Visa fullständig version : Olja mer kalorier än det väger?
Kan vara en stor tankevurpa av mig, jag har precis vaknat och låg och tänkte lita i sängen...
Olja är väl i runda slängar 900kcal/100g. Alltså, om du dricker/äter 1kg olja blir detta 9000kcal och man brukar ju säga att 7000kcal = 1kg.
Låt oss säga att jag ligger exakt på energibehovet och väger 80kg, dricker 1kg olja och får i mig 9000kcal extra den dagen. Sedan resten av veckan ligger jag exakt på energibehovet, hur mycket kommer jag ha gått upp i slutet av veckan?
Eller hur mycket kommer jag väga dagen efter direkt?
Som sagt, är ganska trött fortfarande men hjärnan fick något ryck..
Kan vara en stor tankevurpa av mig, jag har precis vaknat och låg och tänkte lita i sängen...
Olja är väl i runda slängar 900kcal/100g. Alltså, om du dricker/äter 1kg olja blir detta 9000kcal och man brukar ju säga att 7000kcal = 1kg.
Låt oss säga att jag ligger exakt på energibehovet och väger 80kg, dricker 1kg olja och får i mig 9000kcal extra den dagen. Sedan resten av veckan ligger jag exakt på energibehovet, hur mycket kommer jag ha gått upp i slutet av veckan?
1,3 kg kommer du ha gått upp om allt annat stämmer vilket det sällan gör.
1,3 kg kommer du ha gått upp om allt annat stämmer vilket det sällan gör.
Ah jo man får ju tänka i teorin då... men det är ju lite mysko att dricka 1 kg och gå upp 1,3kg :Virro
1kg kroppsfett består inte av 100% dietärt fett; det är lite vätska och annat i det också.
Hur mycket du kommer gå upp kan däremot ingen svara på, dels kostar det energi att lagra in kroppsvävnad och dels kommer energiförbrukning etc regleras upp, för att nämna några saker. Om du däremot när du säger att du ligger "exakt på energibehovet" faktiskt lyckades räkna med det ytterligare energibehov som kommer av alla de processer som kostar energi vid ett överskott kommer det fortfarande inte gå att svara på hur mycket du går upp, eftersom vi inte kommer veta hur stor del av överskottet som lagras som muskler och hur stor del som lagras som fett. Om du däremot genom någon sorts mirakel lagrar det som endast fett blir det väl någonstans strax under 1,3kg, som föregående postare skrev :)
Scratch89
2009-11-25, 10:39
Du kommer inte att gå upp 1,3 kg. Troligen inte ens 1 kg. Dels så kostar det energi att göra fettceller och vävnaden som hör till. Sen kommer du troligen att bli jättevarm och öka din energiförbrukning ett par hundra kcal bara rakt upp och ner.
Sen kommer du nog att kräkas också, men det är en annan ekvation.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.