahapp, men vad är det som är så bra med EAA?10g EAA, vilket verkar vara ungefär max stimulerar proteinsyntesen mer än 20g vassle (vilket jag antar är max), alltså får man mindre kcal men bättre effekt, kan man lägga kalorierna på mat istället. Kolla den klistrade tråden om EAA?

Brickhead
2009-12-03, 17:43
aha ok, har gjort det.

MangeByggarn
2009-12-08, 21:19
Kan man ersätta en måltid med gainer? Jag menar inte varenda då, t. ex på morgonen har jag ingen aptit och kan inte käka frukost eller för det mesta hinner jag inte. Har tänkt och ersätta frukosten med Gainer, är det opti?

Psyla
2009-12-08, 21:27
Kan man ersätta en måltid med gainer? Jag menar inte varenda då, t. ex på morgonen har jag ingen aptit och kan inte käka frukost eller för det mesta hinner jag inte. Har tänkt och ersätta frukosten med Gainer, är det opti?

Ja det går bra.

King Grub
2009-12-08, 21:28
Visst går det, men det är verkligen inte opti. Det blir påverkan ungefär som att äta en skål socker med mjölkprotein. Att börja dagen med supersnabba kolhydrater är inte det bästa för något.