Logga in

Visa fullständig version : Näringstiming......blir snurrig

austria
2009-11-25, 11:32
Om man googlar på Näringstiming så får man upp massa sidor som alla beskriver hur man bäst bygger muskler, alla har dessutom vetenskapliga bevis för sina "teorier"

Det som slår mig är att dom artiklar jag läst föreslår alla att ta Snabba kolhydrater ihop med protein både innan och efter träning.

Här på kolo har jag fått för mig att man förespråkar EAA innan och efter ett styrkepass, och att snabba kolhydrater är helt överflödiga i samband med styrketräning.

Ni får gärna rätta mig om jag förstått fel.
Blir bara lite snurrig av alla olika artiklar och teorier som har vetenskapliga bevis.

Jag vill ju som alla andra få ut så mycket som möjligt av min träning, men känner att det är lite svårt att veta hur man skall bete sig.

dt06mj2
2009-11-25, 11:53
I styrketräningssammanhang finns det aldrig någon mening med att ta snabba kolhydrater istället för vanlig mat.

EAA är alltid fördelaktigt i muskelbyggande sammanhang, men just i samband med träning är det extra fördelaktigt, vilket man(jag) ser som bra timing.

Apos78
2009-11-25, 11:59
Knepet med näringstiming är att inte göra det hela så himla komplicerat. Även om x antal gram av något i teorin ger bättre effekt så måste man fråga sig hur stor praktisk skillnad det gör. Ett aningen högre proteinintag, gärna mha vanlig mat, tillräckligt med sömn, tillräckligt med vätska samt ett energiintag anpassat efter ändamålet. Mycket knöligare än så bör det inte vara för att det ska fungera i den långsiktiga och praktiska vardagen.

Att det sedan kan vara väldigt intressant och skoj att diskutera och läsa om detaljerna gällande nutritionen är en annan sak. Jag tror väldigt många här inne har ett stort intresse för nya rön som kommer men jag tror samtidigt att de allra flesta skulle klara sig ypperligt om endast ovanstående uppfylls. Kan inte tänka mig att en burk GACIK leder till några underverk om man inte har en god grund att stå på.

Och ja, KH i samband med styrketräning är inte nödvändiga, om de någonsin är det.