Logga in

Visa fullständig version : Periodiserad bulk ger bättre effekt?

BengtBurk
2009-11-25, 21:37
Jag läste att en periodiserad bulk med 14-dagars bulk följt av 14 dagar med kaloriunderskott ger bäst effekt. Detta för att testosteron, IGF-1, och insulinnivåerna ökar och effekten avtar efter ca 2 veckor (dock individuellt).

Stämmer detta?

Läste allt på denna sida:
http://www.muskelbyggning.com/?dp=blog&read=100

14 dagar
Men dessa anaboliska fördelar börjar avta efter cirka 14 dagar. Under denna tid, och som jag nämnde, börjar kroppens organ gå in i ett \"fettinlagrings läge\". I en alarmerande takt börjar kroppens anaboliska egenskaper avta, och du börjar istället lägga på dig mer fett.

Om du fortsätter träna och äta mycket under denna period, kommer merparten av dina ökningar vara fett. Naturligtvis är alla människor unika,vissa kan fortsätta öka mycket muskelmassa efter denna period. Men vissa börjar även tappa fördelarna långt innan 14 dagar har gått.

Som man kan förutspå, är det bra att avsluta bulk perioden under två veckor och ligga lite i underskott under denna period. Återigen kommer kroppen då behöva ställa om sig och du kan sedan återgå i den muskelbyggande anaboliska fas vi alla älskar. Eftersom kroppen är redo att lagra fett, är det då ingen ide att ligga på \"rekommenderat kaloriintag\" då man kan lägga på sig oönskat fett. Att istället ligga på cirka 500 kalorier i underskott den perioden kommer ge dig dem önskade resultat du vill ha.

mikaelj
2009-11-25, 21:41
Abcde.

Eddie Vedder
2009-11-25, 21:42
Jag mår illa när jag läser texter med så mycket särskrivningar.*gah!*

För övrigt tycker jag författaren gör överdrivet självklara påståenden även om upplägget i sig inte behöver vara fel. Det kan helt klart vara en väg att gå kan jag tro.

Fredrik_S
2009-11-26, 00:38
Känns som ett extremt jobbigt upplägg att behöva äta mer än man vill i 14 dagar för att sedan äta mindre än man vill i 14 dagar. Nog betydligt roligare att äta sig normalt mätt varje dag i 28 dagar.
Låter bra på pappret men ger antagligen ingen praktisk skillnad.

Alfred Nobel
2009-11-26, 07:33
Jag tror att näringstiming runt träning och maten efteråt är mest betydelsefull. Så att äta mer vissa dagar och mindre andra är nog gynnsamt om man tränar eller inte.