handdator

Visa fullständig version : Cablecrunches - hjälp

OnK2
2009-11-22, 12:58
Kanske lite onödigt att göra en helt ny tråd om just denna övningen men jag e ny så var snäll :)

Jag behöver iaf lite hjälp med övningen då jag har förstått att den e mkt bra men jag har hittills aldrig lyckats utföra den korrekt.
Till å börja med är jag osäker på vilken maskin jag ska använda. Gymmar på ett litet ställe som kanske inte har alla maskiner. Har försökt göra den i crosstrainern men där drar man ju liksom kabeln i en vinkel vilket känns som fel, belastningen blir konstig tycker jag. Men latsdragsmaskinen kan man väl också göra den i eller? dock är ju de man pressar knäna mot vid latsdrag i vägen om man ska köra på bänken. Som ni säker fattar e jag vilsen å behöver lite hjälp.

Yoman
2009-11-22, 13:08
Hoppas du menar cablecrossen och inte crosstrainern ;D
Testa variera mellan att gå närmre och längre ifrån viktmagasinet, samt mellan att vara uppe på knä eller att sitta på underbenen så att säga. Det gäller att öva in känslan i den övningen; jag hade samma probelm när jag skulle lära mig den. Ja la helt enkelt av med att försöka, och minst ett år senare försökte jag igen och tyckte det funkade bra helt plötsligt. Nu är det den enda magövningen jag kör.

kalajset
2009-11-22, 13:10
http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/CBKneelingCrunch.html - Bra länk från övningsbanken här på forumet.

Jag kör själv övningen i CC, och gillar den väldigt mycket, favoriten för magen, då man kan få sådan grym kontakt.

Hade också lite svårigheter med rätt teknik i början, men efter några gånger sitter tekniken väldigt enkelt. För det första är det ingen övning man direkt kör lågreps i, svårt att köra tungt, då det isåfall är lätt hänt att man börjar glida mot maskinen. Kör istället med en vikt du verkligen kan kontrollera.

Sedan tycker iaf jag det är viktigt att verkligen fixera röv/ländrygg så gott det går, försök i första hand röra på överdelen av kroppen, även om det naturligtvis alltid kommer förekomma en viss rörelse i nederdelen med. Låter troligtvis lite konstigt, men det brukar falla sig ganska naturligt när man väl försöker. Svårt att förklara med ord, men att "krama" ned vikten är att föredra istället för att slita ner den. Såhär kör jag själv iaf, och tycker det fungerar väldigt bra, efter att ha harvat runt med magövningar jag tyckt fungerat betydligt sämre av diverse anledningar, som t ex regulära magmaskiner, samt viktade crunches av olika slag.

OnK2
2009-11-22, 13:10
cablecrossen givetvis, my bad.

men man skall man vara vänd från eller mot vikterna i cablecrossen?