Visa fullständig version : Tona håret
Tänkte testa att tona håret, första gången i livet jag ger mig på något sådant, så här kommer ett par dumma frågor. I vilket skick ska håret vara när man gör det? Just nu är det ett par dagar sedan jag tvättade det senast och det är lite småfett, borde jag tvätta håret ordentligt eller ska jag bara skölja det med vatten? Det står iofs att man bara ska fukta, men det känns ändå lite konstigt...
Sen står det i instruktionerna att det skulle följt med skyddshandskar. Det gjorde det dock inte, är det viktigt eller kan jag skita i den detaljen?
Scratch89
2009-11-28, 17:29
Det står i manualen som följer med hur håret ska vara.
Ljuvligt
2009-11-28, 17:45
Nu var det en halv evighet sedan jag tonade håret, men har för mig att det är bättre med lite smutsigt hår då färgen fäster bättre. Jag hade inte kört utan någon form av handskar för då kommer man springa runt med händer i samma färg som håret. Tar ett tag innan man får bort färgen, det gäller även om man får färg på öronen, i pannan eller liknande. Lycka till!
Ok, sket i att tvätta och körde på med bara händerna. Blev väl rätt bra, några slingor vart ljusa men det är väl inte hela världen. Händerna fick en svagt brun nyans, men det går nog bort med tiden. Tack för erat stöd :)
Ljuvligt
2009-11-28, 19:03
Ok, sket i att tvätta och körde på med bara händerna. Blev väl rätt bra, några slingor vart ljusa men det är väl inte hela världen. Händerna fick en svagt brun nyans, men det går nog bort med tiden. Tack för erat stöd :)
:)
Har du långt hår behövs det nästan alltid två paket med toning för att få det jämt, tom tre vid väldigt långt hår. Det kan vara svårt att få det jämt själv, du kan alltid be en (tjej)kompis nästa gång.
:)
Har du långt hår behövs det nästan alltid två paket med toning för att få det jämt, tom tre vid väldigt långt hår. Det kan vara svårt att få det jämt själv, du kan alltid be en (tjej)kompis nästa gång.
Ja, har långt hår... Funderade på om jag skulle gå till en kompis, men tänkte att det vore kul att lyckas på egen hand :)
Hmm, ser att det vart rätt ordentligt mycket bättre i fram än i bak... Det finns en del kvar i flaskan, tror du det funkar att ta det och smeta i i bak? Eller ska jag köpa nytt och göra om allt från början?
Ljuvligt
2009-11-28, 19:18
Ja, har långt hår... Funderade på om jag skulle gå till en kompis, men tänkte att det vore kul att lyckas på egen hand :)
Jo, förstår hur du menar. Överraska lite:).
Själv gjorde jag aldrig någon större färgskillnad (som från blond till brunett) så det fanns inte så mycket utrymme till att det skulle synas om det blev ojämt. Men märkte ändå att det var lättare att få till det när en kompis hjälpte mig, svårt att se i nacken;). Men det handlat nog snarare om att det var för lite färg om det inte blev jämt om du bara använde en förpackning. Sen är toning skönt på så sätt att det tvättas ut relativt snabbt. Intensivtoning och vanlig färgning får man nästan göra om ifall det inte blir bra. Men kul om det blev bra första gången. :)
Ljuvligt
2009-11-28, 19:24
Hmm, ser att det vart rätt ordentligt mycket bättre i fram än i bak... Det finns en del kvar i flaskan, tror du det funkar att ta det och smeta i i bak? Eller ska jag köpa nytt och göra om allt från början?
Jo, det svåra är just nacken. Har du tur kan det mattas av i början. Personligen hade jag nog gjort om allt och då med 2 förpackningar. Se till att använda all färg och låt den hellre sitta i kortare tid. Ska du använda den färgen som är kvar kan det blir svårt att räkna ut hur lång tid det ska sitta i. Lite svårt att räkna ut det då du redan färgat en gång. Men du kan alltid pröva, blir det inte bra är det bara att göra om det.
Körde i en gång till. Nu blev det lite för mörkt istället, men är iaf hyffsat jämt över hela. Kanske bleknar om ett tag.
Skummt bara att det inte verkar funka på skägget, det blev knappast mer än en aning mörkare.
Tvätta händerna med citronsyra/askorbinsyra (kryddhyllan på ICA) så bleknar färgen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.