Logga in

Visa fullständig version : Ketos & Kolhydrater

shut teh face
2009-11-26, 13:04
Vid atkins diet så skall man äta max 20-30g kolhydrater per dag - annars blir det kanske ingen ketos. Det spelar ju som bekant ingen roll om man så äter 5000 kalorier per dag, det är kolhydraterna som avgör. Jag har ju själv kört LCHF och när man ibland "råkade" äta 50-70g kolhydrater så hoppade man ju ur ketos. :)

Vid VLCD så äter man oftast någon av dessa produkter (nutrilett, cambride, naturdiet, etc) och de innehåller i regel 50-60g kolhydrater per dygn. Men ändå så hamnar man i ketos av VLCD.

Jag behöver veta varför, exakt! Vad är gränsen kolhydrater man kan äta vid VLCD, finns det någon gräns? Är det bara kalorierna som spelar roll, och i sådant fall kan man äta 600 kalorier kolhydrater (inget fett, inget protein) per dag och ÄNDÅ hamna i ketos?

Tack på förhud

stafh
2009-11-26, 13:08
Ketos är inget diskret tillstånd. Det handlar om hur stor del av energin som kommer från ketonkroppar i förhållande till hur mycket som kommer från kolhydrater. Det finns säkert någon godtycklig gräns vid vilken folk anser att man är i ketos (nån LCHFare får fylla i var den gränsen går), men du "hoppar" inte ur ketos bara för att du råkar äta ett gram kolhydrater för mycket.

shut teh face
2009-11-26, 13:14
Ketos är inget diskret tillstånd. Det handlar om hur stor del av energin som kommer från ketonkroppar i förhållande till hur mycket som kommer från kolhydrater. Det finns säkert någon godtycklig gräns vid vilken folk anser att man är i ketos (nån LCHFare får fylla i var den gränsen går), men du "hoppar" inte ur ketos bara för att du råkar äta ett gram kolhydrater för mycket.
Nej absolut det förstår jag, men det är ändå en skillnad på gränsen som är vid VLCD och LCHF - det har jag till och med testat själv. Vid Atkins så är det mycket känsligare, men inte vid VLCD. Varför?

Det kan inte vara så löst tillstånd som du beskriver det. För när man verkligen uppnår ketos, uppstår nästan en euforisk känsla. Men skulle man ligga och dalta runt på sin VLCD skulle man inte hamna i ketos, då blir det bara en extrem lågkaloridiet som är jobbig att uthärda.

Jag bara antar att vi pratar i procent av det totala energiintaget per dag, men kroppen kanske är mer inriktad på mängd. I sådant fall skulle ju lite extra kolhydrater vid VLCD innebär en större procent kolhydrater - men det spelar ingen roll för hela intaget av energi är såpass lågt.

Jag behöver äga en kille i ett annat forum

mikaelj
2009-11-26, 13:37
Nej absolut det förstår jag, men det är ändå en skillnad på gränsen som är vid VLCD och LCHF - det har jag till och med testat själv. Vid Atkins så är det mycket känsligare, men inte vid VLCD. Varför?

Du kanske får i dig mer protein. Hälften av allt överskottsprotein (>0,8g/kg) blir till glukos.

Det kan inte vara så löst tillstånd som du beskriver det. För när man verkligen uppnår ketos, uppstår nästan en euforisk känsla. Men skulle man ligga och dalta runt på sin VLCD skulle man inte hamna i ketos, då blir det bara en extrem lågkaloridiet som är jobbig att uthärda.

Prova att minska mängden protein och öka mängden fett. Hur mycket protein äter du?

Jag bara antar att vi pratar i procent av det totala energiintaget per dag, men kroppen kanske är mer inriktad på mängd. I sådant fall skulle ju lite extra kolhydrater vid VLCD innebär en större procent kolhydrater - men det spelar ingen roll för hela intaget av energi är såpass lågt.

Nej. Ketos är enbart relaterat till mängden tillgängligt glukos. Som kommer från fett (10%), protein (58%) och kolhydrater (100%).

shut teh face
2009-11-26, 14:11
Nej jag kör varken eller, jag var som sagt mest nyfiken på hur det fungerade så jag kunde vinna i ett annat forum. Men oavsett vad, om man kör VLCD (under 800 kalorier per dag), så bör man äta fett och protein hellre än kolhydrater för att bibehålla ketos. Så har jag förstått

Sverker
2009-11-26, 18:04
Tjaa...ketiosen är beroende på hur mycket fria fettsyror som finns i blodet. Käka 800 kcal från vilka enbergikällor som helst och stick ut och spring, rör på dig. Adrenalinpåslaget kommer garanterat att frisätta fett. Efter något dygn med 800 kcal och stor aktivitet kommer glykogenförråden att vara tomma och kroppen kommer i ketios.

Det är inte alls så komplicerat. Det är inte ens komplext. Ut och spring.