handdator

Visa fullständig version : Hjälp med viktökning!

Marmelad
2009-11-23, 13:47
Hej
Har nu under nästan 10 månader försökt gå upp i vikt men det vill fan inte gå! *grr*

Jag vet att det är möjligt för alla men nu börjar det bli jobbigt med allt överätande osv.

Om mig:
177cm
66 Kg
OCH dålig aptit

Det jag har försökt är:

*käka tills jag fick kväljningar mellan 3-5 stora mål per dag.
Det slutade med att jag hade absolut ingen aptit och var förjävla jobbigt att få i mig maten.

*Käka mig lagomt mätt + 2 portioner gainer per dag.
Enda gången jag gick upp 1-2 kg i vikt. Men insulin/blodsockret vart galet och jag kudne va överpigg en sekund för att sedan bara somna.

* Sluta med allt godid och småätande.
Ökade faktiskt min aptit rätt rejält, men fick tydligen inte i mig tillräckligt då jag minskade i vikt.

* Käka vanligt men tryckte i mig 1L 3% mjölk morgon och kväll.
Som vanligt, dålig aptit osv men jag stannade kvar på min vikt.

Som sagt jag har dålig aptit och inte bäst generna under tonåren.
Då min pappa/mamma var pinsmala tills dom vart 25, dock så är min pappa väldigt kraftigt byggd.

VAD tycker ni att jag ska göra/försöka. Ska lägga in en jävla satsning nu fram till julen och se om jag kan gå upp i vikt. :hbang:

Tack på förhand!

Kischen
2009-11-23, 13:58
Vad äter du för mat?

Marmelad
2009-11-23, 14:28
Vad äter du för mat?

"vanlig husmanskost", och alltid mjölk

Onigiri
2009-11-23, 14:33
Exempel:

Feta köttprodukter
Majonäs
Feta ostsorter
Fet mjölk ev grädde
Vitt bröd

Det kan inte gå fel om du äter mycket av dessa

Kischen
2009-11-23, 14:35
Skulle jag ha väldigt svårt att öka så skulle jag dryga ut maten med lite olja, bu eller bä, beror på vem man frågar :)

Isf är det bara att mäta upp nån halv/hel deciliter och under dagen ta lite på maten. Raps smakar inte mycket så maten brukar bli godare.

austria
2009-11-23, 14:39
Nu vet jag inte vad du äter till frukostm, men jag brukar ha blandade nötter i min yoghurt och musli. Det ökar ju energivärdet rejält + att det är satans gott. Ett enkelt och gott sätt att få i sig massa extra kcal.

MEGA_MAN
2009-11-23, 14:43
Jag har absolut inte detta problemet, men har åt andra sidan aptit alltid :D
Men om du verkligen vill lägga på dig lite så tror jg det enklaste är att äta vid mer tillfällen än att öka mängden du äter dessa 3-5måltider.
Själv äter jag nästan konstant medan jag är vaket känns det som.

Så ät "onyttigt". Själv trycker jag en massa maltodextrin både innan och efter träningen och det ger en hel det kalorier. Se kan du ju äta när du tränar med, delikatobollar är en höjdare:cool:
Samt mellan måltiderna kan man ju passa på att dricka en 2L Cola och kanske en påse blandgodis osv...

Med denna metodiken kommer du öka i vikt. Sen om det är någon fördel att bulka på detta viset är lite tveksamt. Verkar vara lite inne att bulka satan och lägga på sig fettmassa bara för man inte väger 90kg eller liknande....
Men det beror ju på vad man har för mål med sin kropp.

Hur gammal är du?

Marmelad
2009-11-23, 14:45
Tack för svar!

Ska fösöka "toppa" maten med olja när det passar osv. Tänka över mat-rutinen.

Om man nu har inget tänk på att va smal, bara bulka. Är 5dl vispgrädde dåligt att dra i sig på kvällen? Det är ju trots allt 1800 kcal. :D

Parachutes
2009-11-23, 14:45
Glöm aldrig att bananer är underskattade..

Kischen
2009-11-23, 14:51
"vispgrädde" unt "bananer"

:D Mellis!

Apos78
Är 5dl vispgrädde dåligt att dra i sig på kvällen? Det är ju trots allt 1800 kcal. :D

Risken finns att du får lite problem med magen. Fördela den där grädden till morgonens gröt, lunchens sås och middagens gryta så har du genast 1800 kcal extra sett till hela dagen. Det är väldigt mycket oftare som det fungerar bättre att göra små tillägg här och där istället för att lasta in en megaportion fett eller liknande på stående fot.

Exempel kan vara:

- Äggula i såsen
- Fet grädde i maten
- Energirika drycker istället för vatten
- Inga lätta alternativ
- Efterrätter
- Förrätter
- Etc, etc

Marmelad
Jag har absolut inte detta problemet, men har åt andra sidan aptit alltid :D
Men om du verkligen vill lägga på dig lite så tror jg det enklaste är att äta vid mer tillfällen än att öka mängden du äter dessa 3-5måltider.
Själv äter jag nästan konstant medan jag är vaket känns det som.

Så ät "onyttigt". Själv trycker jag en massa maltodextrin både innan och efter träningen och det ger en hel det kalorier. Se kan du ju äta när du tränar med, delikatobollar är en höjdare:cool:
Samt mellan måltiderna kan man ju passa på att dricka en 2L Cola och kanske en påse blandgodis osv...

Med denna metodiken kommer du öka i vikt. Sen om det är någon fördel att bulka på detta viset är lite tveksamt. Verkar vara lite inne att bulka satan och lägga på sig fettmassa bara för man inte väger 90kg eller liknande....
Men det beror ju på vad man har för mål med sin kropp.

Hur gammal är du?

jag är 17 år, har även mätt fett% på friskvården och den va 7%.

Så jag vill bulka upp mig MEN min aptit sätter stop för att bulka upp mig med vanlig mat? Man ska kunna töja ut magsäcken men det misslyckades då jag under 2 månader käkade mig spyfärdig 3-5 gånger per dag.

Tycker ni att godis och annat fett ska vara en "hyfsad" väg att bulka?
Skiter i om jag blir lite tjock måste upp lite i vikt och fett%!

WHITEFOLKS
2009-11-23, 15:17
Hur ser en en normal dag ut för dig matmässigt?

Eddie Vedder
2009-11-23, 15:35
Tycker ni att godis och annat fett ska vara en "hyfsad" väg att bulka?
Skiter i om jag blir lite tjock måste upp lite i vikt och fett%!

Fet mat ja, godis nej.

Klart du kan unna dig att äta lite godis, men det behöver inte handla om ett måste för att öka i vikt utan helt enkelt käka godis då och då för att det är gott. Godis, glass, kaffebröd m.m. ingår ju för de allra flesta då och då, du behöver varken utesluta det eller se det som något "bra" för att öka massor i vikt.

Men blanda inte ihop snask, fikabröd, glass och snacks med riktig mat med högt energiinnehåll. Känn helt enkelt efter hur det funkar med ett brett lager smör och ett par feta ostskivor på mackan. Smör, köttbullar och rödbetssallad på en halvgrov brödskiva är en energirik macka. Och så ett glas standradmjölk till det, kanske med någon skopa proteinpulver tillsammans med mjölken också. Både mer energi och gott.:)

Fett är kanske inte så mättande akut men i längden kan en fet kost stå en upp i halsen och bara hämma aptiten. Vi funkar olika på det sättet och det är ingen slump att just högfettsdieter verkar vara den kosten som vissa finner mest aptitreglerande.

Vad de flesta verkar överens om är dock att stärkelse + fett kan ätas i mängder. T.ex. bröd med feta pålägg, pannkakor som steks i generösa mängder stekfett och där smeten innehåller fet mjölk och flera äggulor. Potatismos där man också tillsätter generösa mängder fett, gör egen nyttig pizza med önskade kaloririka ingredienser o.s.v. Finns MASSOR av tips där kosten kan göras till en kaloribomb men också vara utmärkt ur näringssynpunkt.

Här har jag skrivit en del om konkreta tips för viktuppgång:

http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Du verkar ha testat en del redan men ge inte upp.:)

Lycka till!:thumbup: