Visa fullständig version : Så mkt träningsvärk att man tror något gått sönder
bengdoktor
2009-11-19, 09:24
För andra gången i mitt liv har jag sådan träningsvärk att jag nästan misstänker att något är fel.
Första gången var värst. Körde vansinnigt mkt ljumskar i gynstolsmaskinen och kunde inte sova på fler dagar pga av värken. Går inte att jämföra med hederlig träningsvärk, jag var anfådd pga av smärtan.
Så för andra gången hände det i förrgår. Körde ett helt pass bara mage vilket inte hänt någon gång under mina 8 års träning. Nu kan jag knappt sova, sitta eller stå. Inte helt smart men är man överladdad så är man..
Har ni "råkat ut" för nåt liknande?! Att träningsvärken som man brukar ha utvecklas till något man inte alls uppskattar och som för några dagar förstör ens normala livsföring.
Vader. Det händer kanske en gång i halvåret att jag kör vader, och precis som nån sorts jävla alzheimerspatient lyckas jag varje gång gå in i gymet och drämma till med 20x20 eller något i den stilen för att jag någonstans i bakhuvudet minns att "vaderna kräver hög volym och höga reps för att växa", samtidigt som jag helt tycks ha glömt bort resultatet av att göra så första gången. Det tar normalt 2-3 dygn innan jag kan gå ens lite normalt efter det; första dygnet är helt kört, kan inte vinkla upp fotleden ens lite grann. Varje steg brukar kännas som en blandning av eld och is, samtidigt som det lite då och då känns som om en vattenbalong spricker inne i vaden och lite kall vätska rinner ut och ner för insidan av skinnet. Efter ungefär 2 veckor brukar värken ha gått över helt. Tror varje gång, precis som du säger, att nu har jag sabbat vaden för all framtid.
veckan efter man tog oskulden på knäböj var inte rolig :/
Langster
2009-11-19, 09:45
För andra gången i mitt liv har jag sådan träningsvärk att jag nästan misstänker att något är fel.
Första gången var värst. Körde vansinnigt mkt ljumskar i gynstolsmaskinen och kunde inte sova på fler dagar pga av värken. Går inte att jämföra med hederlig träningsvärk, jag var anfådd pga av smärtan.
Så för andra gången hände det i förrgår. Körde ett helt pass bara mage vilket inte hänt någon gång under mina 8 års träning. Nu kan jag knappt sova, sitta eller stå. Inte helt smart men är man överladdad så är man..
Har ni "råkat ut" för nåt liknande?! Att träningsvärken som man brukar ha utvecklas till något man inte alls uppskattar och som för några dagar förstör ens normala livsföring.
Ja, första gången jag tränade kung fu, då var jag väldigt otränad och den fysiska delen på just den klubben var väldigt hård. Jag kunde knappt gå på en vecka efter det.
Men det värsta var nog när jag körde thaiboxning, vi körde ett helt pass inriktad på nackbrottning och precis dagen efter åkte jag på influensa, det satte sig något fruktansvärt i nacken så att jag inte orkade hålla upp huvudet och dessutom inte kunde vrida det åt sidorna alls.
Om man blir sjuk samtidigt som man får en ordentlig träningsvärk kan det bli riktigt jobbigt, det har jag märkt vid flera tillfällen. Det kan ju vara så att du har en infektion i kroppen.
Whistler
2009-11-19, 09:46
Tog du en oskuld när hon körde knäböj? :D
Ontopic: Träningsvärk är fint, marklyft ger mig i princip alltid träningsvärk, då det är en av de få övningar där jag kan aktivera hela kroppen. Men att köra tunga vadpass innan man ska stå 12 timmar i krogdörren är ingen hit...
Vader, för några veckor sedan när jag spelade badminton för första gången på åratal. De första fem dagarna stolpade jag fram som Zeb Macahan.
fiskebulle
2009-11-19, 09:53
Magen har alltid varit det värsta området för mig. Det är någonting med magövningar och att få en sådan fruktansvärd kontakt. Det tar mig minst 3 dagar efter varje gång jag kör mage, första gången jag gymade i höst så kunde jag inte sträcka på mig på nästan 2,5 vecka.
The Draf
2009-11-19, 12:49
Vader. Gick på tå i 3 dagar. Gick inte att räta ut skiten, fruktansvärt
machine gun
2009-11-19, 13:07
Ett hårt benpass efter ett längre uppehåll resulterade i att jag knappt kunde gå de första dagarna och värken släppte först efter en vecka eller så...
Har även kört högreps biceps med resultat att jag inte kunde räta ut armarna på 2-3 dagar, gick runt som Barbie :D
Aaah, the memories! första gången på gym-->bicepsmaskin i en timme-->inflammation som hette duga, armarna var svullna och heta. Kunde inte räta armarna mer än ett par grader från 90°, gjorde fruktansvärt ont och jag _kunde_ inte räta ut armarna helt förrän efter minst två veckor. det var typ 4,5 år sedan, men hade en trevlig vecka förra veckan efter att jag hade sprungit några km i nya skor.(inte sprungit på länge innan det) vaderna smärtade nåt djävulskt från måndag tom. fredag.
Det värsta jag varit med om var i tidig tonålder när jag och en kompis fick för oss att tävla i bicepscurl.. minns ej vikten, men har för mig att jag kom upp i över 120 reps.. tog ett par dagar innan armen kunde rätas ut, så att säga :) Som tur är var det bara en arm, haha
Langster
2009-11-19, 13:54
Det värsta jag varit med om var i tidig tonålder när jag och en kompis fick för oss att tävla i bicepscurl.. minns ej vikten, men har för mig att jag kom upp i över 120 reps.. tog ett par dagar innan armen kunde rätas ut, så att säga :) Som tur är var det bara en arm, haha
Haha, ja det gjorde jag också, otränad 14-åring, 4-kilos hantlar, över 100 reps på bägge armar... armarna gick bokstavligt talat inte att räta ut på en vecka.
faktiskt haft störd träningsvärk i baksida lår / rumpa hela denna vecka. har knappt kunnat röra mig utan att det gjort stört jävla ont.
Det händer live with it=)
Första gången jag tränade magen hårt:D Jag kunde inte skita, skratta eller hosta på 2 dagar. Sedan fick jag ignorera smärtan(gjorde fortfarande sjukt ont) för att inte bli förstoppad:D
Mega_man1000
2009-11-19, 13:59
fyra tunga set av Negativa chins gjorde så att jag knappt kunde räta ut armarna för att biceps var helt slaktad samt att ryggen var helt öm och mördbultad!! :S:S:S:S
Haha quote for truth :D Första gången jag körde knäböj så gick jag maxtungt (vilket bara var 75 kilo! Och det var bara lite mer än att år sedan! Man blir ju rädd bara man tänker på hur klen man var och inte visste om det) och fick sån sjuk träningsverk hela resterande veckan! Hade jätteont i vissa leder och hade svårt att gå. Trodde jag hade pajat hela mig :)
Nu är det dock tvärtom, jag får i princip aldrig träningsverk vad jag än gör! Bara om jag kör en helt ny övning kan jag få lite träningsverk, annars så känner jag absolut inget förutom att musklerna känns degiga.
ThisIsTheOne
2009-11-19, 14:13
Vader tycks vara överrepresenterade när det gäller extrem träningsvärk. Jag kunde själv knappt gå på flera dagar efter ett ovanligt hårt benpass (inkl. vader) för en tid sedan och härjade sen i rehabforumet om att jag måste ha åkt på något skit. Insåg sen att det lär ha varit gammal hederlig träningsvärk.
Mina ben vägrade gå normalt efter att jag sprungit 2 mil en kväll. Hade aldrig sprungit mer än 3km innan dess.
Uberbiber
2009-11-19, 15:14
Jag trodde något i ryggen gått sönder kvällen efter första marklyften i livet...
Vader fick jag ganska ofta en otäck träningsvärk i när jag var yngre, berodde nog på att jag tränade vader så sällan då.
Ja, första gången jag tränade kung fu, då var jag väldigt otränad och den fysiska delen på just den klubben var väldigt hård. Jag kunde knappt gå på en vecka efter det.
Men det värsta var nog när jag körde thaiboxning, vi körde ett helt pass inriktad på nackbrottning och precis dagen efter åkte jag på influensa, det satte sig något fruktansvärt i nacken så att jag inte orkade hålla upp huvudet och dessutom inte kunde vrida det åt sidorna alls.
Om man blir sjuk samtidigt som man får en ordentlig träningsvärk kan det bli riktigt jobbigt, det har jag märkt vid flera tillfällen. Det kan ju vara så att du har en infektion i kroppen.
Även jag har pysslat med kung fu och thaiboxning och jag känner igen mig ganska väl. Efter kung fu passen kunde man ha en rätt go kombination av träningsvärk och värk pga överdriven stretch. Det var "skönt", fick en att gå väldigt försiktigt ett par dagar. Träningsvärk och pump i nacken är en speciell känsla, känner sig nästa lite snurrig av det kan jag tycka. :)
Emil_Larsson
2009-11-19, 15:47
Fick sån brutal träningsvärk i lår, korsrygg och röv från ett marklyftpass en gång att när jag böjde mig ner för att ta tag i något så ramlade jag ofrivilligt ner i golvet. Sen när jag väl skulle upp igen så fick jag hålla i bord och allt möjligt och pressa för kung och fosterland. Kunde inte heller sitta på en hård stol utan fick ha en kudde under röven.
Trappor var värst, ett steg i taget och vila mellan varje steg. Kändes som att om jag skulle bli tvungen att springa eller hoppa så skulle kroppen gå i bitar.
Usch.
/Peace.
Trashcan
2009-11-19, 21:13
Fick sån brutal träningsvärk i lår, korsrygg och röv från ett marklyftpass en gång att när jag böjde mig ner för att ta tag i något så ramlade jag ofrivilligt ner i golvet. Sen när jag väl skulle upp igen så fick jag hålla i bord och allt möjligt och pressa för kung och fosterland. Kunde inte heller sitta på en hård stol utan fick ha en kudde under röven.
Trappor var värst, ett steg i taget och vila mellan varje steg. Kändes som att om jag skulle bli tvungen att springa eller hoppa så skulle kroppen gå i bitar.
Usch.
/Peace.
Ja fi fan, trappor är inte nådiga vid träningsvärk... När jag började den här träningsperioden efter sommarlovet då det inte blev någon träning fick jag asmycket träningsvärk de första 4-5 passen, och mest i benen. Fick gå ner för trappor baklänges, kan rekommendera det vid träningsvärk i benen, så slipper man den excentriska fasen i benen. :thumbup:
Upplevt detta en gång... Efter ett ganska lätt benpass. 5x5 i böjen, men utan att ha tränat ben öht på 3 veckor. Jag brukar för övrigt bara träna ben med en sammanlagt volym av kanske 6 set i veckan, på 2-3 pass.
Jag kunde inte böja knäleden. Näpp, gick inte. Helst inte någon rörelse i höftled heller. Resultatet blev att jag vaggade fram med helt stela ben. Min flickvän skrattade åt mig :(
Jo träningsvärk i ljumskarna är inget kul, var när man var mindre och var på hockeyläger. Vi körde 2x2timmars pass varje dag i 5 dagar, ljumskarna kändes som två stålstänger som var stenhårda och orörliga man gick som en anka ;)
vader har jag bara haft ordentlig träningsvärk i, men som TS skrev fuck va ont man kan få i ljumskarna om man kör hårt i den där gynstolen utan någon träning bakom sig.
Fick äta smärtstillande som andra äter köttbullar till middag, kunde inte stå, sitta, ligga, sova överhuvudtaget. Det kändes ungefär som att ha brutal mjölksyra i ljumsken i 3 dygn non-stop. Never again!
är sån där träningsvärk bara ett bevis på att man är övertränad/ nu kommer man växa ?
Doctor Snuggles
2009-11-23, 20:29
Träning som resulterar i sådan träningsverk är antagligen skadlig, och kan t.o.m. resultera i nekros. Som ung så återhämtar sig musklerna dock bra i princip i alla fall. Däremot som äldre, så kan detta resultera i ärrbildning och inflammationer som aldrig går bort. Fast det gör å andra sidan att ej träna heller.
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-09/uoc--sdc092809.php
Gabriel174
2009-11-23, 20:59
Rygg. Fyfan säger jag bara. Efter marklyft och skivstångsrodd.
är sån där träningsvärk bara ett bevis på att man är övertränad/ nu kommer man växa ?
Det är väl snarare så att det är ett tecken på att du överbelastat på tok för mycket helt enkelt.
Elfsberg
2009-11-23, 23:02
Mina ben vägrade gå normalt efter att jag sprungit 2 mil en kväll. Hade aldrig sprungit mer än 3km innan dess.
HAH. Den känner jag igen..!
Efter att inte ha sprungit på en 7-8 månader gjorde jag 13 km på årets första löprunda. Dagen efter fick jag, med hjälp av händerna, lyfta upp benen i trucken på jobbet och sen satt jag mest kvar där hela dagen. "Träningsvärken" i mina ljumskar eller insida lår eller vad det nu var var inte av denna värld och satt i bra många dagar.
Första gången jag körde ett riktigt benpass.
Körde på som fan med benpress, bencurl, benspark och vader.
Dagen efter hade jag problem att gå, höll på att ramla nerför trappan när jag skulle ta mig ur lägenheten. Samma dag var det även fest i Göteborg med en jävla massa gående. Var rätt jobbigt när benen vek sig var tionde sekund :)
Det satt i över en vecka och sen dess har jag tagit det bra mycket lugnare med benen :)
Upptaget
2009-11-23, 23:22
Har aldrig haft sådan sjuk träningsvärk som du beskriver, men fick en jävla träningsvärk genom exakt samma maskin som du beskriver, var olidligt fick nästan panik några gånger när man rörde sig i vissa lägen..
Har aldrig sedan dess kört just den övningen, vill aldrig mer känna av tränigsvärk där mer :P
Mark_Lyft
2009-11-23, 23:28
Välkommen! Böj många reps tungt och du kan ha det så här jämt. Tappar jag något på golvet får det ligga pga träningsvärk i ljumskar och baksida lår.
I förra veckan kom jag tillbaka till träningen efter några månaders uppehåll, inledde med ett bröst/axlar/tricep pass. Hade nog mer motivation än jag hade styrka. Mina tricep var så slaktade att det tog åtta dagar innan smärtan försvann, dom första tre dagarna kunde jag knappt klä på mig en tröja. Då började jag verkligen undra om jag hade haft sönder något.
Fredrik_S
2009-11-27, 11:51
Samma för mig första gången jag gick på kickboxning. Vi körde massor av nackövningar, nackbrottning etc.
Dagen efter fungerade inte nackmusklerna.
creperiet
2009-11-27, 12:20
Fick den eminenta idén att efter ett långt skadeuppehåll dunka på 4x4 parallella finnen för att pröva hur mycket styrka som försvunnit. Morgonen efter när jag satte mig upp med fötterna utanför sängkanten, d v s vinkel på 90° i knäleden, trodde jag baksidan skulle gå av. Framförallt biceps långa var som ett stort jävla infekterat sår i 7-8 dagar.
Har också haft så sjukt träningsverk en gång. Tok körde benpress när jag var helt otränad. Hade sedan en grym verk i en vecka låg jag helt still värkte det ändå jag måste flytta lite på benen eller massera dem var tionde minut för att inte ha ont. Gå ner för en trappa tog bra mycket tid kände sig verkligen handikappad fick hålla fast sig i led räcket :- )
Värst är det för om man haft långa uppehåll men ändå har kvar i huvudet hur man skall träna totala nybörjare brukar börja lungt klokt nog. Undrar hur långt uppehåll man måste ha för att få mördarverken någon som vet månad, halvår eller år ?
Kör nu varje muskel grupp en gång i veckan vilket ger lagom skön träningsverk.
Doctor Snuggles
2009-11-27, 13:31
Vad är det med kampsportslärare att de tror att det är nyttigt för nybörjare att köra samma pass som vältränade.
Den värsta träningsverken någonsin jag hade var efter ett 2 timmar(!) långt "nybörjarpass" capoeira. Jag hade en sjuk kombination av ledvärk och träningsvärk i benen i säkert 2 veckor efter. Fick planera min gångväg på dagarna så jag undvek trappor, för varken knäna eller benmusklerna klarade av ett enda steg. Såg nog konstant skitnödig ut i flera dar då jag var tvungen att i princip gå med helt stela ben.
Vad är det med kampsportslärare att de tror att det är nyttigt för nybörjare att köra samma pass som vältränade.
Den värsta träningsverken någonsin jag hade var efter ett 2 timmar(!) långt "nybörjarpass" capoeira. Jag hade en sjuk kombination av ledvärk och träningsvärk i benen i säkert 2 veckor efter. Fick planera min gångväg på dagarna så jag undvek trappor, för varken knäna eller benmusklerna klarade av ett enda steg. Såg nog konstant skitnödig ut i flera dar då jag var tvungen att i princip gå med helt stela ben.
Vad gjorde ni på träningen?
Doctor Snuggles
2009-11-27, 16:32
Vad gjorde ni på träningen?
Var i halvhukande position d.v.s. ginga/roda hela träningen typ.
Det plus att min kropp inte är gjord för uthållighetsträning.
Action Fighter
2009-11-27, 16:32
Själv får jag väldigt ofta sinnesjuk träning i ryggen, främst vidd. Kan inte dra bak axlarna normalt på ett par dar utan att känna enorm värk. Sedan är väl även första benpasset något härligt man minns när man var sängliggande dagen efter och fick ont i röven av att sitta i datastolen. Gå ut var det verkligen inte på tal om.
Fattar inte vad det är med kampsportstränare som gör att de tvingar alla att göra deras träning. Det var en av grundanledningarna till att jag slutade på thaiboxning att det inte är så jävla kul att göra massa armhävningar dan efter ett tungt bröstpass. Tycker dem borde köra rena teknikpass för medelavancerade också och inte bara ha det som möjlighet när man är superavancerad. Därför kör jag själv nu även fast jag snarare räknar mig till medel/avancerad utövare och inte tävling.
Dock ska mina klasskamrater få ordentligt med sådan tvångsträning på min idrott och hälsa b lektion på måndag. Muahahhaah, träningsvärk utan lika ska de få i hela kroppen. :devil::devil::devil::devil:
Bear Grylls
2009-11-27, 18:08
Samma för mig första gången jag gick på kickboxning. Vi körde massor av nackövningar, nackbrottning etc.
Dagen efter fungerade inte nackmusklerna.
Haha hade samma problem. Det var fan inte nådigt att vrida huvudet dagen efter.
Doctor Snuggles
2009-11-27, 18:20
Fattar inte vad det är med kampsportstränare som gör att de tvingar alla att göra deras träning. Det var en av grundanledningarna till att jag slutade på thaiboxning att det inte är så jävla kul att göra massa armhävningar dan efter ett tungt bröstpass. Tycker dem borde köra rena teknikpass för medelavancerade också och inte bara ha det som möjlighet när man är superavancerad. Därför kör jag själv nu även fast jag snarare räknar mig till medel/avancerad utövare och inte tävling.
Plus att passen ofta är rätt ineffektivt upplagda. Börjar ofta med stretching (vilket minskar följande kraftutveckling) och sen muskeluthållighet (typ armhävningar), och SEN teknikträning som dessutom den också ofta är ett kondispass så man ändå tappar tekniken efter en kvart.
Men sen så är väl passen oftast one size fits all också. Det är väl mer när man kommer upp på elitnivå som man börjar dela upp träningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.