Visa fullständig version : Problem med att gå upp i vikt.
Hejsan, jag har ett problem som jag önskar få lite hjälp med.
Jag antar att ni vet vad mitt problem är tack vare den avslöjande rubriken.
Eftersom jag vill bygga mer muskler så blir detta ett problem. Ja jag vet såsom flera polare och andra personer har sagt till mig att jag borde äta mer! Men det är det som jag har svårt för. Jag äter frukost, lunch, middag och kvällsmål och dessa mål är ganska snåla med näring antar jag. Jag har alltid varit smal och har knappt något underhudsfett alls, det är inte så att jag är jätte spinkig då jag tränat i princip hela mitt liv.
Då jag fortfarande går i gymnasiet så är detta ett problem eftersom maten är rent ut sagt skit och jag äter väldigt lite så det blir att jag är skit hungrig när jag kommer hem så efter skolan är egentligen riktiga målet.
Jag äter helst nyttig mat, ogillar fet mat, har en fobi = smör.
Inser att jag har formulerat mig väldigt dåligt men det jag vill få fram är alltså att jag behöver tips på hur jag ska göra? Vad jag ska äta?
Detta äter jag under en dag:
Frukost: Några mackor och te/juice
Lunch: Knappt någon (skit mat i skolan) Nu vet jag att någon trevlig person kommer säga att jag är bortskämd och att jag ska tänka på barnen i länder med dåliga förhållanden men jag kan ta en bild på maten vi får så får ni se...
Middag: Det som lagas i hushållet.
*Gainershake efter träning*
Kvällsmål: Mackor och te.
Så ge gärna tips på hur jag ska gå till väga.
MasterMint
2009-11-25, 23:13
Har haft exakt samma problem som dig. Nu har jag dock tränat 1 Månad och i samband med träningen började jag kolla upp vad jag stoppade i mig genom att kolla kalorimängden i allt jag äter.
jag försöker numera stoppa i mig ca: 3500kcal om dagen och jag behöver 3000kcal. det innebär att jag går upp ca: 0.5kg i veckan. och det har hittils fungerat bra.
en bra "drink" jag gör mig kan du få recept till. den innehåller nästan 1500kcal och är bra att dricka dagar du tränar.
2 ägg
1 Banan
5dl havregryn
5dl Mjölk
1dl Grädde
2msk oboy
detta är mycket fibrer,proteiner och kolhydrater. väldigt nyttigt!
Scratch89
2009-11-25, 23:15
Som vanligt i sådana här trådar så tror jag inte att skolmaten är så dålig som du säger. Vad är det som är dåligt? Är det att det är dålig kvalitet, eller är det bara mat som du inte gillar och/eller som du tycker är "onyttig"?
Problemet med folk som vill gå upp i vikt men inte gör det är att de/ni oftast äter på helt fel sätt. Istället för att försöka äta tillräckligt undviks det smör och andra saker som är perfekt om man vill gå upp i vikt.
De tips du kommer få (som andra som gjort identiska trådar också fått är):
* Ät maten i skolan. Om du inte gillar det som serveras, ät något komplement (typ fil och flingor) eller ta med dig egen mat till skolan.
* Ät fetare och mer lättäten mat. Välj fullfetsmjölk istället för lättvarianten, välj bort fullkornsprodukter, unna dig gärna med något gott som bakelser eller godis.
* Välj mer flytande energi. Mjölk, gainers och saft, t.ex.
* Om du redan gjort ovanstående utan resultat, så testa att äta oftare.
Härligt att se att jag inte är ensam!
Har du något tips på måltider etc?
Jättetacksam för drinken! ska garanterat testas :)
När jag hade problem med att gå upp i vikt åt jag det jag gillade och som jag kunde äta mycket av som lasagne.
Variaton av maten är ochså viktig!
du går inte upp i vikt för att du äter för lite?
de du ätit fram till middagen är mindre än vad man brukar äta på en måltid (nån macka och te/juice) ät frukost-mellanmål-lunch-mellanmål sen middag.. alltså du ska ha i dig 4 måltider innan middagen, inte nå macka på morgonen och sedan vänta i jag vet inte hur många timmar innan nästa mål
Som vanligt i sådana här trådar så tror jag inte att skolmaten är så dålig som du säger. Vad är det som är dåligt? Är det att det är dålig kvalitet, eller är det bara mat som du inte gillar och/eller som du tycker är "onyttig"?
Problemet med folk som vill gå upp i vikt men inte gör det är att de/ni oftast äter på helt fel sätt. Istället för att försöka äta tillräckligt undviks det smör och andra saker som är perfekt om man vill gå upp i vikt.
De tips du kommer få (som andra som gjort identiska trådar också fått är):
* Ät maten i skolan. Om du inte gillar det som serveras, ät något komplement (typ fil och flingor) eller ta med dig egen mat till skolan.
* Ät fetare och mer lättäten mat. Välj fullfetsmjölk istället för lättvarianten, välj bort fullkornsprodukter, unna dig gärna med något gott som bakelser eller godis.
* Välj mer flytande energi. Mjölk, gainers och saft, t.ex.
* Om du redan gjort ovanstående utan resultat, så testa att äta oftare.
Mycket tacksam men jag undviker gärna bakelserna och godiset.
Får helt enkelt ta med mig egen mat till skolan :)
young_george
2009-11-25, 23:29
Jag kan ju säga att jag själv hade väldigt svårt att äta i skolan när jag var i den åldern. Har t.e.x. alltid haft svårt att äta potatis och ris som inte tillagats "perfekt", vilket ju serveras med ungefär 90% av målen.
Dock brukar det alltid finnas något i maten som går att äta. Släpp tanken på "tallriksmodellen". Serveras det spaghetti och köttfärsås där pastan är äcklig? Skippa den och ät köttsåsen. Är köttet äckligt? Ät pastan och drick massa mjölk till.
Ät rejäl frukost(gröt,ägg,mackor,te,juice, eller till och med ett vanligt mål mat vilket funkar ifall man lagar något som går snabbt och lätt) och lagad mat till kvällsmålet. Ät lunch -helst skollunchen.
clinteastwood
2009-11-25, 23:31
Äppelpaj med glass och 1 liter chokladmjölk, varje kväll ska nog ge susen!
Scratchieboy är ju en godisgris. Ät gott och riktigt du.
du går inte upp i vikt för att du äter för lite?
de du ätit fram till middagen är mindre än vad man brukar äta på en måltid (nån macka och te/juice) ät frukost-mellanmål-lunch-mellanmål sen middag.. alltså du ska ha i dig 4 måltider innan middagen, inte nå macka på morgonen och sedan vänta i jag vet inte hur många timmar innan nästa mål
Får bli att man tar med sig en tonfisk/pasta/keso/majs låda till skolan helt enkelt ;)
Ashenshugar777
2009-11-25, 23:42
Ät mackor som innehåller många kalorier / 100g.. Och när du drar på smör.. Smöra som en dåre, minst 2-3 cm smörlager på varje macka och sen Ost / skinka som pålägg osv. där har du 1000-1500kcal om du gör det rätt.
ChrisDEFC
2009-11-25, 23:46
Får helt enkelt ta med mig egen mat till skolan :)
Gillar du inte bakelser och godis?
Ät så mycket du orkar i skolan = gratismat, är det inge gott så komplettera med bröd eller nått sånt då för det har dom väl? Dra en stor gainer före du går till skolan efter fukost. Köp nötter och ta 1-2dl/dag då har du 600-1200kcal extra bara där. Ta en banan och en gainer före du lägger dig typ 1h efter kvällsmålet, det har jag gjort i över ett år nu och det funkar fint. Vill du ha ytterligare tips så använd sökfunktionen på forumet, liknande ämne har säkert varit upp över 1000ggr innan så du har en del att mata igenom.
Tänka på att om man vill upp i vikt så kan det va viktigare att äta "onyttiga" livsmedel än att unvika dom. Du kommer att få ut mer av träningen om du drar en extra påse kanelbullar varje dag utöver det du annars äter än om du skippar den, c my point?! Sett folk här på forumet som 4-5dagar i veckan drar en chokladkaka, en chipspåse och en dricka och har fått bättre resultat av träningen än mig, dock kanske inte det är optimalt men kanske mer optimalt än att unvika smör och allt som är "onyttigt" enligt dig, för just dina mål med att bli större.
Tycker att du ska omvärdera uttrycket onyttigt. Allt är inte alltid vad det först verkar vara...
(har själv varit i din situation och för mig tog det många år att inse detta jag precis skrivit så det är upp till dig hur länge du vill vänta med att växa...)
Jag äter helst nyttig mat, ogillar fet mat, har en fobi = smör.
Vi har alla våra små mataversioner. Men du ogillar fet mat av vilket skäl? Om det är av sensoriska skäl så kan man gömma undan det ganska hyfsat. Allt måste inte smälta i munnen och ge dig en akut smörjd käft. Vill bara försäkra mig om att du inte aktivt ratar fett på ett sådant sätt att du kommer ner i onödigt lågt E% från fett.
Som vanligt i sådana här trådar så tror jag inte att skolmaten är så dålig som du säger.
Konstigt det där, jag tyckte om skolmaten men jag var ett jävla spett hela tiden ändå. Blev alltid lika förvånad när folk ratade skollunchen. Bambatanterna gillade mig. *flex*
Har någon slags smörfobi, detta kommer att låta löjligt men har fått kväljningar av smör enda sen detta hände.
Vid 6-7års ålder så kom en tjejkompis in i huset med en smörkniv med en stor smörklick på och slickade glatt på den.:furious:
Gillar du inte bakelser och godis?
Ät så mycket du orkar i skolan = gratismat, är det inge gott så komplettera med bröd eller nått sånt då för det har dom väl? Dra en stor gainer före du går till skolan efter fukost. Köp nötter och ta 1-2dl/dag då har du 600-1200kcal extra bara där. Ta en banan och en gainer före du lägger dig typ 1h efter kvällsmålet, det har jag gjort i över ett år nu och det funkar fint. Vill du ha ytterligare tips så använd sökfunktionen på forumet, liknande ämne har säkert varit upp över 1000ggr innan så du har en del att mata igenom.
Tänka på att om man vill upp i vikt så kan det va viktigare att äta "onyttiga" livsmedel än att unvika dom. Du kommer att få ut mer av träningen om du drar en extra påse kanelbullar varje dag utöver det du annars äter än om du skippar den, c my point?! Sett folk här på forumet som 4-5dagar i veckan drar en chokladkaka, en chipspåse och en dricka och har fått bättre resultat av träningen än mig, dock kanske inte det är optimalt men kanske mer optimalt än att unvika smör och allt som är "onyttigt" enligt dig, för just dina mål med att bli större.
Tycker att du ska omvärdera uttrycket onyttigt. Allt är inte alltid vad det först verkar vara...
(har själv varit i din situation och för mig tog det många år att inse detta jag precis skrivit så det är upp till dig hur länge du vill vänta med att växa...)
Växa är det enda jag vill och ni har fått mig att inse att jag gått miste om fettet. Så det får bli en ändring snarast.
Vi har alla våra små mataversioner. Men du ogillar fet mat av vilket skäl? Om det är av sensoriska skäl så kan man gömma undan det ganska hyfsat. Allt måste inte smälta i munnen och ge dig en akut smörjd käft. Vill bara försäkra mig om att du inte aktivt ratar fett på ett sådant sätt att du kommer ner i onödigt lågt E% från fett.
Jag antar att jag valt bort den feta maten på något vänster, vilket antagligen är pågrund av att jag inte gillar smör.
Scratch89
2009-11-26, 00:13
Scratchieboy är ju en godisgris. Ät gott och riktigt du.
Ja, och ändå är jag i hyfsad form...
Stridis har gett dig ytterligare tips som är bra! Frukosten och kvällsmaten ser rätt så klen ut. Inget fel på mackor (jag lever i stort sett på dem), men det vore bra om du försökte göra dem så pass nyttiga och energitäta som möjligt, då det skulle gynna dina mål.
Bra och lättätet bröd (ingen speciell ordning, varken kulinarisk eller nyttig):
*De olika Polarkraftbröden (Polarkaka, Råg- och vetekaka, Pärlor och mjuk- och hårdtunnbröd, Extrem, Havre, Fröig, osv)
*Skogaholms Smaka, Hjärtegott, Varsågod, osv.
*Rostbröd
*Lingongrova
*Tekakor
Har man en arsenal med bröd så ska man till det ha en arsenal med pålägg.
*Ost (hård, mjuk, messmör, osv)
*Leverpastej
*Kaviar
*Ägg
*Makrill i tomatsås
*Skinka/kalkonbröst, osv
*Diverse röror
Se till att äta mer än bara två stycken eller så. Fyra-fem med ordentligt med pålägg (och med smör, om du klarar av det på mackor) och ett stort glas mjölk.
Jag har i princip samma problem som dig, jag har alltid tränat hårt och inte insett hur viktigt det är med kosten. För ca 1 månad sen började jag på riktigt med kost och träning, har ökat från ca 71-75 kilo på, så snittar runt +1kg/veckan.
Ett tips som är att satsa rejält på mellanmålen då du inte kan styra de huvudsakliga målen själv.
Jag går också på gymnasiet, förutom frukost, lunch, middag så äter jag ca 6-10dl fil/yoghurt(Mycket lättätet), chokladbollar/bullar, sen kör jag alltid ett mål extra. Allt från några snabba vofflor till gårdagens resten. Smeta även på lite keso eller dylikt på mackorna, man märker knappt att det är där men de hjälper till med kalorierna.
Kika även in en tråden http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135466
Finns mycket gott att hämta där ;)
Kör hårt !
Scratch89
2009-11-26, 00:14
Jag har också en liten avsky för smör, men det är inte för smöret i sig, utan för dess jobbiga konsistens. Precis som för dig, så kommer jag ihåg när jag var yngre och skulle äta chokladbollar som min styvsyster gjort. Jag tog en tugga och kände hur smöret klämde sig ut mellan mina tänder när jag tuggade. Hon bara flinade och sa "Smör är gott!", och hade ersatt i princip allt annat med smör.
Bugar och bockar för alla lärorika svar:bow:*cupid*
kimpaa88
2009-11-26, 01:14
Lägg till många fler mellanmål, ät lunchen i skolan och ät allmännt större portioner.
Som alla andra har skrivit.
Brickhead
2009-11-26, 17:15
Har ni några tips på vad man kan ta och käka smått mellan raster? brukar ta en banan men börjar bli ganska trött på dom :/ går på gymnasiet!
Eddie Vedder
2009-11-26, 18:01
Har ni några tips på vad man kan ta och käka smått mellan raster? brukar ta en banan men börjar bli ganska trött på dom :/ går på gymnasiet!
Kokt ägg
johanhej
2009-11-26, 18:14
Vätskor är det absolut lättaste sättet att trycka upp kalorierna. Bara att häva nån liter mjölk om dagen så har du 600 kcal och 35g protein.
Brickhead
2009-11-26, 18:23
man skulle kunna ta med sig vattenflaska fylld med mjölk och dricka..
Brickhead
2009-11-26, 18:25
kokt ägg.. njae, skulle kännas lite segt att ta med sig det och käka på mellan rasterna xD tycker inte att ägg är någon höjadare att käka.. speciellt kall/ljummen
Eddie Vedder
2009-11-26, 18:26
man skulle kunna ta med sig vattenflaska fylld med mjölk och dricka..
Inte helt hygieniskt.;) UHT-mjölk kanske, och inte i slutet av dagen utan kanske mellan frukost och lunch eller så.
Brickhead
2009-11-26, 18:50
ja, man måste nog dricka det på förmiddagen/morgonen :P
men har du några fler tips Eddie? =)
Brickhead
2009-11-26, 19:06
Hur som helst, efter den här förskräkliga dagen (i-mat-perspektiv) så har ja bestämt mig att köpa en gainer.
Eddie Vedder
2009-11-26, 20:16
men har du några fler tips Eddie? =)
En burk makrill i tomasås.
Scratch89
2009-11-26, 20:49
Eller mackor (surprise!).
Om jordnötssmör är godkänt vad gäller fetthalten, så kan du alltid mumsa jordnötssmör-och-jordgubbssyltmackor. Inte det nyttigaste (fytoöstrogener, dåligt protein, omega-6), men definitivt ett trevligt sätt att öka energimängden på.
Överlag mackor hursomhelst, som Scratch89 gav tips om tidigare. Mättar rätt dåligt, och ger mycket energi.
Martin Löwgren
2009-11-26, 21:10
1. Byt ut mini, lätt eller mellanmjölken mot standardmjölk.
2. Ät hela ägget och inte bara äggvitan
3. Använd mer olivolja i din kost (som salladsdressing, drick rent etc)
4. Ät mer nötter i alla dess former
5. Ät färre men större måltider så att du verkligen är hungrig inför varje måltid
6. Ät 2-4 skivor grovt knäckebröd till alla dagens måltider
7. Använd riktigt smör på brödet
8. Ät mycket fet fisk
9. Använd stardprodukter på allt (filmjölk, creme fraische, grädde)
10. Skippa potatis och ät mer ris, pasta, bulgur
Brickhead
2009-11-26, 21:36
ok, ska göra mitt bästa för att följa era tips, tackar :)
jacklemmon
2009-11-27, 13:01
Det har sagts förut, men jag vill påpeka det igen: NÖTTER. Går att äta med det mesta, är väldigt nyttigt och dessutom extremt kaloririkt.
Fredrik_S
2009-11-27, 15:08
Det har sagts förut, men jag vill påpeka det igen: NÖTTER. Går att äta med det mesta, är väldigt nyttigt och dessutom extremt kaloririkt.
Nyttigt är ett väldigt relativt begrepp, men generellt sett är nötter onyttigt för de flesta. Vi äter redan för obalanserat mellan omega 3 och omega 6 och nötter i allmänhet förvärrar förhållandet ytterligare.
En mindre mängd nötter är förståss inte farligt men att använda det regelbundet i större mängd är definitivt inte att föredra för någon.
Nyttigt är ett väldigt relativt begrepp, men generellt sett är nötter onyttigt för de flesta. Vi äter redan för obalanserat mellan omega 3 och omega 6 och nötter i allmänhet förvärrar förhållandet ytterligare.
En mindre mängd nötter är förståss inte farligt men att använda det regelbundet i större mängd är definitivt inte att föredra för någon.
Nu blir jag lite orolig.
Jag äter ca. 30 gram blandade nötter 5 dagar i veckan till frukost, är det för mycket?
30*5*0.5 = 75g fett, varav 50-25% omega-6, utan att veta exakt vilka nötter du äter.
30*5*0.5 = 75g fett, varav 50-25% omega-6, utan att veta exakt vilka nötter du äter.
Ok. bra, dåligt? Säger inte mig så mycket tyvärr.
Gabriel174
2009-11-27, 16:27
Vad är bieffekterna om omega-6 och omega-3 är i obalans?
Vad är bieffekterna om omega-6 och omega-3 är i obalans?
http://tinyurl.com/yjuhmnc
johanhej
2009-11-27, 16:35
Varför inte dricka lite mer gainer?
Gabriel174
2009-11-27, 16:50
Iofs så kan man ge det där svaret till dem flesta frågorna på forumet, eller hur?
Iofs så kan man ge det där svaret till dem flesta frågorna på forumet, eller hur?
Javisst. En del frågor är enkla att besvara, en del är svåra att besvara.
De man inte lyckas hitta svar på, trots lite sökande själv, kan man ställa här.
Gabriel174
2009-11-27, 17:17
Då kan du lika gärna dra en sådan länk i alla "hur går man upp i vikt"-trådar också?
Men, tack för svaret.
5. Ät färre men större måltider så att du verkligen är hungrig inför varje måltid
8. Ät mycket fet fisk
1) Kommer knappast fungera, standardmjölk smakar ju grädde, och han gillar inte fettet.
2)& 3)& 4) det hoppas jag han gör förutom dricka rent, ätstört.
5) han får prova sig fram, jag tycker han skall förstärka något av hans existerande mål. Beror på vad som tar stopp för honom.
6) alla gillar inte knäckebröd (däribland jag hehe)
7) Han gillar inte smör, har du ens läst vad han skrivit?
8& 10 yepp
9) i matlagning så kan man dra i lite mer utan att han får spatt.
Måste varit jobbigare att fixa till den där länken än att bara svara på frågan.
Ber om ursäkt att jag frågade........
Måste varit jobbigare att fixa till den där länken än att bara svara på frågan.
Ber om ursäkt att jag frågade........
Svaret var inte till dig, utan till Gabriel174.
Jag har inget bra svar till dig. Om du tror att ration skall vara 1:2 omega-3:omega-6 får du anpassa den därefter. Andra tror att den skall vara 1:20. Och en del tror att det inte spelar någon roll alls utan bara är dosrelaterat.
Jag har inget bra svar till dig. Om du tror att ration skall vara 1:2 omega-3:omega-6 får du anpassa den därefter. Andra tror att den skall vara 1:20. Och en del tror att det inte spelar någon roll alls utan bara är dosrelaterat.
Vilka tror att den skall vara 1:20?
Eller ja, jag har stött på amerikanska bodybuilders som använt sig av Arakidonsyratillskott. (Dessa jänkare! tillskott också???) Visst har det effekter men hälsosamt är det ju inte och man undrar ju om inte sesamoljan de injicerar i rumpan räcker...
Hillheim
2009-11-27, 18:45
8. Ät mycket fet fisk
Har själv gjort missen att äta för ofta och det slutar alltid med att jag tappar aptiten i ett par dagar. Sen är det väl inte direkt negativt om ämnesomsättningen sänks lite heller om man vill lägga på sig
Eddie Vedder
2009-11-27, 20:20
Sen är det väl inte direkt negativt om ämnesomsättningen sänks lite heller om man vill lägga på sig
Och vad skulle sänka den menar du?:confused:
Okey, sorry......
Tror jag chansar med att fortsätta äta mina blygsamma mängder. Känns som det finns mycket annat att skära ner på innan jag tar bort nötterna.
Hillheim
2009-11-28, 13:01
Och vad skulle sänka den menar du?:confused:
Jag har iofs inte pluggat något kostrelaterat, men jag trodde att förbränningen ökade av att äta ofta och sänktes av att äta mer sällan?
Eddie Vedder
2009-11-28, 14:43
Jag har iofs inte pluggat något kostrelaterat, men jag trodde att förbränningen ökade av att äta ofta och sänktes av att äta mer sällan?
Finns ingenting som stödjer en sån teori.
Försö klämma i dig mackor till mellamål och till maten. Ta med dig låda eller köp 4 billys till lunch.
Har haft exakt samma problem som dig. Nu har jag dock tränat 1 Månad och i samband med träningen började jag kolla upp vad jag stoppade i mig genom att kolla kalorimängden i allt jag äter.
jag försöker numera stoppa i mig ca: 3500kcal om dagen och jag behöver 3000kcal. det innebär att jag går upp ca: 0.5kg i veckan. och det har hittils fungerat bra.
en bra "drink" jag gör mig kan du få recept till. den innehåller nästan 1500kcal och är bra att dricka dagar du tränar.
2 ägg
1 Banan
5dl havregryn
5dl Mjölk
1dl Grädde
2msk oboy
detta är mycket fibrer,proteiner och kolhydrater. väldigt nyttigt!
Instämmer, räkna kalorier is the shit :)
Men för fan, en halvliter havregryn i drycken, är det någon i hela världen som kan svepa en sån???
WHITEFOLKS
2009-12-01, 13:10
Havregryn verkar ju rätt dumt i allmänhet om man har svårt att få i sig tillräckligt med mat.
Havregryn verkar ju rätt dumt i allmänhet om man har svårt att få i sig tillräckligt med mat.
Ja hellre massa dl mjölk extra då, tror inte man behöver så jäkla mycket fibrer att man måste hiva i 5dl havre :D
Skulle nog ta bort lite havregryn och slänga in lite nötter istället.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.