Visa fullständig version : Konstant hungrig men orkar inte äta mer
Jag har gått från att vara en stillasittande hösäck till att träna 4 ggr/vecka (spincykling sen juni + gym sen september. Är tjej, 22 år, 175 lång och väger ca 65 kg, med väldigt hög % bf). Nu äter jag mer än dubbelt så mycket som jag gjorde förut ungefär, men jag känner mig hungrig nästan jämt. Ändå har jag jättesvårt att äta och jag känner mig mätt efter bara ett par tuggor trots att jag var jättehungrig när jag satte mig för att jag äta. Jag brukar se till att få i mig allt på tallriken i alla fall och sen är jag jättemätt, men det håller bara i sig max 2 h. Kan tillägga att jag inte kastar i mig maten heller, äter snarare väldigt långsamt. Träningsdagarna är värst, det spelar ingen roll hur mycket jag äter för jag känner mig ändå hungrig precis hela dagen.
Hur mycket ska jag egentligen behöva äta för att slippa detta? Är sjukt jobbigt att känna sig vrålhungrig jämt och ständigt, men jag orkar bara inte äta mer.
En vanlig dag kan se ut såhär:
0800 Frukost: 1 port havregrynsgröt med äppelmos och massa mjölk, ibland en grov macka med kalkon
1030 Träning
1145 Efter träningen: Nån banan och massa mjölk + nån macka om lunchen dröjer
1300 Lunch: Köttfärssås och spaghetti tex.
1600 Mellanmål: Nån macka + frukt eller havregrynsgröt om jag är dödshungrig.
1900 Middag: Ofta kycklingfilé + kolhydrater (mest matvete eller fullkornspasta)
2200 Kvällsmål: Macka och/eller kesella + frukt
Jag har gått från att vara en stillasittande hösäck till att träna 4 ggr/vecka (spincykling sen juni + gym sen september.
Kul!
Hur mycket ska jag egentligen behöva äta för att slippa detta? Är sjukt jobbigt att känna sig vrålhungrig jämt och ständigt, men jag orkar bara inte äta mer.
Ät mer till frukost, din havregrynsgrötportion innehåller väldigt lite energi men mycket volym. Samma med kycklingfilé.
Överlag verkar du leta efter så fettsnål mat som möjligt. Det är fel strategi, för då blir du snabbt hungrig. Man blir inte fet av fett.
OneManArmy
2009-11-24, 12:04
Skulle rocka större frulle och större mellanmål om jag var du.
Koka ett par ägg och ät med frukosten tex
Ät mer till frukost, din havregrynsgrötportion innehåller väldigt lite energi men mycket volym. Samma med kycklingfilé.
Överlag verkar du leta efter så fettsnål mat som möjligt. Det är fel strategi, för då blir du snabbt hungrig. Man blir inte fet av fett.
Men kycklingfilé är ju så sjukt gott. Och gröt också. Har du nåt förslag på bättre frukost mer energi och mindre volym (och som inte är ägg)?
Kanske skulle skrivit till att jag käkar sås till både lunchen och middagen, ofta på lättcreme fraiche eller matlagningsgrädde, så en del fett får jag ju i mig där. Skulle inte vilja påstå att jag letar fettsnål mat speciellt mycket, men jag är uppfostrad med att käka lätt-varianter av mejeriprodukter tex så det bara blir så av ren vana. Borde jag käka ännu fetare varianter?
Skulle rocka större frulle och större mellanmål om jag var du.
Koka ett par ägg och ät med frukosten tex
Jag fixar verkligen inte att få i mig mer frukost, efter en halv portion havregrynsgröt känner jag mig så sjukt mätt. Brukar få tvinga i mig resten, men det går inte alltid ens. Önskar verkligen att jag gillade ägg, men det råkar vara något av det äckligaste jag vet. Mellanmålen kan jag nog försöka slänga in lite mer att äta vid i alla fall.
Men kycklingfilé är ju så sjukt gott. Och gröt också. Har du nåt förslag på bättre frukost mer energi och mindre volym (och som inte är ägg)?
Kanske skulle skrivit till att jag käkar sås till både lunchen och middagen, ofta på lättcreme fraiche eller matlagningsgrädde, så en del fett får jag ju i mig där. Skulle inte vilja påstå att jag letar fettsnål mat speciellt mycket, men jag är uppfostrad med att käka lätt-varianter av mejeriprodukter tex så det bara blir så av ren vana. Borde jag käka ännu fetare varianter?
Ja, fullfet creme fraiche och riktig grädde. Då lär du hålla dig mätt bättre. Bröd brukar mätta dåligt, så om du äter det kan du äta mindre och/eller ha mer pålägg på.
Jag fixar verkligen inte att få i mig mer frukost, efter en halv portion havregrynsgröt känner jag mig så sjukt mätt. Brukar få tvinga i mig resten, men det går inte alltid ens.
Ät mindre frukost, och ät rejält när du väl är hungrig istället. Jag äter inte frukost.
Önskar verkligen att jag gillade ägg, men det råkar vara något av det äckligaste jag vet. Mellanmålen kan jag nog försöka slänga in lite mer att äta vid i alla fall.
Inte ens stekt? Synd, bra mat! Det finns annat som är gott. Burk makrillfilé i tomatsås? En bit ost?
Kanske kan det paleolitiska köket vara något för dig?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136939
Scratch89
2009-11-24, 15:54
Jag håller med herr Mikael. Mer fett generellt, men det behöver inte vara i form av grädde, utan bara att du försöker välja fetare överlag.
+1 på scratch. Många LCHF-are tycks tycka att grädda & smör på och i allt är lösningen. Så behöver det såklart inte vara.
Att jag nämnde fullfeta varianter av just grädde och creme fraiche var för att hon skrev att hon använde lightvarianterna. Att då byta ut dem till sina fullfeta syskon är ett bra steg på vägen.
I övrigt är det naturligtvis så att man inte behöver dränka allt i grädde och smör. Fullfeta varianter av kött, ost och annat man äter räcker långt.
Scratch89
2009-11-24, 18:59
Att jag nämnde fullfeta varianter av just grädde och creme fraiche var för att hon skrev att hon använde lightvarianterna. Att då byta ut dem till sina fullfeta syskon är ett bra steg på vägen.
I övrigt är det naturligtvis så att man inte behöver dränka allt i grädde och smör. Fullfeta varianter av kött, ost och annat man äter räcker långt.
Ja, visst är det så, och det förstod jag. Ville bara förtydliga.
Jag har kommit fram till att man kan spara en hel del pengar och tid genom att äta fetare produkter; orka laga mat flera gånger om dagen för att få i sig alla fettkällor, orka köpa en proteinkälla och en fettkälla för att kombinera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.