Visa fullständig version : Effekt av mjölksyrabakterier?
Nästa vecka skall jag till Kap Verde, där den tydligen är vanligt att råka ut för turistdiarré.
Apoteket rekommenderar att man skall ta tabletter med mjölksyrabakterier som förbyggande skydd. Är den någon som vet om de verkligen fungerar, baserad på vetenskap eller egen empiri?
Det finns två sorter
Trevis, med innehåll
Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium animalis, Lactobacillus bulgaricus, Streptococcus thermophilus. Totalantal 1-10 x 109 bakterier.
och
Bifolac, med innehåll
Lactobacillus rhamnosus 107 CFU och
Bifidobacterium longum 107 CFU
Någon kunnig som kan dra någon slutsats om vilken som kan tänkas vara mest effektiv?
Frumpish
2009-11-27, 12:08
Bifolac funkade ypperligt när jag+familj åkte till Kina, vi var både i norra, mellersta och sydligaste kina och käkade allt möjligt på olika restaurangen och mathak.
Ingen fick någon magsjuka :D (3 veckors resa totalt)
Dukoral är bra att ta innan avfärd.
Ang. mjölksyrabakterier så fungerar det så att mjölksyrabakterierna sätter sig i på tarmväggarna och hindrar upptaget av farliga bakterier. Inte garanterat att det ska funga, eftersom mjölksyrabakteriarna är känsliga. Dricker man mycket alkohol så är det nog ingen idé att köpa, men annars är det nog en bra idé!
Dukoral är fixat. Men det är ju inget man ersätter lördagsgodiset med, fy fan vad det smakar.
Så Trevis och motsvarande blir verkningslöst om man tar vin till maten?
Ang. mjölksyrabakterier så fungerar det så att mjölksyrabakterierna sätter sig i på tarmväggarna och hindrar upptaget av farliga bakterier.
Menar du att de "farliga bakterierna" absorberas i tarmen i vanliga fall? :confused:
Tjaa, EHEC kommer in i tarmcellerna så lite sanning är det;)
Varför inte båda så att du kan kombinera ?
Jag skulle bara äta rejält uppvärmd mat, undvika råa grönsaker, bara äta frukt som går att skala och lägga dryckespengarna på buteljerat vatten.
Menar du att de "farliga bakterierna" absorberas i tarmen i vanliga fall? :confused:
Nå man kan råka ut för bakteriell överväxt. Det handlar väl oftast om att bakterier migrerar till tunntarmen, men man kan råka ut för sepsis.
Jag skulle bara äta rejält uppvärmd mat, undvika råa grönsaker, bara äta frukt som går att skala och lägga dryckespengarna på buteljerat vatten.
Hur var det nu? brush it,Boil it, peel it or forget about it. Hursom så är det bra råd.
Kommer ihåg att det varnades för meloner i något sammanhang. Det säljs per vikt och om någon sprutar in kranvatten i dem så kan det ju bli knas.
Hur då?
machine gun
2009-11-27, 19:36
Många patogena bakterier fäster väl vid tarmväggen.
Jag har för mig att jag sett studier avseende Proviva, dvs Lactobacillus plantarum 299v effekt mot turistdiarré.
Hur då?
Som jag tolkar det så tränger de verkligen in i tarmcellerna:
http://jmm.sgmjournals.org/cgi/reprint/49/7/583.pdf
Många patogena bakterier fäster väl vid tarmväggen.
Jag har för mig att jag sett studier avseende Proviva, dvs Lactobacillus plantarum 299v effekt mot turistdiarré.
Jag har sett en del studier på probiotika som använts i förebyggande syfte gällande rotavirus. Effekten var där hyfsat god, främst på yngre barn. Dock kan antas att det ger iaf viss effekt även på den vuxna individen. Så att det ger en viss hjälp är nog klart men väldigt beroende på situation.
Sverkers tips låter klockrena.
Som jag tolkar det så tränger de verkligen in i tarmcellerna:
http://jmm.sgmjournals.org/cgi/reprint/49/7/583.pdf
Fancy. :)
Köpte bara den ena, pga studentekonomi. Den, Dukoral och sunt förnuft borde göra susen.
Eddie Vedder
2009-11-28, 17:30
Köpte bara den ena, pga studentekonomi. Den, Dukoral och sunt förnuft borde göra susen.
Vill du testa probiotika utan att betala (och kanske till och med FÅ pengar) så anmäl dig här:
http://www.good-food-practice.com/
Jag pratade med en av de där forskarna häromdagen och studierna på probiotika kommer fortgå även i vår. Det gäller både yoghurt och kapslar. Funderar på att delta i studien med kapslarna till våren faktiskt.:)
Förvisso kan du ju få placebo också vilket ju kan ställa till det på resan.:D Men man får testa probiotikan efter genomförd studie om man vill, oavsett om man hamnat i kontrollgrupp.
machine gun
2009-11-29, 18:35
Jag har sett en del studier på probiotika som använts i förebyggande syfte gällande rotavirus. Effekten var där hyfsat god, främst på yngre barn. Dock kan antas att det ger iaf viss effekt även på den vuxna individen. Så att det ger en viss hjälp är nog klart men väldigt beroende på situation.
Sverkers tips låter klockrena.
Ja, L. reuteri om jag inte minns fel (den stam som används i BioGaia och PrimaLiv)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.