Visa fullständig version : Vad ska man fråga på seminarium om AAS?
Whistler
2009-11-23, 15:22
Har via jobbet blivit inbjuden till ett tre timmar långt seminarium om AAS i början av december, anordnat av Svenska Narkotikapolisföreningen under rubriken "Ställ upp mot droger och våld" och känner att jag inte är riktigt så påläst som jag tidigare varit.
Vad bör man ha i åtanke?
Kom gärna med tips på frågor man bör ställa, och vad som oftast brukar tas upp på sådana här tillställningar. Hur ser man igenom "dödsknarkpropagandan" och vad ska man ta åt sig som fakta?
Nämner inga namn på föreläsarna men följande titlar finns med:
"TM" - Forskare, författare
"GH" - fd Rikskrim, narkotika och dopingexpert, författare mm
"A-K L" - Statens Kriminaltekniska Laboratorium
Jag vet att tråden ligger i allmänt, men försök hålla nivån hög är ni snälla.
von huff
2009-11-23, 15:26
Hur många misshandelsfall har samband med AAS?
Hur många njur-,leverpatienter har brukat AAS?
Hade varit intressant att få höra lite om hur statistiken ser ut, hur mycket beslagen ökat, hur många som dömts osv om det går hand i hand med ökade resurser hos polisen.
Hur ställer de sig till den där kapmuskelpolisen som var på tapeten för ett tag sen, eller var det en undersökning?
Är det skräckpropaganda eller information i skolor mm.
Kopplingen organiserad brottslighet och steroider? Många vill ju tro att det är glada amatörer som tar in "för eget bruk"
En fråga jag är intresserad av är hur bedömningen görs i Sverige av vad som är dopingrelaterade brott.
Hur bedömningen ser ut i tex England där det inte är kriminaliserat men de har om jag fattat rätt färre dopingrelaterade brott än Sverige.
Jag är seriös ifall någon undrar.
Whistler
2009-11-23, 16:29
Tack till er som skrivit bra frågor! :)
Dreas: Jag förstår inte vad du menar, om England har legaliserat doping så är det klart de har färre dopingrelaterade brott... Eller menar du att de har färre "steroidbiff slår sönder flickvännen"-brott, bara för att det är tillåtet med steroider?
Pudzianovski
2009-11-23, 16:33
Kopplingen organiserad brottslighet och steroider? Många vill ju tro att det är glada amatörer som tar in "för eget bruk"
Fins en avhandling som berör den frågan av Fia Klötz om jag inte missminner mig.
Coldsmith
2009-11-23, 16:36
Fråga varför polisfacket inte tillåter dopingtester på poliser?
Pudzianovski
2009-11-23, 16:36
Text
Du kan väl fråga eller ta upp varför TM så definitivt menar (har gjort iaf) att de flesta i svenska idrottseliten inte använder kosttillskott.
Tack till er som skrivit bra frågor! :)
Dreas: Jag förstår inte vad du menar, om England har legaliserat doping så är det klart de har färre dopingrelaterade brott... Eller menar du att de har färre "steroidbiff slår sönder flickvännen"-brott, bara för att det är tillåtet med steroider?Ja, vilken typ av bedömning gör de? Vart går gränsen? Sen när du skrev det sådär så verkade det ju ganska självklart :em:
Fråga om poliserna dopingtestas?
Hur jobbar polisen för att bekämpa det utbredda användandet i kroppsbyggning och kraftsporter?
Fråga om poliserna dopingtestas?
Ja, det sker.
Whistler
2009-11-23, 22:11
Ja, det sker.
Va?
mystic[-_-]
2009-11-23, 22:30
Vad de tycker om anti-aging med testo och gh
Fidde_Mannen
2009-11-24, 10:30
Seriöst görs det inga doping test på polisen?
Nitrometan
2009-11-24, 10:35
Hur jobbar polisen för att bekämpa det utbredda användandet i kroppsbyggning och kraftsporter?
Vilka sporter syftar du på?
De sporter som organiseras inom RF har ganska bra testning och de flesta av dem har ytterligare egna program för att komma tillrätta med detta problem.
Seriöst görs det inga doping test på polisen?
Jo men bara vid skälig misstanke. I Sverige drogtestar vi inte slentrianmässigt yrkesgrupper. Gudskelov.
Whistler
2009-11-24, 10:48
Nitro: Jag tror MAXX undrar om det görs något från polisens sida när någon avslöjas som dopad, och hur de arbetar där det inte finns några idrottsregelbaserade tester.
Nitrometan
2009-11-24, 10:48
I Sverige drogtestar vi inte slentrianmässigt yrkesgrupper. Gudskelov.
Kronans Droghandel. KF-ägt. De testar alla minst en gång i månaden.
LKAB har väl återkommande tester?
En av firmorna som jobbar på verket i Oskarshamn testar sina anställda regelbundet.
Det finns arbetsgivare som vill testa även om det inte är så vanligt än.
Nitrometan
2009-11-24, 10:49
Nitro: Jag tror MAXX undrar om det görs något från polisens sida när någon avslöjas som dopad, och hur de arbetar där det inte finns några idrottsregelbaserade tester.
Så kan det vara. Då är det en befogad fråga.
Kronans Droghandel. KF-ägt. De testar alla minst en gång i månaden.
LKAB har väl återkommande tester?
En av firmorna som jobbar på verket i Oskarshamn testar sina anställda regelbundet.
Det finns arbetsgivare som vill testa även om det inte är så vanligt än.
Ja, men då är det inte slentrianmässigt. Då finns det en orsak. Jag har svårt att se nödvändigheten av att testa alla poliser för dopingpreparat
Jo men bara vid skälig misstanke. I Sverige drogtestar vi inte slentrianmässigt yrkesgrupper. Gudskelov.
Yrkesgrupper där det är befogat är ju inte slentrian så varför skulle man inte drogtesta poliser regelbundet? Bilkörning, vapenhantering och rättsäkerhet i ett och samma yrke.
Nitrometan
2009-11-24, 11:06
Jag har svårt att se nödvändigheten av att testa alla poliser för dopingpreparat
De är den enda yrkesgrupp i Sverige som får använda våld i sin yrkesutöving.
Om nu AAS gör folk mer våldsbenägna så är det kanske befogat att testa dem?
Dessutom kan man tänka sig att det är befogat att testa även för andra droger eftersom arbetet som polis är lite speciellt med vapen och våld och sånt.
Med tanke på att steroidbrukare nästan direkt blir blodtörstiga neandertalare (källa: aftonbladet) så tycker jag som lekman att det vore skäligt att testa alla poliser på månadsbasis.
machine gun
2009-11-24, 11:16
Ja, men då är det inte slentrianmässigt. Då finns det en orsak. Jag har svårt att se nödvändigheten av att testa alla poliser för dopingpreparat
Alla testas väl i samband med/innan anställning? Det görs ju trots allt inom väldigt många yrken.
martikainen
2009-11-24, 11:17
Med tanke på att steroidbrukare nästan direkt blir blodtörstiga neandertalare (källa: aftonbladet) så tycker jag som lekman att det vore skäligt att testa alla poliser på månadsbasis.
Jag vill inte tänka på kostnaden för de testerna.
Man måste ju sätta allting i jämförelse med vilka kostnader det orsakar.
Jag antar att det blir nedtystat rätt fort om en roidpolis går lös på någon full ungdom, men något humm borde det finnas
Jamen vi kan väl testa alla i Sverige då. Alla. Utan undantag. Och sen kan vi ju förse alla med en spårsändare så vi vet var de håller hus. Montera in ett chip i armen.
Jamen vi kan väl testa alla i Sverige då. Alla. Utan undantag. Och sen kan vi ju förse alla med en spårsändare så vi vet var de håller hus. Montera in ett chip i armen.
Eller så testar vi poliserna.
Jag vill inte tänka på kostnaden för de testerna.
Man måste ju sätta allting i jämförelse med vilka kostnader det orsakar.
Månadstester finns det ingen ekonomi till men att veta att man kan bli testad är en ganska stark begränsade faktor för att missbruk. Särskilt när belöningen av ett missbruk är mindre än vad man har att förlora.
Hur ställer du dig till att ha en pundande kranskötare på ett bygge?
Ska de testas mot allt då eller bara doping? Ser inte hur det skulle vara viktigare än tex narkotika eller en polis med alkoholmissbruk rent praktiskt sett.
Förvisso bör väl poliser inte associera sig med brottslingar vilket de behöver göra på ett eller annat sätt för att skaffa skiten........
Ska de testas mot allt då eller bara doping? Ser inte hur det skulle vara viktigare än tex narkotika eller en polis med alkoholmissbruk rent praktiskt sett.
Förvisso bör väl poliser inte associera sig med brottslingar vilket de behöver göra på ett eller annat sätt för att skaffa skiten........
Jag ser inga problem med att testa narkotika, doping och alkohol när det gäller poliser.
Jag ser inga problem med att testa narkotika, doping och alkohol när det gäller poliser.
Kan man ens testa för alkoholberoende, då det får brukas? Offtopic iofs....
Böjd att hålla med dig att de är en yrkesgrupp där det kan vara befogat med test.
Böjd att hålla med dig att de är en yrkesgrupp där det kan vara befogat med test.
Utandningsprov dvs är de påverkade på jobbet.
Man kan testa levervärden.
Det görs dopintester på Polishögskolan, utan förvarning plockar de folk från gymmet.
Annars är de skälig misstanke som gäller. Största anledningen till att man inte testar inom polisen i större utsträckning lär vara en kostnadsfråga. Samt så är det inte ett problem med doping inom polisen, de har varit skall påpekas då någon kommer dra upp exempel med piketpoliser på 80,90-talet. Men i dagsläget finns det inget som pekar på att det missbrukas dopingpreparat inom polisen.
Nitrometan
2009-11-24, 12:48
Har du inget att dölja så har du inget att dölja.
Nitrometan
2009-11-24, 12:51
Samt så är det inte ett problem med doping inom polisen.
Det sa de innan de började testa fotbollsspelare i Italien också. Efter ett antal positiva fall (5 positiva på 11 tester) så la de ner det.
De har för avsikt att ta upp testerna igen.
Det sa de innan de började testa fotbollsspelare i Italien också. Efter ett antal positiva fall (5 positiva på 11 tester) så la de ner det.
De har för avsikt att ta upp testerna igen.
Jo fast lite skillnad på att testa människor som tävlar i fysiska prestationer som leverne och poliser som fritidstränar. Känns rent spontant som att den första gruppen är mer benägen att ta diverse preparat för att prestera bättre.
Nitrometan
2009-11-24, 13:25
Jo fast lite skillnad på att testa människor som tävlar i fysiska prestationer som leverne och poliser som fritidstränar. Känns rent spontant som att den första gruppen är mer benägen att ta diverse preparat för att prestera bättre.
Givetvis är det så.
Jag tänkte mest på uttalandet "vi behöver inte testa".
Men i dagsläget finns det inget som pekar på att det missbrukas dopingpreparat inom polisen.
Ok *whatever*
Fråga dem om de fortfarande anser att stora traps är en indikation på steroidmissbruk..
Fidde_Mannen
2009-11-25, 02:09
Fråga dem om de fortfarande anser att stora traps är en indikation på steroidmissbruk..
Fail lol :smash:
Precis. Men när staten får allt större kontroll och insyn i människors liv möjliggörs ett missbruk av befogenheterna som myndigheter tilldelats.
Om våldsbrotten endast beror på AAS, eller om personerna brukar narkotika också
young_george
2009-11-25, 03:10
Om våldsbrotten endast beror på AAS, eller om personerna brukar narkotika också
Källa på att narkotika är förknippat med våldsbrott?
Isf vilken s.k narkotika? De delar inte särksilt många egenskaper bara för att de går under samma namn
Källa på att narkotika är förknippat med våldsbrott?
Isf vilken s.k narkotika? De delar inte särksilt många egenskaper bara för att de går under samma namn
Läs om - läs rätt.
Jag är inte för AAS på nått sätt, men skulle nog vilja påstå att det är rejält uppblåst och mycket skrämselpropaganda.
Precis. Men när staten får allt större kontroll och insyn i människors liv möjliggörs ett missbruk av befogenheterna som myndigheter tilldelats.
Därför är det ju bra att hålla kontroll på myndigheterna.
Nitrometan
2009-11-25, 10:06
Därför är det ju bra att hålla kontroll på myndigheterna.
Jag ser hellre att medborgarna övervakar myndigheterna än att myndigheterna övervakar medborgarna.
Du kanske inte vet att du har något att dölja. Man samtycker till att bli övervakad för att man har rent mjöl i påsen, och sen - hoppsan! - en vacker dag visar det sig att man övervakar dig för saker du inte gett samtycke till.
Du kanske inte vet att du har något att dölja. Man samtycker till att bli övervakad för att man har rent mjöl i påsen, och sen - hoppsan! - en vacker dag visar det sig att man övervakar dig för saker du inte gett samtycke till.
Rent generellt håller jag med dig ang övervakningssamhället, det gör väl eg Nitro med(???), fast drogtester på poliser känns inte riktigt som ett stort steg mot storebror ser dig samhället jmf med allt annat skit vi gör på senare tid.
Nitrometan
2009-11-25, 12:49
Som Grahn säger så håller jag med dig. Läs t.ex. vad jag säger i tråden om FRA.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115452
Eller här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137703
Jag är inte för AAS på nått sätt, men skulle nog vilja påstå att det är rejält uppblåst och mycket skrämselpropaganda.
När idioter glatt börjar missbruka kombinationer av läkemedel utan någon större eftertanke så är det banne mig inte uppblåst, sådant kommer att bita en i arslet. De övriga vet väl någorlunda vad de ger sig in på, även om det kanske rör sig om felprioriteringar och låg moral(tävlingar etc).
Fidde_Mannen
2009-11-25, 15:08
Var det inte så att sverigesriksdag beställde något forskingsprojekt som gjorde i england om hur skadliga diverse droger var lagliga som olagliga. Vill nog minnas att båda tobak och alkohol var farligare än AAS. Så man valde att inte använda sig av studien. Jag är inte för AAS men lite trist att sverige använder sig av massa skrämsel propaganda istället för fakta.
BBC Horizon: Is alcohol worse than ecstasy? (http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/broadband/tx/drugs/)
von huff
2009-11-25, 16:10
Var det inte så att sverigesriksdag beställde något forskingsprojekt som gjorde i england om hur skadliga diverse droger var lagliga som olagliga. Vill nog minnas att båda tobak och alkohol var farligare än AAS. Så man valde att inte använda sig av studien. Jag är inte för AAS men lite trist att sverige använder sig av massa skrämsel propaganda istället för fakta.
Det handlar som med allt annat om vilken mängd man brukar.Jag tycker Finland har en bra dopingpolitik, användande är inte förbjudet men försäljning är förbjudet.Har inte hört så mycket om doping i medierna heller.Gudmor min jobbar på njuravdelningen på ett sjukhus och hon sade att det finns endel AAS missbrukare som har problem där.Jag tror att doping i många fall är överdrivet i media men ofarigt är det nog inte.Att jämföra droger med droger slutar aldrig bra
När idioter glatt börjar missbruka kombinationer av läkemedel utan någon större eftertanke så är det banne mig inte uppblåst, sådant kommer att bita en i arslet. De övriga vet väl någorlunda vad de ger sig in på, även om det kanske rör sig om felprioriteringar och låg moral(tävlingar etc).
Unga män brukar ha så gott omdöme när det gäller saker och ting. I synnerhet när det gäller droger
Har via jobbet blivit inbjuden till ett tre timmar långt seminarium om AAS i början av december, anordnat av Svenska Narkotikapolisföreningen under rubriken "Ställ upp mot droger och våld" och känner att jag inte är riktigt så påläst som jag tidigare varit.
Vad bör man ha i åtanke?
Att inte gå dit för att opportunistiskt och stentufft "sätta dit" talarna enligt klassisk Kolozzeum-Allmäntmodell. Då gör man bättre i att stanna hemma.
Fråga TM(om det är den person jag tror att det är) hur det kan komma sig att inte fler mord begås i ett land där det beräknas finnas ~50.000 steroidmissbrukare. I synnerhet fall där gärningsmannen använder/har använt steroider.
Hans egna ord: "Tommy berättar många fall av våldsbrott som sker efter att personer börjat med anabola steroider. Ett av dem är om en kille på 18 år som då han börjat dopa sig, snabbt förändras. Han blir svartsjuk, aggressiv och knepig. Flickvännen på 16 år blir rädd och gör slut. Han förföljer henne. Han har hjärnkontroll på allt hon gör. Han hotar alla till livet som tittar på henne. En kväll vill han prata ut och hon följer med honom. Han avrättar henne.
– Detta är rakt ur regelboken på hur människor reagerar på anabola steroider, berättar Tommy."
Hans åsikter om elitidrottares tränings- och kosttillskottsvanor vore också trevligt att få höra mer om.
Torsk_ole
2009-11-26, 08:20
Jag skulle frågat om hur trenderna inom doping förändrats? Tar man samma saker nu som på 60-talet? Hur har användandet ändrats osv?
Att inte gå dit för att opportunistiskt och stentufft "sätta dit" talarna enligt klassisk Kolozzeum-Allmäntmodell. Då gör man bättre i att stanna hemma.
+1
Gör det till en lärande och givande upplevelse. Var nyfiken. Förhåll dig öppen såväl som kritisk till information och diskussion. Granska källor. Precis som om det handlade om vilket seminarium som helst.
Tråden rensad från ett tjog OT-inlägg. Respektera TS och håll tillbaka på spekulationer. Tack.
Vilka ligger bakom UG-labben? Hur stora pengar rör det sig om?
Det där var en intressant fråga och en faktor som inte så ofta syns.
Som sagt så finns det en hel del fysiska monster i våra uniformsyrken. Jag vet folk som presterat galet bra, så bra att man säkert skulle kunna misstänka doping.
Skilj mellan att prestera bra och att "vara i bra form" a la byggare. Det är troligen inte så många i piketen som väger över 110 kg i "bra form" (om man av någon anledning pratar om byggarform ). Det är en jävla kroppshydda att släppa runt på i kombination med 40 kg utrustning och när det t ex är 10 trappor upp till en lägenhet är det inte längre så kul.
Källa: En piketpolis som vägde ca 120 kg (i "bra form" men inte i byggning) men som siktade på att gå ner under 110 kg just för att det började bli slitigt för kroppen. Självklart dopingtestad.
NI tänker jag inte ens försöka uttala mig om då jag inte har en jävla aning utom enstaka bilder på nätet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.