Visa fullständig version : Orsak till viktuppgång av exempelvis SSRI?
MrBurner
2009-11-27, 05:23
Hej
Vaknade i ottan och funderar här på vad anledning är till viktuppgång när människor äter exempelvis SSRI. Bråkar det med ens hormoner eller kan det även vara som så att de som varit extremt nedstämda får bättre aptit?
Jag har även läst om människor som går upp massvis i vikt trots att de hävdar att de äter precis som de gjorde förr, men däremot litar jag inte särskilt mycket på dessa då jag inte varit med dem.
Ha en trevlig helg, kära Kolozzeum!
King Grub
2009-11-27, 10:28
Nästan alla antidepressiva medel har viktuppgång som bieffekt. Den direkta orsaken än inte helt klarlagt, men det är inte bara en kaloribalansfråga. Monoaminoxidashämmare och tricykliska antidepressiva läkemedel ger som regel större påverkan på viktuppgång än SSRI, med undantag av paroxetin. Och bupropion är kopplat till viktminskning snarare än viktökning.
MrBurner
2009-11-27, 10:36
Tackar för svar. Får hoppas att man inte får bestående men utav sådana preparat...
Bestående men får du inte. Den anpassning till att SSRI stoppas in i systemet som sker kommer, vad man vet, att återställas när SSRI tas bort (även om det inte sker på studs). Ang. viktuppgången så är det inte så att alla som äter antidepressiva går upp 20 kg i ett nafs; det varierar mycket mellan individer och preparat.
MrBurner
2009-11-28, 08:56
Jag har blivit satt på något liknande och mitt sug efter mat har försvunnit, vilket är en bra sak då jag alltid är sugen på något annars även om jag inte är hungrig men tiden får avgöra vad som sker, eller hur man säger.
barbafant
2009-11-28, 19:57
Nästan alla antidepressiva medel har viktuppgång som bieffekt. Den direkta orsaken än inte helt klarlagt, men det är inte bara en kaloribalansfråga. Monoaminoxidashämmare och tricykliska antidepressiva läkemedel ger som regel större påverkan på viktuppgång än SSRI, med undantag av paroxetin. Och bupropion är kopplat till viktminskning snarare än viktökning.
Det finns dock (minst) en MAO-hämmare som inte har viktuppgång eller ens förändring som biverkning, Moklobemid, vilket är en reversibel MAO-hämmare.
Som jag uppfattat det så är det de antidepp som oxå hämmar återupptag av noradrenalin &/el dopamin som inte ger viktuppgång.
Cerberus
2009-11-28, 23:57
får man ökad aptit av vissa antidepp?
MrBurner
2009-11-29, 09:23
Brukar stå bland vanliga bieffekter på många sådana läkemedel. Tvärtom för mig däremot, kanske kroppen känner av att jag inte behöver lika mycket energi när jag är satt på sådant.
Märkligt det det, men det är verkligen så. Min bror har gått upp nästan 30kg över åren efter han började med antidepressiva, och människan äter väldigt lite, har tom svårt för att äta..
Kanske en sjukt dum fråga..
Är viktuppgången av SSRI bara fett? Eller blir det lättare att lägga på sig muskler också?
MrBurner
2009-11-29, 11:04
Fettinlagring blir det ju i så fall. Har svårt att tänka mig annat.
Jag får se hur det blir med min viktuppgång, jag har ju inget sötsug eller så, vilket däremot många verkar få utav SSRI. Hoppas på att jag kan hålla energiintaget i schakt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.