Visa fullständig version : Ekonom eller Civil-ekonom
Jag ska börja plugga igen. Funderar på Ekonom eller Civil-ekonom.
Ekonom 3år+ev, 1år magister
Civil 4år
Då funderar jag vilken ja ska köra på? 4år där känns det som att smärtgränsen går för mig iaf.
Kom med så mycke åsikter ni bara orkar!
/Tack på förhand
Scratch89
2009-11-16, 06:58
Vilken tycker du verkar mest intressant? Vad är skillnaden mellan de båda? Vilken stad?
Jag sitter i samma situation. Min tanke är i alla fall att börja på Ekonomie Kandidat till våren, och bestämma mig senare om jag skall hoppa över på Civilekonomprogrammet senare. Båda programmen har samma kurser första året ändå. Jag hoppas bara inte att går miste om saker om man väljer att avsluta kandidatprogrammet först och sen köra en magister. Någon som vet om civilekonomerna behandlas bättre än Ek. kandarna i Lund?
vandelay
2009-11-16, 08:27
Det är väl två olika utbildningar, inte bara med tanke på utbildningens längd. Civilekonomer antar jag är som Civilingenjörer, alltså mer teoretiserande än Ekonomer/Ingenjörer?
Jag tror du kommer ha lättare att hitta jobb efter utbildningen som civiliekonom.
Men vad vet jag, jag är naturvetare :)
MasterChief
2009-11-16, 08:31
Ja du, den viktiga frågan är ju vad du vill jobba med?
Jag sitter i samma situation. Min tanke är i alla fall att börja på Ekonomie Kandidat till våren, och bestämma mig senare om jag skall hoppa över på Civilekonomprogrammet senare. Båda programmen har samma kurser första året ändå. Jag hoppas bara inte att går miste om saker om man väljer att avsluta kandidatprogrammet först och sen köra en magister. Någon som vet om civilekonomerna behandlas bättre än Ek. kandarna i Lund?