Visa fullständig version : Telefonförsäljare med provisionslön
Ja, hade tänkt att söka ett telemarketingjobb till sidan av studierna för lite extra pengar. Då är min fråga om en provisionsbaserad lön till denna arbetsform bara är riktig jobbig eller om man faktiskt kan tjäna en del om man är motiverad? Känns ju som 99% av befolkningen hatar dessa försäljare och slänger på luren så en försäljare ringer. Om någon med erfarenhet av något liknande jobb kunde yttra sig vore jag väldigt tacksam.
(och nej, vill inte höra ert gnäll om hur mycket ni hatar telefonförsäljare, ta det någon annan stans)
drakfelt
2009-11-26, 00:36
beror nog på vad du säljer. har ett par kompisar som dragit in storkovan genom att ha lite driv och en del flyt.
en sak har dock varit gemensamt för alla jag känner som provat yrket, de blir jävligt trötta på det, snabbt.
prova helt enkelt. är det inget för dig har du ändå inte bundit dig till något. om du gillart, kör på!
Lelle Pelle
2009-11-26, 00:41
Arbetar som säljare åt ett försäkringsbolag(dvs inte telemarketing), och folk är faktiskt inte så hatiska som man tror att de ska vara. Baserat på runt 13000 samtal har jag ungefär 27% som inte vill höra på det erbjudande man har. Nu har jag iofs samma uppgift varje dag, medan en person som jobbar åt ett telemarketingföretag kommer att sälja en mängd olika produkter där intresset kan variera kraftigt.
Provision är bra skit, är du duktig och motiverad kan du tjäna bra. På mitt kontor arbetar alla 75%, och snittlönen ligger strax under 30kkr. De som säljer bäst tjänar runt 65-70kkr. Om man skulle ta bort nyanställda från detta ligger snittet säkert på dryga 40kkr.
Oavsett lön tror jag faktiskt det kan vara en hyfsad merit att ha på CV:t. Krävs ju lite balls att ringa och vara jobbig :) Prova på yrket!
Härligt att höra lite positiva tankar om detta :) Lär slänga iväg en ansökan imorgon, tack för svaren. Peace out.
Vissa är bra, vissa är inte. De som är bra tjänar såklart på provision.