handdator

Visa fullständig version : Skillnaden mellan dyraste och billigaste pastan

Identisk
2009-11-23, 13:22
Handlar alltid billigast möjligt när jag går till affären. Men har nu börjat fundera på hur bra dessa livsmedel verkligen är.
Kanske är det bättre att välja det lite dyrare alternativet?

Ta pasta t.e.x billigaste här i affären är 10kr/kg för spaghetti. Vad skiljer dem gentemot ett annat märke som kostar 20-30kr/kg. Eller är det bara märket man betalar för?

Edit: Moderator får gärna flytta till kost & näring :)

Dreas
2009-11-23, 14:09
Pasta kör jag på billigast möjliga, näringsvärdet är ju hyffsat likt, dock märker jag att de billigare varianterna, säg Coop X-tra de klibbar mer än de lite dyrare.

Honken
2009-11-23, 14:23
De brukar vara lite mer mjöliga till smaken samt att de klumpar ihop om du inte rör om ofta under tillagningen.

Ch4rles
2009-11-23, 14:59
Viss pasta som tagliatelle har ägg i sig, har jag för mig. Den brukar vara betydligt dyrare än vanlig pasta

Sverker
2009-11-23, 19:20
Det är vetemjölet som skiljer. Rent och bra durumvete ger en pasta med spänst och tuggmotstånd. Det blir heller inte klibbigt.

Blandar man in billigare mjöl blir spänsten sämre och pastan klibbigare.

Tittar vi på "gammeldags" makaroner så är de gjorda på svenskt vetemjöl. De blir klibbiga och passar utmärkt till makaronistuvning.

Slimfit
2009-11-24, 14:44
Personligen tycker jag det är sjukt stor skillnad i smak och kvalitet om man tar steget upp till sorterna som snittar runt +20kr per 500g. Då får man spänst och stuns i pastan även i matlådan, klart värt sitt pris. Näringvärdet torde vara detsamma så har man en knaper ekonomi så visst är det värt att leta extrapriser och storpack av den anledningen men annrs icke!

Scratch89
2009-11-24, 15:53
Rent smakmässigt tycker jag att torkad pasta är same same, men den färska pastan är många gånger godare (och dyrare).

Identisk
2009-11-25, 00:50
ytterliggare en pastafråga då. :)
Det här med fullkornspasta istället för vanlig pasta. Om jag inte missminner mig så är fullkornspastan 4 gånger så dyr som den billigaste vanliga pastan i min affär. Kan jag med gott samvete fortsätta glufsa i mig den billiga varianten?
Äter en del knäckebröd till vardags så det torde ju täcka upp för fullkorn.

Fredrik_S
2009-11-25, 01:21
Det beror på hur hög energi förbrukning du har. Ju mer energi du gör av med ju mer bör man undvika fullkornsprodukter då risken för allt för mycket fiber blir stor.

Jag skulle aldrig få för mig att äta fullkornsprodukter då jag gör av med massor med energi. Och försöker äta så vitt och ljust som möjligt inom pasta bröd och ris.

agazza
2009-11-25, 06:29
Vad jag upptäckt bland spagetti är iaf att det kan skilja uppemot 7 gram protein per 100g mellan märken. Det går jag efter.

Eddie Vedder
2009-11-25, 06:41
Vad jag upptäckt bland spagetti är iaf att det kan skilja uppemot 7 gram protein per 100g mellan märken. Det går jag efter.

Beror på vetesorten. Dessutom innehåller ju t.ex. tagliatelle ägg.

Sverker
2009-11-25, 06:57

7 grams skillnad verkar rätt stort. För mycket veteprotein betyder bara att pastan blir seeeeg och svårtuggad.

shut teh face
2009-11-25, 09:20
Det är väldigt stor skillnad anser jag!

fiskebulle
2009-11-25, 09:38
Det är väldigt stor skillnad anser jag!

Agreed! Euroshoppers pasta smakar inget vidare. Till och med som riktigt fattig student så köper jag inte euroshopperpasta.

Scratch89
2009-11-25, 10:44
De där lila förpackningarna med pasta, som finns på Willys t.ex, vad de nu heter, tycker jag är goda. Inte dyra heller.

tano
2009-11-25, 11:27
De där lila förpackningarna med pasta, som finns på Willys t.ex, vad de nu heter, tycker jag är goda. Inte dyra heller.

Zeta?

Tycker också om dem.