Visa fullständig version : Laktos?
Har ev. fått tråkiga nyheter för mig själv.
Har kanske gått och blivit laktosintolerant.
Har alltid ätit Mejeriprodukter.
Dock så har de blivit MINDRE av dem de senaste 2 åren.
Då för 2 årsen, korkade jag i mig minst 2.5-3 liter mjölk varjedag. utöver den vanliga maten.
Sen lyckades jag sluta med det mjölkberoendet.
Så de har mest bara blivit:
ost/smör
Keso/kesella/kvarg
Fil/yoghurt
mjölk/grädde i mat.
Men dock inte som dryck.
Jag har alltid fått i mig laktos varje dag. då jag nästan lever på mackor och keso/kvarg röra.
Men nu sen i tisdags, så har min mage varit uppblåst som en balong, den har "kokat" efter varje måltid med mjölkprodukter i. Jag har haft rejäääl magknip , jag har nästan bott på toa under alla timmar på dygnet.
De jag stoppar i mig, kommer ut 3-7 timmar senare.
Magen har varit lugnare, när jag fått i mig småå mängder laktos.
(Tex middagen igår, bestod av kycklingklubbor och quinoa sallad, + halloumi och dessertost.)
(Men jag hade ett rent HELVETE efter raggmunkarna, häromdagen, som dessutom blev torsdagens rester, så åt det då 2 gånger)
Kan de vara så att jag gått och blivit laktos?
Och vad måste jag isf utesluta?
Hur är de med:
phiadelphiaost
hårdost
kvarg
keso
PROTEINPULVER (vassle)
Och vad har jag för allternativ som inte blir fördyra som jag kan få i mig protein från?
Och finns de något proteinpuvler som inte är laktos i?
Mitt liv är förstööööööööööööööööööör!*gah!*
Eddie Vedder
2009-11-21, 09:07
Det låter som väldigt aggressiva reaktioner på så kort tid. När du nämner raggmunkarna som problematiska gissar jag att du syftar på att de innehöll mjölk i receptet eller vad?
Laktosintolerans skall förstås inte uteslutas, det kan ingen sitta och säga varken bu eller bä om såhär över internet, men det låter som sagt som VÄLDIGA reaktioner från något som tidigare inte direkt varit ett problem.
Det låter ju mer som en matförgiftning.
Det låter som väldigt aggressiva reaktioner på så kort tid. När du nämner raggmunkarna som problematiska gissar jag att du syftar på att de innehöll mjölk i receptet eller vad?
Laktosintolerans skall förstås inte uteslutas, det kan ingen sitta och säga varken bu eller bä om såhär över internet, men det låter som sagt som VÄLDIGA reaktioner från något som tidigare inte direkt varit ett problem.
Det låter ju mer som en matförgiftning.
Raggmunkarna = pannkakssmet + potatis och motot. (mjölk)
Ja, det är inget roligt alls och jag förstår då inte alls varför.
Snackade med morsan förut, och tänkte prova på att äta lkatos fritt nu i ett par dagar och se om magen blir något bättre.
Verkar iaf som att jasg tål mycke småmängder då min mage varit "hel" så jag nästan inte ätit något laktos alls under en måltid.
Ska kanske även tillägga att i tisdags köpte jag "anabolic amino 5500".
Har dock bara fått i mig 5 sånda tabletter totalt än, och har varit "fri" från dem både fredag och idag.
Har suttit och funderat på vad det kan vara som jag har blivit matförgiftad ifrån isf, då jag och mina föräldrar äter samma, bortsett från att jag äter keso/kvarg emellanåt som inte dem äter.
Eddie Vedder
2009-11-21, 09:23
Raggmunkarna = pannkakssmet + potatis och motot. (mjölk)
Okej, som jag trodde. Jag minns att jag kollade upp det där i en kokbok i somras, vad skillnaden egentligen är mellan raggmunkar och rårakor. Och jag tror det är just mjölken.
Kan starkt rekommendera rårakor också.*drool*
Ja, det är inget roligt alls och jag förstår då inte alls varför.
Snackade med morsan förut, och tänkte prova på att äta lkatos fritt nu i ett par dagar och se om magen blir något bättre.
Verkar iaf som att jasg tål mycke småmängder då min mage varit "hel" så jag nästan inte ätit något laktos alls under en måltid.
Ska kanske även tillägga att i tisdags köpte jag "anabolic amino 5500".
Har dock bara fått i mig 5 sånda tabletter totalt än, och har varit "fri" från dem både fredag och idag.
Har suttit och funderat på vad det kan vara som jag har blivit matförgiftad ifrån isf, då jag och mina föräldrar äter samma, bortsett från att jag äter keso/kvarg emellanåt som inte dem äter.
Inte ovanligt att enbart en person i ett sällskap förgiftas trots att man ätit samma måltid. Man kan ha maximal otur och få en rejält dålig bit (kycklingbiten närmast benet t.ex.) eller för tillfället ha lite sämre försvar av någon anledning.
Men jag vill som sagt inte säga för mycket. Det är fortfarande fråga om en kort period och du lär med tiden märka om det upprepar sig. Så dra inte FÖR stora växlar men var uppmärksam framöver.
Vänta tills magen är helt återställd och ta ett glas mjölk t.ex. Om magen protesterar vilt kan du ju ana en känslighet mot mjölk. Visar det sig sedan att laktosfritt funkar så är det ju sannolikt just laktosen och du klarar mjölkprotein.:)
Ska kanske även tillägga att när jag vaknat på morgonen har jag typ gaser/luft u magen, som kommer upp,
Precis som jag stoppat i mig massa kolsyra.
Vänta tills magen är helt återställd och ta ett glas mjölk t.ex. Om magen protesterar vilt kan du ju ana en känslighet mot mjölk. Visar det sig sedan att laktosfritt funkar så är det ju sannolikt just laktosen och du klarar mjölkprotein.:)
Precis så jag tänkt göra.
Men vänta, skillnad på laktos och mjölkprotein?
Nu har jag tappat galoppen:Virro
Eddie Vedder
2009-11-21, 09:38
Precis så jag tänkt göra.
Men vänta, skillnad på laktos och mjölkprotein?
Nu har jag tappat galoppen:Virro
Socker och protein
Nu har jag fattar galoppen! Hahhaa tack!
Ska till läkaren nu 13.00
Se vad somn händer.
Men finns de laktos i mycke andra produkter (light)
Så som sylt, funlight, lightläsk, mm?
Men vassle, är det laktos?
Nu har jag fattar galoppen! Hahhaa tack!
Ska till läkaren nu 13.00
Se vad somn händer.
Proteinpulver kan du nog glömma,men att vara laktosintollerant i dagsläget är inte alls farligt. Finns gott om alternativ på vilken livsmedelsaffär som helst. Numera smakar dom bra också.
Edit: Light som i lightläsk innehåller ingen laktos. Lättmjölk gör det men det finns laktosfria alternativ av lättmjölk också. Fun light är också lugnt.
Ända nackdelen är att de laktosfria alternativen är aningen dyrare. Som tur är använder man bara mjölk i gröten.
Det måste ju inte vara laktos; jag tycker som Eddie att det låter som en väldigt våldsam debut. Däremot har jag för mig att det är så att laktasproduktionen kan nedregleras om man under en längre tid äter väldigt lite mjölkprodukter, vilket man sedan märker när man börjar äta mer igen. (Jag reserverar mig för att jag har fel här.)
Jag funderar på hur det ser ut med t.ex. fiberintaget? Det är inte ovanligt att man reagerar på stora mängder kostfiber, särskilt om magen redan är irriterad av någon annan anledning. Många som äter "nyttigt" äter VÄLDIGT mycket fiber.
maximuscle
2009-11-21, 13:17
tycker du skall be att få göra ett laktos test hos läkaren. jag har själv gjort det visade inget men jag kan inte dricka mjölk ändå utan att magen pajjar ...dricker numera laktosfri eller havremjölk...och den laktosfria e minst lika god som "vanlig" mjölk.. hoppas du löser ditt problem..och proteinulver funkar bara det naturella för mig annars blir jag helt uppblåst och måste gå på muggen,,
Eddie Vedder
2009-11-21, 14:11
Nej.
Laktos är just mjölksocker. Det KAN finnas tillsatt i vissa produkter, typ buljongtärningar, kryddmixer etc. men naturligt finns mjölksocker bara i just mjölk.
Nej det är ett protein, men vasslepulver innehåller oftast laktos och fett i olika grad. Hur "rent" proteinpulver av vassle och/eller kasein (de två mjölkproteinerna) är från fett och laktos framgår tydligt på produkten.
Däremot har jag för mig att det är så att laktasproduktionen kan nedregleras om man under en längre tid äter väldigt lite mjölkprodukter, vilket man sedan märker när man börjar äta mer igen. (Jag reserverar mig för att jag har fel här.)
Korrekt.
Toleransen upprätthålls bättre om man konsumerar laktos regelbundet.
Det måste ju inte vara laktos; jag tycker som Eddie att det låter som en väldigt våldsam debut. Däremot har jag för mig att det är så att laktasproduktionen kan nedregleras om man under en längre tid äter väldigt lite mjölkprodukter, vilket man sedan märker när man börjar äta mer igen. (Jag reserverar mig för att jag har fel här.)
Jag funderar på hur det ser ut med t.ex. fiberintaget? Det är inte ovanligt att man reagerar på stora mängder kostfiber, särskilt om magen redan är irriterad av någon annan anledning. Många som äter "nyttigt" äter VÄLDIGT mycket fiber.
Det har jag faktiskt också hört talas om.
Men som sagt, jag har minskat på laktosprodukterna, men ändå haft dem varje dag i min vardag.
Dock så har/hade jag börjat äta stora mängder av lidl's kvarg/keso, vilket jag inte gjort förut (Jo jag har ätit de mycke förut, men inte i den mängden)
Och kostfibrer, nä, jag har inte ändrat mina matvanor på den delen, blir i snitt alltid samma.
*uppdatering*
Var hos läkaren nyss, ska på återbesök på måndag morgon för att lämna prover.
läkaren tyckte att det var underligt att min mage var såpass uppblåst som den var.
De KUNDE vara laktos / gluten.
Och jag kan vara kännslig mot laktos under en period.
vilket väntar och ses på provsvarena.
Nu undertiden ska jag äta laktosfritt.
Men, tycker att det är onödigt att köpa vissa saker laktosfritt JUST NU.
Har iaf:
Yoghurt
Mjölk
(lite keso)
grädde
gräddfil
Men nu till ett litet problem,
Phiadelhiaosten, hårdosten, leverpastejen, keso/kvarg (lidl), vad ska jag göra med den? Är de något av dem jag bör undvika helt / kan äta i liten mängd?
Men nu till ett litet problem,
Phiadelhiaosten, hårdosten, leverpastejen, keso/kvarg (lidl), vad ska jag göra med den? Är de något av dem jag bör undvika helt / kan äta i liten mängd?
Hej!
Mitt förslag är att du tar en titt på den här tabellen. Undvik att äta de produkter som innehåller >3g laktos, och begränsa de produkter som innehåller 1-3g till max någon matsked åt gången.
Tjena, jag är själv allergisk mot mjölkprotein och det kan ju vara rätt jobbigt ibland när man man inte kan äta vissa saker som alla andra äter. Dock så är ju laktosallergi rätt vanligt till skillnad mot mjölkproteinallergi så det ska nog inte vara några problem att hitta laktosfria föremål i livsmedelbutikerna.
Men nu till min egen fråga, kanske skulle gjort en egen tråd, men nu lånar jag den här lite istället. Jag är ju som sagt allergisk mot mjölkprotein och jag undrar om alla proteinpulver innehåller just protein från mjölk eller om det finns nåt bra proteinpulver som inte innehåller något protein från mjölk eller gör alla det?
Eddie Vedder
2009-11-21, 18:21
Men nu till min egen fråga, kanske skulle gjort en egen tråd, men nu lånar jag den här lite istället. Jag är ju som sagt allergisk mot mjölkprotein och jag undrar om alla proteinpulver innehåller just protein från mjölk eller om det finns nåt bra proteinpulver som inte innehåller något protein från mjölk eller gör alla det?
Vassle och kasein är mjölkproteiner. Det är alltså dessa två du ska undvika i dina pulver. Det finns sojaprotein, äggprotein, ärtprotein och hampaprotein på marknaden t.ex.
Dessutom är EAA och BCAA populära tillskott och det kan säkert vara något för dig även det. Mig veterligt är det ingen risk för en mjölkproteinallergiker och jag kan omöjligt se hur det skulle kunna vara det. EAA brukar ju tas av veganer t.ex.
Är det inte beta-kasein som "man" brukar vara allergisk mot? Vassle borde ju funka i så fall.
Hej!
Mitt förslag är att du tar en titt på den här tabellen. Undvik att äta de produkter som innehåller >3g laktos, och begränsa de produkter som innehåller 1-3g till max någon matsked åt gången.
Tack, lite av min tanke, men var är tabellen?:Virro
Proteinpulver kan du nog glömma,men att vara laktosintollerant i dagsläget är inte alls farligt. Finns gott om alternativ på vilken livsmedelsaffär som helst. Numera smakar dom bra också.
Edit: Light som i lightläsk innehåller ingen laktos. Lättmjölk gör det men det finns laktosfria alternativ av lättmjölk också. Fun light är också lugnt.
Ända nackdelen är att de laktosfria alternativen är aningen dyrare. Som tur är använder man bara mjölk i gröten.
Jag är laktosintolerat och kan äta proteinpulver, bara att leta upp ett bra isolat om man absolut vill ha vassle i shakern.
Trapper Buzz
2009-11-21, 22:26
Jag kommer att få smisk här av alla teoretikerna,
men har haft laktosintolerans ett bra tag nu.
Keso har jag märkt är åt h-e för mig. Fil skapligt, yoghurt lite sämre.
Keso finns ju som låglaktos eller l-fri; men jag märker just ingen skillnad -
samma rappakalja i magen ändå.
Ta det lugnt med osten; ät men sällan.
Är det inte beta-kasein som "man" brukar vara allergisk mot? Vassle borde ju funka i så fall.
Det kan säkert finnas rester av kasein i vassleproteinet och vassleprotein i kaseinet.
Jag skulle INTE chansa åt något håll.
Tack, lite av min tanke, men var är tabellen?:Virro
Oj, glömde jag den? Här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Laktos/Laktostabell/
Det kan säkert finnas rester av kasein i vassleproteinet och vassleprotein i kaseinet.
Jag skulle INTE chansa åt något håll.
Jo det är klart...
"Laktosintolerans, mer tro än vetande"
Föreläsning av Olle Hernell, professor i barn- och ungdomsmedicin
http://www.vimeo.com/7589330
Elfsberg
2009-11-23, 22:57
En polare drabbades nyligen av Croons. Samma symtom.
Vad är croons?
Har för övrigt ätit laktosfritt sen lördags, och jag är som vanligt nu, alltså "frisk"
Har ännu inte vågat prova att äta något med laktos ännu, vill vara frisk i några fler dagar och se sen.
Har även tagit prover nu, så får se vad dem säger.
King Grub
2009-11-24, 15:52
Vad är croons?
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Crohns-sjukdom/
machine gun
2009-11-24, 15:53
Tjena, jag är själv allergisk mot mjölkprotein och det kan ju vara rätt jobbigt ibland när man man inte kan äta vissa saker som alla andra äter. Dock så är ju laktosallergi rätt vanligt till skillnad mot mjölkproteinallergi så det ska nog inte vara några problem att hitta laktosfria föremål i livsmedelbutikerna.
Det finns proteinpulver baserade på ägg, soja, ärtor, hampa eller ris också (ställer mig dock tveksam till risprotein, då det inte borde vara fullvärdigt)
EDIT: Ooops.. såg inte att tråden hade två sidor och att frågan redan var besvarad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.