Visa fullständig version : Mat som man mår bra av?
NiklasAlm
2009-11-27, 23:25
Just nu äter jag mest protein och fett och känner att mitt humör svajar mer än vanligt trots att jag ligger på kaloriplus. Har hört nånstans att en mer kolhydrat-baserad kost är bättre för ens humör, stämmer det? Finns det några bra piller eller oljor som kan motsvara det man behöver få i sig och som verkligen funkar? Känner att jag måste ta tag i min kost för att må bra igen, är tacksam för svar.
Det är väldigt individuellt hur man svarar på olika kostupplägg.
Prova att äta lite mer kolhydrater, det behöver fortfarande inte vara överdriva mängder.
mattilainen
2009-11-28, 00:50
Väldigt individuellt vad som fungerar. Jag älskar kolhydrater och kommer aldrig sluta med att äta mig full av det!
NiklasAlm
2009-11-28, 01:10
Hur är det med vitamintillskott och sånt? Nåt tips på bra tillskott..
Får väl testa ösa i mig kolhydrater annars men då har jag mkt svårt för att ligga på kcal+.
Mat som smakar gott torde spela väldigt stor roll med, rent mentalt.
Eddie Vedder
2009-11-28, 07:30
Först och främst bör alla släppa den trista inställningen att det är näringsämnen som gör en glad deppig.
Variera din mat, låt näringsvärdet bli lite vad det blir (vällagad mat på bra råvaror ÄR nyttig per automatik i stort sett), laga roliga rätter, njut, ät gärna med trevligt folk, ta med dig mat ut och ät på någon mysig plats etc.
Lär dig äta mat istället för näringsämnen så får du ut så mycket mer.
Först och främst bör alla släppa den trista inställningen att det är näringsämnen som gör en glad deppig.
Variera din mat, låt näringsvärdet bli lite vad det blir (vällagad mat på bra råvaror ÄR nyttig per automatik i stort sett), laga roliga rätter, njut, ät gärna med trevligt folk, ta med dig mat ut och ät på någon mysig plats etc.
Håller med till 100%!
Tyvärr är det inte "bara att" börja göra så, inte för mig i alla fall. Har man en gång börjat räkna kalorier, proteiner, fett, kolhydrater m.m. så är det otroligt svårt att se mat som "bara" mat (i alla fall för mig)
Jobbar dock på det............:)
Eddie Vedder
2009-11-28, 07:57
Tyvärr är det inte "bara att" börja göra så, inte för mig i alla fall. Har man en gång börjat räkna kalorier, proteiner, fett, kolhydrater m.m. så är det otroligt svårt att se mat som "bara" mat (i alla fall för mig)
Jobbar dock på det............:)
Jag är likadan. Ofta önskar jag att jag bara under en begränsad tid kunde koppla bort allt jag kan om näringslära och inte veta ett dugg om matem mer än jag visste när jag var 16-17 typ.
malfunction
2009-11-28, 09:52
Lyle McDonald har skrivit en kort Q&A om kolhydratsintag och depp som kan vara värd att läsa http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/carbohydrate-intake-and-depression-qa.html
Trashcan
2009-11-28, 13:41
Jag bulkar på så mycket jag kan nuförtiden, och jag har märkt att jag inte mår bra alls om jag inte får i mig grönsaker. Har det blivit mycket kaloririk och grönsakssnål mat i två/tre dagar märker jag av det direkt och brukar bryta av med att koka ihop lite frysta grönsaker och ösa på lite olja för kaloriernas skull och lite salt bara för att det ska smaka lite extra gott. Gör jättestor skillnad för mig i alla fall.
NiklasAlm
2009-11-29, 00:52
ok får försöka. Är dock sämst på att laga mat, men får väl se vad jag kan få ihop.
Har ditt humör ändrat sig de senaste dagarna/veckorna, med bristen på dagsljus?
NiklasAlm
2009-11-29, 01:01
hmm ja den senaste månaden faktiskt, nu när jag tänker på det känns det nästan självklart att det är brist på ljus som gjort det, fattar inte att jag inte tänkt på det. Kanske dags för solariet...
Solariesol kommer nog inte att hjälpa särskilt mycket. Bristen på solljus in i ögonen verkar vara problemet. Se http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139652
Men visst kan du prova.
Fredrik_S
2009-11-29, 03:26
Mat man blir mätt och belåten av mår man bra av, för mig är det nog en ungefärlig energifördelning av 20% protein 40 kolhydrater 40% fett, men det är en gissning och inget jag räknar på.
Jag skulle vilja säga att det är lite tvärtom för mig.
Det är så mycket lättare att ha två-tre huvudfoder som man äter jämt, man slipper då all ångest kring att man ska försöka hitta variation och hitta på roliga maträtter. Att äta med andra är också fyllt av problem, alla ska gilla det och folk har olika åsikter. Ångest över tidsbrist att tillaga mat.
Det inom mat som skapar stress mest för mig är tillagning, planering, inhandling och väntan vid hunger. Då är det bättre att bara äta mat som tar högst 5 minuter att tillaga eller som inte kräver tillagning alls.
Eddie Vedder
2009-11-29, 07:28
Jag skulle vilja säga att det är lite tvärtom för mig.
Det är så mycket lättare att ha två-tre huvudfoder som man äter jämt, man slipper då all ångest kring att man ska försöka hitta variation och hitta på roliga maträtter. Att äta med andra är också fyllt av problem, alla ska gilla det och folk har olika åsikter. Ångest över tidsbrist att tillaga mat.
Det inom mat som skapar stress mest för mig är tillagning, planering, inhandling och väntan vid hunger. Då är det bättre att bara äta mat som tar högst 5 minuter att tillaga eller som inte kräver tillagning alls.
Det handlar om att vara lite mer avslappnad och inte att laga till en gastronomisk buffé till en kungafamilj.;)
Det låter knappast sunt att få ångest över att handla mat. Du lär ju handla det du äter nu också och att då slänga med lite andra kul grejer utan någon vidare tanke på exakt VAD man skall göra med det och utan att fundera på hur måltiden kommer bli "opti" är ju vad jag talar om.
Själv var jag på julmarknad igår och fick med mig älgkorv och renkorv hem. Ingen aning vad jag skall göra med det men gott är det och så småningom äter jag ju upp det. Tog en bit älgkorv nu till frukost bla.:)
Fredrik_S
2009-11-29, 11:58
Det handlar om att vara lite mer avslappnad och inte att laga till en gastronomisk buffé till en kungafamilj.;)
Det låter knappast sunt att få ångest över att handla mat. Du lär ju handla det du äter nu också och att då slänga med lite andra kul grejer utan någon vidare tanke på exakt VAD man skall göra med det och utan att fundera på hur måltiden kommer bli "opti" är ju vad jag talar om.
Själv var jag på julmarknad igår och fick med mig älgkorv och renkorv hem. Ingen aning vad jag skall göra med det men gott är det och så småningom äter jag ju upp det. Tog en bit älgkorv nu till frukost bla.:)
Mjo, ångest är för starkt ord. Jag menar mer att en aktivitet såsom att laga mat och äta kanske kan vara roligt dom första gångerna men att göra det flera gånger om dagen hela livet känns som något man gärna skulle klara sig utan.
Fast optiångest och allmänt uttråkad på att det ska ätas flera gnr om dan är inte samma sak. Jag mår bäst(eller tillräckligt bra iaf) av skogaholmslimpa smör ost vitt ris kyckling majonäs och chokladbollsmet, kakor samt diverse kosttillskottspulver. Säkerligen har 80-90% av mitt matintag senaste perioden kommit från enbart dessa produkter.
WHITEFOLKS
2009-11-29, 12:10
Om man gör som Fredrik_S så blir det ofta mindre stressfyllt. Jag gissar att han t.ex. inte är den på personen som har svårast att bestämma sig när de är dags att äta ute.
Jag vet inte hur många gånger jag har varit nära på att bli skogstokig på kompisar för att de cirkelargumenterar "Vad vill du äta?" sen nästa person, "Vet inte, vad vill du äta?".
Fredrik_S
2009-11-29, 12:22
Om man gör som Fredrik_S så blir det ofta mindre stressfyllt. Jag gissar att han t.ex. inte är den på personen som har svårast att bestämma sig när de är dags att äta ute.
Jag vet inte hur många gånger jag har varit nära på att bli skogstokig på kompisar för att de cirkelargumenterar "Vad vill du äta?" sen nästa person, "Vet inte, vad vill du äta?".
Jag tycker all mat är god så det är väldigt enkelt att äta ute, men jag gillar att bli överaskad så jag brukar säga samma som han eller samma som hon fast dubbelt så mycket, utan att ta hänsyn till vad denna har beställt när det är min tur.
Plastkasse
2009-11-29, 16:35
Ät 200gram lax varje dag.
hmm ja den senaste månaden faktiskt, nu när jag tänker på det känns det nästan självklart att det är brist på ljus som gjort det, fattar inte att jag inte tänkt på det. Kanske dags för solariet...
Cancergrillen känns överskattad. Då tycker jag nog det är bättre att försöka ta till vara på det dagsljus som ges eller leta andra lösningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.