Visa fullständig version : Gammal grädde tjocknar och blir ...
... vaddå?
Hälften av mitt 2 dl gräddpaket är ungefär som vanligt, andra halvan är tjockt, krämigt och fantastiskt gott. Sitter mest i kanterna.
Har vattnet försvunnit ur grädden?
Vicotnik
2009-11-22, 21:09
... kvarg?
Eddie Vedder
2009-11-22, 21:10
Sådär blir det ofta med fil och yoghurt också. Min yoghurt blir alltid vattnigare på toppen och tjockare i botten. Ju fetare desto mer tydligt.
Den ekologiska blir dessutom mer så en den icke-ekologiska. När jag frusit in yoghurt ett par veckor och sedan tinat upp den är det grymt vattnigt.:D Inget är fel dock, proteiner och fett mister emulgeringsförmågan en aning bara.
Aha, det är emulgeringsförmågan det hänger på. Tack! Därför man alltid får hälla av vätska från creme fraiche och gräddyoghurt?
Har du mer utförlig information om hur emulgeringen sker i grädde?
Eddie Vedder
2009-11-22, 21:20
Har du mer utförlig information om hur emulgeringen sker i grädde?
fosfolipiderna.
I fettsnålare vispgrädde finns otillräckliga halter av fosfolipider så ärför får man tillsätta karagenan. Fast då handlar det ju om en emulgering mellan luft och vätska, inte bara protein/fett och vätska.
Sådär blir det ofta med fil och yoghurt också. Min yoghurt blir alltid vattnigare på toppen och tjockare i botten. Ju fetare desto mer tydligt.
Den ekologiska blir dessutom mer så en den icke-ekologiska. När jag frusit in yoghurt ett par veckor och sedan tinat upp den är det grymt vattnigt.:D Inget är fel dock, proteiner och fett mister emulgeringsförmågan en aning bara.
Hmm, en fetare produkt borde vara stabilare än en magrare variant. Även om man standardiserat proteinhalten.
Att fil och yoghurt släpper vatten har med kaseinets vattenbindningsförmåga att göra.
Vid sjunkade pH så sjunker kaseinets förmåga att binda vatten. Samma sak vid stigande temperatur. Ju mer man värmer ostkornen, ju hårdare ost får man.
Ekologiska produkter har lägre proteininnehåll, alltså binder dom vatten sämre.
@mikaelj
Låter som grädden blivit misshandlad vid förpackning alternativt lång drifttid på förpackningslinjen kanske.
Den hade inte sötkoagulerat? Var detta efter BF?
I så fall kan det vara höga halter av Bacillus cereus som spökar.
Låter som grädden blivit misshandlad vid förpackning alternativt lång drifttid på förpackningslinjen kanske.
Den hade inte sötkoagulerat? Var detta efter BF?
I så fall kan det vara höga halter av Bacillus cereus som spökar.
Vad är BF?
Den var inte klumpig, utan det hade bara blivit tjockare i kanterna av förpackningen. Samma sak händer brukar även ske med yoghurt.
Den var bara några dagar efter bästföredatumet, och jag har surkål i kylen. Något där som påverkar?
Vad är BF?
Den var inte klumpig, utan det hade bara blivit tjockare i kanterna av förpackningen. Samma sak händer brukar även ske med yoghurt.
Den var bara några dagar efter bästföredatumet, och jag har surkål i kylen. Något där som påverkar?
BF = Bäst före ;)
Om det var en 0,2 dl så har den 8 dagars hållbarhet om jag inte missminner mig (om det är Arla), du kan få halter >100.000 cfu/ml av BC på det om du har lite för varmt i kylen, runt 8 grader.
Men vi utesluter sötkoagulering ändå tror jag.
Surkål borde inte påverka, för kallt för att dom bakterierna ska kunna ställa till med något.
Det som hänt är en så kallad gräddpropp, det man har observerat är aggregeringar av fettkulor, centrerat runt stora fettkulor. Orsaken till att dom klibbar fast är att stora fettkulor relativt lätt ger ifrån sig fritt fett, som i sin tur klibbar ihop fettkulorna.
Ju längre grädden förvaras, desto högre blir innehållet av fritt fett i grädden, vilket i sig stimulerar bildandet av gräddproppar.
Variationer i förvaringstemperatur kan också öka risken för bildande av gräddproppar.
Gräddpropp låter som en väldigt trolig förklaring. Den är mumsig. Kan man skynda på processen? :-)
Kylskåpet är kallt, under 8C.
Mikaelj: Jag tycker att det låter som om du borde testa att göra clotted cream.
Bra idé! Tittade lite på bilder. Ser gott ut!
Hmm, en fetare produkt borde vara stabilare än en magrare variant. Även om man standardiserat proteinhalten.
Det kan inte vara så att man inte fått rätt droppstorlek. Att homogeniceringen inte gjordes vid rätt tryck ?
Det kan inte vara så att man inte fått rätt droppstorlek. Att homogeniceringen inte gjordes vid rätt tryck ?
Det är ju inte omöjligt. Men homogeniseringstryck är något dom borde ha övervakning på och riktlinjer för bästa möjliga produktkvalitet finns ju att tillgå.
Men det finns så otroligt många andra parametrar som påverkar kvaliteten på syrade produkter så det är i princip omöjligt att svara på, utan att kunna titta på alla produktionsparametrar för den aktuella förpackningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.