handdator

Visa fullständig version : Rapsolja som hudkräm?

Egonom
2009-11-16, 11:28
Jag har haft rätt torra händer senaste tiden, brukar låta kroppen sköta sitt när det gäller såna här grejer men den här gången var det jävligare än vanligt så jag svalde manligheten och gjorde en sökning för att se vad man egentligen ska smörja in labbarna med. Såg då en produkt baserad på... rapsolja. Verkar ju dumt att gå över bäcken efter krämen så jag gick till köket istället och smetade in mig. Förbannat kladdigt, behövs klart mindre än man tror, men nog fan var det skönt. Efter några dagars utvärdering känns händerna lena och mjuka, något flottiga, men definitivt smekvänliga.

Har jag hittat ytterligare ett användningsområde till detta livselixir eller skickar jag mina händer i graven genom att kleta in dem med rapsolja?

PowPow
2009-11-16, 12:00
Det är ju fett som tusan, så händerna blir feta såklart. Tror nog du hade trivts bättre med en kräm som inte är så otroligt fet och kladdig, och som dessutom luktar lite trevligare än rapsolja. Fråga på apoteket.

- Kreh
2009-11-16, 12:02
Vill du inte kladda ner precis allt du rör på bör du nog införskaffa plasthandskar (sådana som läkare använder), och ta på dig efter att du har smort in händerna.

kalle_banan
2009-11-16, 15:19
Jag hade torra händer och smörjde med lite olivolja, det funkade som det skulle. Jag har provat vaselin också, det funkar.

Egonom
2009-11-16, 17:09
Primary concern är väl hur huden reagerar på rapsoljan och inte så mycket att händerna blir flottiga. Oljan går in rätt bra i huden, dessutom gillar jag att kladda på min omgivning...

Rahf
2009-11-16, 19:39
Primary concern är väl hur huden reagerar på rapsoljan och inte så mycket att händerna blir flottiga. Oljan går in rätt bra i huden, dessutom gillar jag att kladda på min omgivning...

Javisst. Att kladda ner omgivningen med lite hudlotion eller så kan vara lite skoj. Att kladda ner någon med en olja är en helt annan femma. Förbannat drygt att tvätta bort kan det vara.

Med det sagt så har jag själv använt olivolja på fötterna och det funkade rätt bra. Smörja in fötterna, dra på sig ett par härliga plastpåsar och sen strumpor utanpå det så kan man åtminstone vandra omkring i huset. Samma sak kan nog funka med plasthandskar och fingervantar.

snej
2009-11-16, 20:04
Jag har haft rätt torra händer senaste tiden, brukar låta kroppen sköta sitt när det gäller såna här grejer men den här gången var det jävligare än vanligt så jag svalde manligheten och gjorde en sökning för att se vad man egentligen ska smörja in labbarna med. Såg då en produkt baserad på... rapsolja. Verkar ju dumt att gå över bäcken efter krämen så jag gick till köket istället och smetade in mig. Förbannat kladdigt, behövs klart mindre än man tror, men nog fan var det skönt. Efter några dagars utvärdering känns händerna lena och mjuka, något flottiga, men definitivt smekvänliga.

Har jag hittat ytterligare ett användningsområde till detta livselixir eller skickar jag mina händer i graven genom att kleta in dem med rapsolja?

:laugh::laugh::laugh: MacGyver in da house

Sverker
2009-11-16, 20:22
:confused: eller :D

Visst kan man smörja in huden med rent fett. Det lägger sig på ytan och hindrar avdunstningen från huden...ett kort tag. Sedan nöts det bort mot kläderna.

I en hudkräm har vi någon olja, långa alkoholer eller estrar som cetylalkohol och isopropylmyristin för att göra oljan mer polär och lik huden och glycerol/karbamid/mjölksyra + vatten för att fukta den översta delen av huden som består av döda hudceller.
Alltså ett helt gäng av ämnen som ska fukta huden och minska avdunstningen.

Egonom
2009-11-16, 22:36
Visst kan man smörja in huden med rent fett. Det lägger sig på ytan och hindrar avdunstningen från huden...ett kort tag. Sedan nöts det bort mot kläderna.
Då smetar jag vidare.:Virro Effektiviteten i en sofistikerad hudprodukt kan inte på långa vägar mäta sig med det nöje jag får av att leka med maten.

Lellan
2009-11-16, 22:58
Sedan några år smörjer jag mig efter varje dusch med olja, och jag har inte blivit fetare, tvärt om.. ;)

Först började jag med barnolja, men köper nu istället jordnötsolja för den är billigare + varken luktar el smakar (om det nu var en poäng i att leka med mat). Dessutom tränger den in utan att fullständigt dunsta bort (mjuk men ej flottig) - märkligt. Enda nackdelen är väl om man skulle träffa på en nötallergiker, men då får jag väl övergå till någon annan olja. :D

Tips: fungerar jättebra som scrub också! Blanda med salt el fotsalt (tex till fötterna) el socker och skrubba på.

panzerpig
2009-11-17, 01:07
Jag använde rapsolja förr. direkt efter duschen, innan jag torkade mig (läste att det var en bra metod).
För cirka ett år sedan började jag med marseilletvål, behöver varken hudkräm eller olja nu, sjukt bra.
Har funkat lika bra för tjejen och svärmor.
Brukar gå att hitta på hälsokostbutiker.
fyrkantiga kaktvålar är de oftast.