Visa fullständig version : Varför blir jag flottig och fåpr talg i ansiktet av mejeriprodukter?
Bedragaren_i_murmans
2009-11-28, 21:07
Jag är 18 år, har mkt problem med flottig hy överlag, finnar får jag om jag inte tar antibiotkakräm på dom. Kör 30 mg zink varje morgon och kväll för att också hålla finnarna borta och få bättre hy. Äter just nu inga mjölkprodukter utöver den som finns maträtterna. För om jag gör det, så som typic lyder. Så fort jag konsumerar, ens normalt, med mejeriprodukter blir jag direkt flottigare i ansiktet och det uppstår små knottror i ansiktet fulla med talg.
Nu ere så att mamma lagar typ vegetariska sopor o skit för hon har gått o blivit snål och tror jag tar anabola steroider. Så därför behöver jag mer protein och mat överlag som jag måste köpa själv. Med andra ord vill jag kunna börja äta mjölkprodukter, framförallt keso och kvarg. Men jag vill inte få flottigare hy än vad jag redan har och fan inte att det ska börja explodera med finnar.
FInns det något jag kan göra? Vad beror det på? Någon vitamin el något osm jag kan ta?
Tvättar ansiktet morgon och kväll, tar sedan återfuktande kräm, sen antibiotikakrämen på de ställen jag har finnar eller där det börjar uppstå en.
Jäbvligt trött på mitt ansikte nu, håll på o mixtra med det en jävla massa år och det blir fan aldrig bra....
Eddie Vedder
2009-11-28, 21:11
Mjölkproteiner har starkt samband med akne. Har du de problemen så har du, jag har ytterst svårt att se hur någon form av vitaminkur skulle kunna kompensera för ett samtida intag av mycket mjölkprotein.
Det är främst vasslen dock och både kvarg och grynost är ju mestadels kasein. Men även kasein påverkar. Mjölkproteiner påverkar hormonerna väldigt, kraftig indulinpåverkan av vassle och mindre insulin men kraftigare påslag av IGF-1 från kasein.
Bedragaren_i_murmans
2009-11-28, 21:25
Du säger att det inte finns någonting jag kan göra öht alltså? ÄR ej insatt i indulin, insluin och IGF o sånt så det där var rena grekiskan för mig. Men detta lär väl gå över om en 2-3 år, dvs när puberteten är över?
Du kan äta mindre ost och mjölk, samt inte äta proteinpulver baserat på vassle ("whey") eller kasein.
Gå till en doktor och berätta för honom om dina besvär.
Jag fick Dalacin! En antibiotika som appliceras i ansiktet, den har gjort under för mig!
Rena djungeln där med att hitta produkter och kost som funkar respektive som inte funkar för en.. Jag har testat en del för att få bukt med problemet, jag skiter i mjölkprodukter i stor mån, dricker mkt vatten, tvättar morgon och kväll med Vichy tvål som finns på apoteket, kör på med Basiron 10%, sen dagkräm på det (Vichy Day Care) Som sagt, du får helt enkelt pröva dig fram, jag kör på EAA istället för Whey, och det har hjälpt huden mkt =) Det som funkar för en behöver inte funka för en annan, vi har olika hudtyper helt enkelt.
Du märker vad som funkar och inte funkar :)
Lycka till med att få bukt med skiten, men tänk på att oftast förstorar man det själv, alltid lättast att hitta problem, hos just sig själv.
Bedragaren_i_murmans
2009-11-29, 12:42
Har typ prövat allt och accepterat att man kan spegla sig i mitt ansikte. Just finnarna är i princip borta, men jag blir blank och det tror jag har sin grund i att när man behandlat sig så många år för finnar har man torkat ur huden och den tillverkar då mer talg.
Får experimentera ännu mer då...
tack för svaren.
Rockhard
2009-11-29, 13:31
Pantotensyra (b5 vitamin) funkar rätt bra annars.
Bedragaren_i_murmans
2009-11-29, 13:49
Ska jag kolla upp isf. Biverkningar? :whipped:
Testade det. Smakar ju för överjävligt, så jag orkade inte testa mer än några veckor. Var ändåså inte så motiverande för jag fick fler finnar av det.*gah!*
Rockhard
2009-11-29, 14:08
Inga biverkningar för mig, vad jag märkt. Har använt i ett år. Hade inte så mycket finnar men fet hy på näsan och runt om. Förstorade porer. Blev en rejäl förbättring efter bara ett par veckor. Så jag blev riktigt nöjd.
Edit: Äckligare smak får man leta efter hehe
Eddie Vedder
2009-11-29, 14:11
Jag har också hört talas om det. Men min poäng var att även om det kan tänkas minska akneproblem är det skillnad på att direkt provocera fram akneproblemen och sedan försöka kompensera.
Pantotensyran kanske kan hålla din akne i schack men inte om du SAMTIDIGT konsumerar mycket av det som starkt påverkar aknen negativt.
Bedragaren_i_murmans
2009-11-29, 15:04
Inga biverkningar för mig, vad jag märkt. Har använt i ett år. Hade inte så mycket finnar men fet hy på näsan och runt om. Förstorade porer. Blev en rejäl förbättring efter bara ett par veckor. Så jag blev riktigt nöjd.
Edit: Äckligare smak får man leta efter hehe
Det är precis mitt problem nu med. Inte så mkt finnar men min näsa är en spegel och pannan inte långt därifrån. Hela T-zonen är fettig.
Går det att köpa på Life eller dyl? Hur mkt kan du rekommendera att man ska ta om dagen?
Eddie Vedder. Lär inte bli sämre iaf, och får väl hålla mjölkprodukterna någorlunda i schack men man kanske kan våga iaf någon gång i veckan ta lite kesella som mellanmål eller kanske till och med så att man kan görja dricka prottepulver igen efter träningen. Får hitta balansen hur mkt jag kan trycka i mig helt enkelt.....
Japp, det finns att köpa på Life. köpte en ny burk hos dem idag.
Jag tar en tablett till frukost varje dag.
Har tagit dem ett år nu kanske och det har hjälpt bra.
Är det inte så att talg bildas när huden är torr? Inhandla någon bra fuktighetskräm då.
Bedragaren_i_murmans
2009-11-30, 21:13
har en "intensivt återfuktande" kräm nu från loreal for men. Idag efter att ha användt den krämen ca 1 vecka var första dagen min hy var riktigt fin! Knappt blank. hade kört på en antishine/återfuktande innan men denna verkar vara mer effektiv.
Nu blire zink, krämer och b5 =)
b5 körde jag för många år sen och det funkade bra, jag blev lös i magen i början. smakar riktigt illa så kolla efter kapslar om det finns
Bedragaren_i_murmans
2009-12-02, 18:00
köpt b5 nu. Tycker inte de smakar så mkt, sväljer direkt ifs.
Ivantheman
2009-12-02, 23:28
kolla med din hudläkare om du kan få roaccutan det är den heliga gralen när det gäller akne/pormaskar/fet hy det dödar dina talgkörtlar för gott så jävla bäst!
dock lite biverkningar typ chilla på spriten ett halvår samt torr hud och läppar.
Jag har samma problem nu när jag har bytt ut vassle isolatet och kaseinet mot kvarg. Man kan se enorm skillnad ifrån dag till dag.
Trådskaparen: Vad använder du för proteinpulver?
Kan laktosen också ha någon påverkan?
Gör dricker strösocker efter träningen just nu istället för maltos, kan det också han en viss påverkan på akne?
Bedragaren_i_murmans
2009-12-03, 18:15
Kört Esielt double pro. Nu har jag precis införskaffat mig äggprotein dock, inte mjölkprotte i den ju. FY FAN va äckligt det var dock. O skummigt.....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.