handdator

Visa fullständig version : Har jag skrivit felaktigt?

Martin Löwgren
2009-11-25, 21:33
"Under fysisk aktivitet producerar kroppen värmeenergi, ungefär 75 % av den energi musklerna producerar vid träning omvandlas till värme, denna extra värme måste avges för att kroppen inte ska utsättas för överhettning.
Kroppens bästa och mest använda sätt att avge värme vid träning är genom att individen svettas. Uppskattningar visar på att för varje liter svett som avdunstar så förloras runt 600 kcal av värmeenergi från kroppen"

Jag tänker framförallt på det här med benämningen på den energi som förloras. Börjas misstänka att det inte är korrekt att mäta förlorad energi i kcal :Virro

Tacksam för hjälp

Ola Wallengren
2009-11-25, 21:41
Visst kan man mäta energiförluster i kcal, det är ju en energienhet. Däremot är det förmodligen mindre korrekt att ange en siffra för varje liter svett eftersom det är så mycket som påverkar hur mycket man svettas, värme avleds ju inte enbart genom att vätska avdusnstar från huden.
Man kan förbränna 600+ kcal utan att svettas speciellt mycket.
Du kan ju väga dig före du sätter dig på motionscykeln, cykla motsvarande 800 kcal och sedan väga dig igen.

Martin Löwgren
2009-11-25, 21:43
Visst kan man mäta energiförluster i kcal, det är ju en energienhet. Däremot är det förmodligen mindre korrekt att ange en siffra för varje liter svett eftersom det är så mycket som påverkar hur mycket man svettas, värme avleds ju inte enbart genom att vätska avdusnstar från huden.
Man kan förbränna 600+ kcal utan att svettas speciellt mycket.
Du kan ju väga dig före du sätter dig på motionscykeln, cykla motsvarande 800 kcal och sedan väga dig igen.

Okej hur tycker du jag ska omformulera det då?

KniveN
2009-11-25, 23:30
Kan det inte uppfattas som att det är själva svettningen är energikrävande? Men det beror väl kanske på vem du skriver till.

Martin Löwgren
2009-11-26, 07:35
Kan det inte uppfattas som att det är själva svettningen är energikrävande? Men det beror väl kanske på vem du skriver till.
Nej det är inte så jag menar men det kostar ju energi för kroppen att kyla ned sig och jag undrar mest i vilken form den energin ska beskrivas.

Halldin
2009-11-26, 07:49
Nej det är inte så jag menar men det kostar ju energi för kroppen att kyla ned sig och jag undrar mest i vilken form den energin ska beskrivas.
Räknar du på entalpier är standardenheterna kJ/kg eller kJ/mol.

Ola Wallengren
2009-11-26, 07:58
Jag tycker helt enkelt att man kan lämna siffrorna utanför resonemanget eftersom det kan vara helt missvisande. Att själva svettningsprocessen kräver energi må vara sant men då rör det sig inte alls om de siffrorna utan om så få kalorier att det i praktiken har så marginell betydelse att det knappt är värt att diskutera.

Eddie Vedder
2009-11-26, 08:01
Är det just antalet 600 du stött på någonstans Martin?

För det känns ju inte helt orimligt med 600 cal. Och 600 cal är ju betydligt mindre än 600 kcal.;)

stafh
2009-11-26, 12:53
Jag tycker inte att 600 kcal per liter låter särskilt lite. Men då handlar det ju om den mängd värme som svetten "tar med sig" när den dunstar. Mängden energi det krävs för att utsöndra svetten är nog bra mycket mindre.

Ola Wallengren
2009-11-26, 16:15
Tränar man 45-60 min så är det ju inte omöjligt att man förbrukar 600kcal och även möjligt att man svettas 1L under den tiden, men det kan också vara så att man svettas 0,5 eller 1,5L/tim beroende på omständigheterna. Oavsett så är det aktiviteten/muskelarbetet som har förbrukat energin inte svettningen.

JoeyP
2009-11-26, 16:46
600kcal för 1timmes träning? Va?? Vadå för träning?

Crocker
2009-11-26, 16:49
Vad är cal?

King Grub
2009-11-26, 16:50
600kcal för 1timmes träning? Va?? Vadå för träning?

Vilken form av konditionsträning som helst som höjer pulsen?

King Grub
2009-11-26, 16:50
Vad är cal?

Calorier, engelska för kalorier, vilket i sin tur är talspråk för kilokalorier, kcal.

Eddie Vedder
2009-11-26, 18:00
Vad är cal?

I dagliga tal pratar man ju bara om "kalorier" och menar då kilokalorier, dvs kcal. Det är ju alltså tusen cal (kilocalories). Min poäng var då att Martin kanske blamdat ihop kcal och cal, dvs 600 000 cal i det här fallet. Am I making sense?:D:Virro

Martin Löwgren
2009-11-26, 18:36
I dagliga tal pratar man ju bara om "kalorier" och menar då kilokalorier, dvs kcal. Det är ju alltså tusen cal (kilocalories). Min poäng var då att Martin kanske blamdat ihop kcal och cal, dvs 600 000 cal i det här fallet. Am I making sense?:D:Virro

Jag vet faktiskt inte. Jag tog citatet ur ett specialarbete jag gjorde 2007 i fysiologi men nu börjar jag undra om det var korrekt just med benämningen kcal (600 i energimängd vet jag är korrekt men inte just i vilken form) :Virro

JoeyP
2009-11-26, 21:11
Vilken form av konditionsträning som helst som höjer pulsen?

Okej men om man bränner 600kcal på 45minuters konditionsträning får man ha ganska högt tempo.

Jag var ute och joggade i 45minuter nyss inte fan brännde jag 600kcal :D Med det tempot jag hade :D

Crocker
2009-11-26, 21:54
Tacktack. =)