handdator

Visa fullständig version : Fettsnål mat håller fetma-gen i schack

King Grub
2009-11-25, 12:42
Den mest kända riskgenen för vanlig fetma verkar i samspel med bestämda miljöfaktorer. Tidigare studier har visat att risken kan elimineras med fysisk aktivitet. Nu visar en ny svensk studie att även kosten har betydelse. Med fettsnål mat kan den genetiska risken hållas i schack.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13255

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/90/5/1418

Skrollovicz
2009-11-25, 12:55
Mindre choklad och mer geléhallon i godispåsen från och med nu då alltså.

Fast vad menas med fetma-gen? Att man har rubbningar på metabolismen som gör att man inte kan bli någorlunda smal... eller att man inte kan bli riktigt räfflad med bf på 5 procent??

Morty
2009-11-25, 13:15
Klipper lite mer från artikeln:

Det var inte någon extremt fettsnål kost som behövdes för att neutralisera fetma genen. Den tredjedel som åt fettsnålast åt under 36 energiprocent fett, det vill säga i stort sett i linje med de nor*diska näringsrekommendationerna. Den tredjedel som låg högst åt över 41 energi procent fett.

När forskarna tittade på kolhydrater hittade de ett lika starkt samband, fast i omvänd riktning. I den grupp som åt minst kolhydrater gav fetmagenen tydligt utslag, medan den neutraliserades i den grupp som åt mest kol hydrater.

Emily Sonestedt tror dock inte att kolhydrater har en skyddande effekt. Hennes tolkning är i stället att kolhydratmåttet i denna undersökning är en spegel av fettkonsumtionen: lite kolhydrater betyder mycket fett.

Tveksamt om man kan säga "HAH MIKAELJ JAG SA JU DE" på detta. Men vidare:
– Det finns flera försök som visar, att människor med AA-varianten av FTO-genen äter mer än andra, i synnerhet av fet mat. Det kanske är så att genen påverkar mättnadskänslan, så att dessa människor inte blir lika snabbt mätta av fett som andra blir.

Kanske är detta helt enkelt personer som LCHF inte är ett bra alternativ för? Dvs, för dessa personer gäller oraffinerat & naturligt. Ingen kolhydratsskräck, men såklart ingen brödfrossa.

mikaelj
2009-11-25, 13:15
Kanske är detta helt enkelt personer som LCHF inte är ett bra alternativ för? Dvs, för dessa personer gäller oraffinerat & naturligt. Ingen kolhydratsskräck, men såklart ingen brödfrossa.

Jag är högst tveksam. Framförallt kan man inte dra den slutsatsen utan att testa det, vilket studien inte gjorde.

maRRtin
2009-11-25, 13:16
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136253

Zorgus
2009-11-25, 13:53
Jaha, finns det nån förklaring till varför naturen gett vissa människor denna sk "fetma-gen" då? Är de mer i behov av ett högre BMI än andra?

mikaelj
2009-11-25, 13:55
Jaha, finns det nån förklaring till varför naturen gett vissa människor denna sk "fetma-gen" då? Är de mer i behov av ett högre BMI än andra?

Överlevnad, naturligtvis. Det är därför vi lagrar kroppsfett.

Nitrometan
2009-11-25, 14:09

Ja. Lagrat fett är bra att ha om det blir svält.

Apos78
2009-11-25, 14:57

Och det handlar kanske inte om att endast vissa personer har genen i sig utan att det finns olika varianter och en dubbel uppsättning riskgener ger denna ev effekt. Frågan kan istället ställas som att varför har vissa denna uppsättning men inte andra? Överlevnad lär gälla för alla människor så vilka övriga faktorer påverkar denna genuppsättning?

stafh
2009-11-25, 15:00
Varför har vissa gröna ögon och andra bruna?

Apos78
2009-11-25, 16:06
Varför har vissa gröna ögon och andra bruna?

Bra svar. Skriver upp det på toalettrullens papper.

Men då du verkar intresserad

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96gonf%C3%A4rg

stafh
2009-11-25, 16:26
Vad jag menade var alltså att det inte behöver ha funnits något speciellt selektionstryck för genen/genvariationen om den inte gör någon skada.

Ursäkta om jag var lite otydlig.

johanar
2009-11-25, 18:23

Mutationer, bra som dåliga, uppstår spontant. Bland djur så kan en liten ändring i ens egenskaper leda till att djuret endera blir framgångsrikt, förökar sig och sprider genen vidare, alternativt om det är en dålig egenskap att djuret och dess potentiella avkomma så småningom dör ut. Det är ingen som sitter och delar ut gener till höger och vänster för att någon "behöver" en egenskap :)

bollio
2009-11-25, 19:34
Ja. Lagrat fett är bra att ha om det blir svält.

Fettväv är bra av många andra skäl. Värmeisolering, generera värme (brun fettväv), produktion av hormoner, energidepå (behöver inte svälta för att den ska användas för det...), energikälla (det mättade fettet runt hjärtat och njurarna)

Doctor Snuggles
2009-11-25, 19:40
Och det handlar kanske inte om att endast vissa personer har genen i sig utan att det finns olika varianter och en dubbel uppsättning riskgener ger denna ev effekt. Frågan kan istället ställas som att varför har vissa denna uppsättning men inte andra? Överlevnad lär gälla för alla människor så vilka övriga faktorer påverkar denna genuppsättning?

Flera möjligheter. En mutation som evolutionärt sett inte spelade någon större roll så den selekterades varken bort eller fram mer efter att den uppstod.
Kan också vara så att "stammen" blev mer överlevnadskraftig om det fanns ett antal individer med bättre förmåga att lagra fett och överleva, de kanske fick stanna hemma och äta mindre än de som var ute o jagade o samlade mat.
Eller nåt.

Doctor Snuggles
2009-11-25, 19:42
Jag är högst tveksam. Framförallt kan man inte dra den slutsatsen utan att testa det, vilket studien inte gjorde.

Däremot kan man misstänka det, eftersom andra studier har indikerat att inte alla svarar bra på LCHF utan på en mer kolhydratsbaserad kost.

Ola Wallengren
2009-11-25, 20:01
Flera möjligheter. En mutation som evolutionärt sett inte spelade någon större roll så den selekterades varken bort eller fram mer efter att den uppstod.

Kan också vara så att "stammen" blev mer överlevnadskraftig om det fanns ett antal individer med bättre förmåga att lagra fett och överleva, de kanske fick stanna hemma och äta mindre än de som var ute o jagade o samlade mat.
Eller nåt.

Jag är nog mer för det första alternativet, för så vitt jag förstår har det inte funnits något vidare evolutionär fördel eller nackdel med "fetmagener" eftersom ingen blev så fet på den tiden att det var någon nackdel och man spekulerar i att matbristen sällan var så kraftig att fetare personer hade någon större fördel.
Däremot så slogs de mer energimässigt "slösaktiga" generna/individerna ut eller de som helt enkelt inte hade aptit att äta så mycket av den oaptitliga födan. Den evolutionära selektionen mot fetmagener är alltså snarare passiv än aktiv, eller hur man skall uttrycka det.

mikaelj
2009-11-25, 20:04
Däremot kan man misstänka det, eftersom andra studier har indikerat att inte alla svarar bra på LCHF utan på en mer kolhydratsbaserad kost.

Ah, då kan vi ju sätta dem på 80/10/10 och resten på LCHF. Eller?

Doctor Snuggles
2009-11-25, 20:17
Ah, då kan vi ju sätta dem på 80/10/10 och resten på LCHF. Eller?

... poängen är att mer genotypspecifika studier krävs.

Ola Wallengren
2009-11-25, 20:23
... alternativen är ju dessutom betydligt fler än 80E% eller 5E% kolhydrater. För övrigt en riktigt grov extrapolering utanför datan i studien.

mikaelj
2009-11-25, 20:33
Javisst. Jag svarade bara på vad Dr. Snuggles skrev om att det visar varför en del inte svarar på LCHF. Det kan han omöjligt veta, eftersom det är en riktigt grov exptraploring utanför datan i studien.

Tolkia
2009-11-25, 20:35
... alternativen är ju dessutom betydligt fler än 80E% eller 5E% kolhydrater. För övrigt en riktigt grov extrapolering utanför datan i studien.
Jo, men vill man bara förstöra diskussionen så behöver man nog inte bry sig om den saken. On topic så bör väl genen kunna "hänga kvar" väldigt länge om den är recessiv och, som du skrev ovan, dessutom inte uttrycks på ett sådant sätt att det egentligen blir ett problem förrän man kan ha en livsstil som gör att den kan bli ett problem (typ obegränsad tillgång till mat utan att behöva jobba för den).

Doctor Snuggles
2009-11-25, 20:45
Javisst. Jag svarade bara på vad Dr. Snuggles skrev om att det visar varför en del inte svarar på LCHF. Det kan han omöjligt veta, eftersom det är en riktigt grov exptraploring utanför datan i studien.

Det skrev jag inte.

mikaelj
2009-11-25, 20:55
Det skrev jag inte.

Nahe?

Ser inte riktigt vad det har med studien som diskuteras att göra...

Apos78
2009-11-25, 21:27

Nämnde väl inte varför en del inte svarar bra på LCHF?

mikaelj
2009-11-25, 21:29
Nämnde väl inte varför en del inte svarar bra på LCHF?

Du har rätt. Mitt svar var till Morty ang. att man inte kan säga det från studien:

Morty
2009-11-26, 00:26
Du har rätt. Mitt svar var till Morty ang. att man inte kan säga det från studien:

Det var min tolkning på
– Det finns flera försök som visar, att människor med AA-varianten av FTO-genen äter mer än andra, i synnerhet av fet mat. Det kanske är så att genen påverkar mättnadskänslan, så att dessa människor inte blir lika snabbt mätta av fett som andra blir.