Visa fullständig version : hård diet och glykogeninlagring innan pass
funderat på en grej. ponera att man ligger på riktigt lågt energiintag under en diet och går omkring med nästintill tomma glykogendepåer under dagarna. Om man då sänker en shake med vitargo eller malto 1-2 h innan ett pass, kommer dessa kolhydrater springa rakt in och lägga sig i de tomma glykogendepåerna, eller kommer de mestadels springa omkring i blodbanan? hur prioriterar kroppen glykogeninlagringen, efter ett träningspass när glykogenlagren är tomma har jag förstått att det skulle resultera i en återfyllning i stor utsträckning, men är det alltid så?
Eddie Vedder
2009-11-26, 18:30
Beror mycket på muskelcellernas insulinkänslighet och din glukostolerans. Ju sämre glukostolerans och insulinkänslighet individen har desto sämre kan kroppen hantera kolhydratintag.
Har man diabetes säger det ju sig själv att en större andel kolhydrater i kosten alltså är befängt. Jämfört med om man är frisk och vältränad.
okej okej, men mer generellt då. en dosering av 1g malto/vitargo per kg kroppsvikt någon timme innan pass för en individ som tränar regelbundet och inte har några problem med blodsockret eller övervikt samt är på diet. Är det något som kommer få hans blodsockerkurva att skjuta i höjden för att återföljas av en svacka... I ett normalfall, eller kommer det att lagras in som glykogen, eller är frågan helt omöjlig att besvara eftersom det skiljer fatalt från person till person?
dannegavle
2009-11-26, 23:14
Jag är också nyfiken på det här. Kör för närvarande en ketogen diet för att försöka bli av med sötsuget (och det funkar grymt bra!) och lite kroppsfett, men avsaknaden av muskelglykogen märks väldigt tydligt när jag tränar innebandy. (Detta är en tillfällig lösning, kommer återgå till en mer normal diet om några veckor.)
Om jag inte är 100% på en träning är ingen katastrof, men på matcherna behöver jag prestera på topp. Inför förra helgens match laddade jag med tre kolhydratrika mål (middag, kvällsmål och frukost), och det verkade fungera ganska bra. Men alla kolisarna gjorde att ketosen avbröts, vilket gjorde efterföljande dag lite jobbig innan jag var tillbaka i ketos.
Så min fråga är hur jag ska kunna fylla på med muskelglykogen för ett 2-timmars pass (ungefär vad uppvärmning + match tar) för att underlätta återgången till ketos efteråt. Nån som har några tips?
Frågar du mig så sviker du laget genom att inte ge allt på träningen:(
Som svar på din fråga skulle jag:
Käka kolhydrater torsdag och fredag så att kroppen är full till lördagens match. Jag antar att första dygnet bryter ketiosen och det andra dygnet blir mer till glykogenfyllnad. Speciellt ifall du har en träning på torsdagen och kan utnyttja träningens glykogenlagrande effekt ( näringstiming ).
Lördagen har du fulla depåer och behöver inte fylla på med mer kolhydrat.
Möjligen att du skulle kunna få en blodsockerdipp timmarna innan match. Det lär du kunna hantera med en lite längre uppvärmning så att kroppen kommer igång ( läs adrenalin ).
dannegavle
2009-11-27, 09:15
Frågar du mig så sviker du laget genom att inte ge allt på träningen:(
Jag håller med. Dock är det ju så att jag ger allt, men min högstanivå är lite lägre än normalt. Det är dessutom en tillfällig lösning för att i längden kunna bli ännu bättre. (Mindre onödigt fett = snabbare start/stopp.)
Som svar på din fråga skulle jag:
Käka kolhydrater torsdag och fredag så att kroppen är full till lördagens match. Jag antar att första dygnet bryter ketiosen och det andra dygnet blir mer till glykogenfyllnad. Speciellt ifall du har en träning på torsdagen och kan utnyttja träningens glykogenlagrande effekt ( näringstiming ).
Du tror det krävs en så lång uppladdning för att kunna prestera på topp? Jag har normalt sett träning på torsdagar, vilodag på fredagar och match på lördagar, så ditt förslag passar bra med schemat. Det enda som oroar mig är om sockersuget hinner komma tillbaka så jag viker ner mig och stoppar i mig stora mängder onyttigheter på fredagskvällen eller innan match på lördagen. Det är just det närmast okontrollerbara sötsuget jag haft under hösten som fått mig prova på så här drastiska metoder.
Ja, jag tror det. Du ska ha glykogenet på plats när matchen startar. Du ska inte bara fått upp ett normalt blodsocker utan du ska ha en energireserv för alla rucherna över banan.
Hade du ätit en blandad kost hade laddningen till match säkert gått på 24 timmar. Det skulle heller inte vara så stor skillnad eftersom det då alltid finns glykogen tillgängligt. Mindre krav på själva laddningen.
Jag backar direkt när någon säger att de ska gå ned i vikt för att bli bättre i en idrott.
Enligt mig är det bara destruktivt och fokusera på fel sak. I min värld tränar man för att bli bättre. Då är det istället svårt att få i sig tillräckligt med kalorier.
Jag tror att den som under HELA matchen är på rätt plats vid rätt tidpunkt, slår de smartaste passningarna och har bäst precision på skotten, kommer att vinna matchen åt laget.
Är man tränad för uppgiften är chansen större att man lyckas.
Är ren massa i kg fel på innebandyplanen ? Det blir ett visst antal kilogrammeterpersekundkvadrat som rusar fram. Mental kommer motståndarna bromsa in.
Vill du bli snabb i riktningsändringarna och accelerationen skulle jag träna det istället. Varför inte lägga in badminton, löpskolning, hockey-bockey för att få omväxling och undvika överbelastning på vissa muskler ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.