handdator

Visa fullständig version : Skillnad Turkisk/Grekisk yoghurt?

snarlik
2009-11-17, 13:24
Någon som vet vad egentligen skillnaden är mellan sk. Turkisk och Grekisk yoghurt är?

mikaelj
2009-11-17, 13:29
Bägge är tillverkade i Tyskland.. Brukar vara kolhydrat- och proteininnehållet som skiljer.

Men den huvudsakliga skillnaden är nog olika bakteriekulturer.

Cohen
2009-11-17, 13:29
Grekisk är fastare i konsistensen än den turkiska, som är mer krämig.

syrén
2009-11-17, 19:04
Tillverkningssättet skiljer dem åt. Den ena tillagas i stora kärl och flyttas sedan över till hinkarna man köper. Den andra mognar direkt i hinken.

Vilken som är vilken blandar jag alltid ihop, men det är den dyrare av dem som mognar i hinken har jag för mig. (Grekisk tror jag)

Fru_Flisa
2009-11-18, 06:49
Men den huvudsakliga skillnaden är nog olika bakteriekulturer.

Det har jag undrat över, hur (om) bakteriekulturen skiljer.
Vet du mer?

stevebc
2009-11-18, 07:29
Bägge är tillverkade i Tyskland.:laugh:

L-Sami
2009-11-18, 07:38
Grekisk yoghurt tycker jag smakar surare.

Alone_in_the_dark
2009-11-18, 10:33
Grekisk yoghurt tycker jag smakar surare.

Därför blandar man i lite Metaxa i Tzazikin:)

mikaelj
2009-11-18, 10:41
Det har jag undrat över, hur (om) bakteriekulturen skiljer.
Vet du mer?

Utöver att det är olika bakteriekultur? Nä. Men bara för att det är du utnyttjade jag mina Google-kunskaper:

Pressrelease från TILAB AB.

TILAB lanserar den enda turkiska/grekiska yoghurten i 1 kg hink som är
gjord på 100 % svenska råvaror.

Vår produkt är en helt igenom svensk yoghurt som är gjord på svensk mjölk och svensk grädde utan något mjölkpulver. Den är tillverkad på Wermlands mejeri som är ett litet mejeri beläget i Gillbergadalen mitt i vackra Värmland.

Det finns ett självklart intresse hos alla konsumenter för lokalt producerad mat och dessa produkter görs i hjärtat av Värmland och med svenska råvaror. Detta lokala mejeri köper sin mjölk från närliggande mjölkproducenter och tillverkningen sker på mejeriet i Värmlands Nysäter. Kan det bli mer närproducerat !

Marknadsledaren är en helt igenom tysk produkt som är gjord på tyska råvaror i Tyskland.

Wermlands Mejeri.

Mejeriet ligger i Värmlands Nysäter, hjärtat av Värmland och startade 2001. Mejeriet tillverkar idag turkisk Yoghurt för både den svenska och den tyska marknaden. Mejeriet ägs idag av en tyskt företag med rötter i Turkiet. Yayla som företaget heter har investerat i nya maskiner och ser optimistiskt på framtiden och räknar med att kunna utöka tillverkningen till både tzatziki
och ev fruktyoghurt.

(...)

Turkisk/grekisk yoghurt.

Detta är produkter som passar utmärkt till att äta direkt, använda i både kalla och varma såser och en fantastisk bas för efterrätter. Vår yoghurt är gjord endast på svensk mjölk och svensk grädde och vi använder inget mjölkpulver i produkten.

Skillnaden mellan de olika produkterna är framförallt den bakteriekultur som används och den gör den grekiska yoghurten något syrligare.

Fru_Flisa
2009-11-18, 10:49
Utöver att det är olika bakteriekultur? Nä. Men bara för att det är du utnyttjade jag mina Google-kunskaper:

Men då kör jag en fri tolkning...på att den grekiska har en bättre bakteriekultur.

Cohen
2009-11-18, 13:37
Tillverkningssättet skiljer dem åt. Den ena tillagas i stora kärl och flyttas sedan över till hinkarna man köper. Den andra mognar direkt i hinken.

Vilken som är vilken blandar jag alltid ihop, men det är den dyrare av dem som mognar i hinken har jag för mig. (Grekisk tror jag)

Intressant, det hade jag faktiskt ingen aning om. Med tanke på konsistensen borde det vara den grekiska som mognar i hinken, känns annars som att den skulle falla isär om man flyttade den från ett kärl till ett annat.

Till alla er som gillar riktigt fast grekisk yoghurt kan jag rekomendera den från Total med 10% fett. Med en skvätt honung och lite nötter blir det en frukost som heter duga.

Frumpish
2009-11-18, 19:10
Intressant, det hade jag faktiskt ingen aning om. Med tanke på konsistensen borde det vara den grekiska som mognar i hinken, känns annars som att den skulle falla isär om man flyttade den från ett kärl till ett annat.

Till alla er som gillar riktigt fast grekisk yoghurt kan jag rekomendera den från Total med 10% fett. Med en skvätt honung och lite nötter blir det en frukost som heter duga.

Skivat äpple, lite keso och lite riven kokos + ingefära/kardemumma/kanel/kakao och du frukost made of win

Barbastark
2012-11-23, 11:11
Vilken av dem är "nyttigast".

Pratas ju om hur bra och nyttig (en av/båda) dessa yoghurtar är. Så vilken är det?

Reaper123
2012-11-23, 11:31
Vilken av dem är "nyttigast".

Pratas ju om hur bra och nyttig (en av/båda) dessa yoghurtar är. Så vilken är det?Vad menar du med "" i detta läget?

Makronutrientfördelningen i dessa två är ju mer eller mindre exakt samma (skiljer 5kcal och det pga mer protein & kolhydrater per 100 gram i grekisk).

Med andra ord borde valet falla på den man tycker är godast samt eventuellt ta i beaktning om ens mage tex uppskattar den andra mer än den andra?

Edit: För båda innehåller ju samma ingredienser vilket är: Högpastöriserad mjölk, grädde, yoghurtkultur.

Barbastark
2012-11-23, 12:53
Vad menar du med "" i detta läget?
Brukar gardera mig så för att slippa 5 inlägg med "vad menar du med nyttigt" innan man får något verkligt svar ;)

Makronutrientfördelningen i dessa två är ju mer eller mindre exakt samma (skiljer 5kcal och det pga mer protein & kolhydrater per 100 gram i grekisk).

Med andra ord borde valet falla på den man tycker är godast samt eventuellt ta i beaktning om ens mage tex uppskattar den andra mer än den andra?

Edit: För båda innehåller ju samma ingredienser vilket är: Högpastöriserad mjölk, grädde, yoghurtkultur.

Ok, så inget i tillverkningsprocessen som gör den ena bättre för mage eller något liknande än den andra?

Reaper123
2012-11-23, 13:13
Brukar gardera mig så för att slippa 5 inlägg med "vad menar du med nyttigt" innan man får något verkligt svar ;)

Ok, så inget i tillverkningsprocessen som gör den ena bättre för mage eller något liknande än den andra?Ok.

Det är samma ingredienser (som jag påpekade ovan är skillnaden på fördelning av dessa marginella), men dom görs på olika sätt. Det är dock inget (mig veterligen) som påverkar dess "nyttighet" för då tex magen som man kan härleda till detta (allas magar reagerar ju inte lika). Det handlar alltså om olika surheter och konsistens, där jag personligen oftast föredrar turkisk för att den är mildare och krämigare är den grekiska, men beror på vilket ändamål den är tänkt att använda.

När vi ändå är inne på ämnet, så finns det ju även en rysk yoghurt, som är en fetare variant (båda tidigare nämda är 10%) med 17% och då lite mer passande i bakverk/desserter om man vill ha ett snålare alterantiv till tex vispgrädde! :thumbup:

Wzup2u
2012-11-23, 17:40
Turkisk är mildare än grekisk medans grekisk är syrligare.
& grekisk har mer protein & fastare i konsistensen.

Springer
2012-11-23, 21:04
Turkisk, grekisk, rysk och "vanlig" yoghurt. Creme fraiche, smetana och gräddfil.

Börjar bli trångt. Men köper man en burk av var, så går det ju åt mer i sopkorgen. ;)