Visa fullständig version : Bulka varje dag?
Hej, en kort fråga, ni som bulkar nu äter ni även så ni hamnar på kalori överskott även under dagar då ni inte lyfter skrot?
Eddie Vedder
2009-11-23, 06:38
Ingen aning. Jag försöker öka lite i vikt men det är ju bara att hålla koll på vågens utveckling. Om jag "ligger på överskott" från dag till dag känns ju helt irrelevant.
Jag är noggrann med näringstiming runt träning och följer vågen, spegelbilden, sömnen, energin i vardagen och träningsresultaten. Om alla de går framåt ökar jag ju, då är dalgliga teoretiska siffror hit och dit ointressanta.
malfunction
2009-11-23, 07:27
Nej jag äter ungefär 400 kcal mer dom dagar jag tränar.
Det beror på hur hårt jag bulkar. Hursomhelst är överskottet på vilodagar aldrig ens i närheten av så stort som på träningsdagar; jag ser absolut ingen anledning till det. Förr, när jag hade svårare att få i mig den mat som krävdes, hade jag däremot ett lika stort intag alltid.
Alfred Nobel
2009-11-23, 07:57
Jag försöker äta mindre på vilodagar men det tycker jag är svårt. Jag strävar efter ett större kcalöverskott på träningsdagar och ett lite mindre på vilodagar. Har jag vilat 2-3 dagar ökar jag proteinintaget och minskar lite på kolisarna och försöker ligga på energibalans.
SÅ här tränar jag.
Måndag - Bröst,triceps äter enormt den dagen räknar inte 6 måltider
Tisdag - Ledigt äter 6 måltider men inte så mycket märker av hur mycket mat det blir
Onsdag - Rygg och biceps äter enormt den dagen räknar inte 6 måltider
Torsdag - Ledigt äter 6 måltider men inte så mycket märker av hur mycket mat
Fredag - Axlar,trapz,mage
Lördag - Ben,mage äter enormt den dagen räknar inte 6 måltider
Söndag - Ledigt
Vad sägs kan man klara sig på okontollerad kalori + måltiderna är en blandning av hög protein måltider och whey-80 (bara för att fylla ut och vara säker på att jag får i mig protein mängden jag behöver)
Längd : 191 cm
Vikt: 95 är på väg till 110
Sport : Fd. brottare/simmare (konstig blandning)
äter så mycket jag kan både tränings och vilodagar.
Tror inte det är effektivt att blanda bulk och deff under veckan man måste väl först ha muskler innan man kan gå in i def. Men att enbart bulka träningsdagar låter intressant.
Parachutes
2009-11-23, 12:03
På vilodagar har man ju tid att äta mer än på träningsdagar! :D
Någon som kan mer om det här med att endast bulka på träningsdagar kontra att bulka alla dagar?
Eddie Vedder
2009-11-23, 16:18
Någon som kan mer om det här med att endast bulka på träningsdagar kontra att bulka alla dagar?
Hur menar du?
Om man studerat det rent vetenskapligt och undersökt skillnader i kroppssammansättning eller menar du mer empiriskt?
Hur menar du?
Om man studerat det rent vetenskapligt och undersökt skillnader i kroppssammansättning eller menar du mer empiriskt?
Det första, vetenskapligt.
Eddie Vedder
2009-11-23, 16:35
Det första, vetenskapligt.
Någon sådan undersökning har jag aldrig läst, men utifrån de studier jag läst om kroppssammansättning om kaloribalans med/utan träning för både viktuppgång och viktnedgång ser jag inget som pekar på att skillnaden skulle bli stor.
Jag skrev i mitt första inlägg att jag för egen del är mest noggrann med överskott runt träning. Därefter skiter jag i teoretiska siffror för dag till dag eftersom det känns irrelevant om bara utvecklingen går i rätt riktning. Och om trenden är negativ så revideras upplägget.
Så, om du nu skulle ligga på kalori underskott de dagar du inte tränar, så skulle det inte hämna muskeluppbyggnaden på något vis?
Eddie Vedder
2009-11-23, 16:41
Så, om du nu skulle ligga på kalori underskott de dagar du inte tränar, så skulle det inte hämna muskeluppbyggnaden på något vis?
Vad jag menar är att teoretiska siffror ändå kan vara felaktiga. Dag 1 kanske jag har föbrukat mer än jag tror för att jag knallade på stan hela förmiddagen. Dag 2 kanske jag förbrukat mindre för att jag varit mer slö i vardagen.
Och därför är trenden mer tillförlitlig.
Dessutom är inte kroppens utveckling styrd efter ett 24-timmarsintervall, jag tror akuta perioder av överskott/underskott avgör mer.
En dag med ett kaloriöverskott inom en 24-timmarsperiod men där man slarvat som sjutton med maten runt ett träningspass kan ju t.ex. innebära negativ muskelproteinbalans trots ett totalt kaloriöverskott just det dygnet.
Hejnomax
2009-11-23, 16:56
Att musklerna byggs upp under vila tycker jag motiverar att man inte ska spara på krutet bara för att man inte har ett pass just den dagen
När man går man på gym sätts ju en förhöjd proteinsyntes som normalt varar 2 dagar under hela den tiden tjänar man nog att ligga på kcal plus.
Tränar man bara måndag - tisdag så kanske man kan ligga på med deff under helgen ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.