Visa fullständig version : Ekonom eller Civil-ekonom
Jag ska börja plugga igen. Funderar på Ekonom eller Civil-ekonom.
Ekonom 3år+ev, 1år magister
Civil 4år
Då funderar jag vilken ja ska köra på? 4år där känns det som att smärtgränsen går för mig iaf.
Kom med så mycke åsikter ni bara orkar!
/Tack på förhand
Scratch89
2009-11-16, 06:58
Vilken tycker du verkar mest intressant? Vad är skillnaden mellan de båda? Vilken stad?
Jag sitter i samma situation. Min tanke är i alla fall att börja på Ekonomie Kandidat till våren, och bestämma mig senare om jag skall hoppa över på Civilekonomprogrammet senare. Båda programmen har samma kurser första året ändå. Jag hoppas bara inte att går miste om saker om man väljer att avsluta kandidatprogrammet först och sen köra en magister. Någon som vet om civilekonomerna behandlas bättre än Ek. kandarna i Lund?
vandelay
2009-11-16, 08:27
Det är väl två olika utbildningar, inte bara med tanke på utbildningens längd. Civilekonomer antar jag är som Civilingenjörer, alltså mer teoretiserande än Ekonomer/Ingenjörer?
Jag tror du kommer ha lättare att hitta jobb efter utbildningen som civiliekonom.
Men vad vet jag, jag är naturvetare :)
MasterChief
2009-11-16, 08:31
Ja du, den viktiga frågan är ju vad du vill jobba med?
Jag sitter i samma situation. Min tanke är i alla fall att börja på Ekonomie Kandidat till våren, och bestämma mig senare om jag skall hoppa över på Civilekonomprogrammet senare. Båda programmen har samma kurser första året ändå. Jag hoppas bara inte att går miste om saker om man väljer att avsluta kandidatprogrammet först och sen köra en magister. Någon som vet om civilekonomerna behandlas bättre än Ek. kandarna i Lund?
Jag läser kandidatprogrammet i Lund och jag tycker det känns som att civilekonomerna har det lite lättare i vissa hänseenden. Det verkar som om vissa företag satsar mer på civilekonomerna och besöker dem oftare än oss. Läser man kandidatprogrammet får man hålla lite koll själv på när företag är på besök osv, medans civilekonomerna får det serverat på ett silverfat.
Dock så är ju kandidat+2årig master det som är internationellt gångbart, i enlighet med bolognaprocessen. Finns ju även diskussioner angående om civilekonomprogrammet ens ska vara kvar. Men även om du läser civilek så har du möjlighet att ta ut en kandidat efter 3 år och sedan läsa en 2-årig master om du känner för det.
Edit: Förövrigt är det ju ungefär samma utbildning, jämför man kandidatens 3 år med civilekonomernas 4 år så är det klart att dom läser lite mer, bland annat språk om man läser språklig inriktning m.m. Men väldigt många på kandidatprogrammet planerar ju att läsa antingen en magister eller en master efter kandidaten. Själv läser jag kandidaten på 150% fart och tänker läsa min master på handels, vilket ger mig en fullständig masterutbildning på samma tid som civilekonomerna får sin magister.
Läser du på "civilekonomprogrammet" tror jag att du gå över till att läsa kandidat eftersom det är samma sak fast utan lite extra dryga moment, däremot tror jag inte du kan gå från kandidat till civilekonomprogrammet eftersom du saknar delmoment. Men jag kan ju ha fel. Iaf när jag läste t ex FEK de första 30p så ingick "affärskommunikation" på engelska vilket inte ingår i FEken på kandidaten.
Vad gäller rangordning av utbildningarna så torde det vara finast med kandidat+2årig master därefter "civilekonom" magister därefter endast kandidat. Det som talar mot civilekonomprogrammet är att HHS m fl dissar upplägget.
Och jo vi behandlas kanske lite bättre, vi fick ju gratis ryggsäck första dagen :thumbup:
Funderar själv på om jag ska hoppa över till kandidat och läsa 2årig master ist, frågan är bara om man pallar det. För att läsa master på HHS så är det väl dessutom A rakt igenom som gäller
Jag läser kandidatprogrammet i Lund och jag tycker det känns som att civilekonomerna har det lite lättare i vissa hänseenden. Det verkar som om vissa företag satsar mer på civilekonomerna och besöker dem oftare än oss. Läser man kandidatprogrammet får man hålla lite koll själv på när företag är på besök osv, medans civilekonomerna får det serverat på ett silverfat.
Är det någonsin så att endast civilekonomer får gå på vissa företagspresentationer och events? Vissa seminarier eller liknande som endast är tillgängliga för civilekonomerna?
Är det någonsin så att endast civilekonomer får gå på vissa företagspresentationer och events? Vissa seminarier eller liknande som endast är tillgängliga för civilekonomerna?
ja.. hela tiden... varit så rakt igenom utbildningen med.. men jag tror att även om man läser kandidatprogrammet så finns möjligheter till att knyta kontakter, man får dock arbeta lite hårdare på egen hand... men alla företag har ju casekvällar då och då osv, anmäla sig med god motivering kommer man längre på än vilken utbildning man går..
Här hade det kommit en del svar se ja. Ska läsa igenom alla, återkommer.
ja.. hela tiden... varit så rakt igenom utbildningen med.. men jag tror att även om man läser kandidatprogrammet så finns möjligheter till att knyta kontakter, man får dock arbeta lite hårdare på egen hand... men alla företag har ju casekvällar då och då osv, anmäla sig med god motivering kommer man längre på än vilken utbildning man går..
Har du några exempel att dela med dig av? Tror du det blir någon skillnad (i närverkingsmöjligheter, behandling av skolan/företag vid events osv) för dem som hoppar på civilekonomprogrammet efter ca första året mot dem som börjar tillsammans med de andra?
Har du några exempel att dela med dig av? Tror du det blir någon skillnad (i närverkingsmöjligheter, behandling av skolan/företag vid events osv) för dem som hoppar på civilekonomprogrammet efter ca första året mot dem som börjar tillsammans med de andra?
Jag upplever också att civilekonomerna får lite mer serverat, men i princip alla saker de kan gå på kan vi som läser ekon-kand också gå på, det gäller bara att man håller lite koll på när arbetsmarknadsdagar m.m infaller. Ett exempel var i början, redan vid höstnollningen, så blev civilkekonomerna bjudna på lunch av PriceaterhouseCoopers, vilket vi som läste kandidat ej blev. Rent generellt är det väl mest revisionsbyråer som varit lite extra på, och eftersom dessa företag inte intresserar mig alls så känner iallafall jag inte att jag missat något.
Är du, som mig, mer inne på Finans så finns t.ex. Lunds finansförening (www.linclund.com) som ordnar en del företagsträffar och utbildningar.
Du kommer inte missa mycket av att läsa kandidaten, även om det finns vissa svenska företag som verkar bli helt lyriska av ordet "civilekonom". Men titta till exempel på handels som helt slopat 4-åriga civilekonomutbildningen och nu följer bolognaprocessen.
Just my 5 cents.
Jag upplever också att civilekonomerna får lite mer serverat, men i princip alla saker de kan gå på kan vi som läser ekon-kand också gå på, det gäller bara att man håller lite koll på när arbetsmarknadsdagar m.m infaller. Ett exempel var i början, redan vid höstnollningen, så blev civilkekonomerna bjudna på lunch av PriceaterhouseCoopers, vilket vi som läste kandidat ej blev. Rent generellt är det väl mest revisionsbyråer som varit lite extra på, och eftersom dessa företag inte intresserar mig alls så känner iallafall jag inte att jag missat något.
Är du, som mig, mer inne på Finans så finns t.ex. Lunds finansförening (www.linclund.com) som ordnar en del företagsträffar och utbildningar.
Du kommer inte missa mycket av att läsa kandidaten, även om det finns vissa svenska företag som verkar bli helt lyriska av ordet "civilekonom". Men titta till exempel på handels som helt slopat 4-åriga civilekonomutbildningen och nu följer bolognaprocessen.
Just my 5 cents.
Mycket värdefulla 5 cent, jag tackar och bockar. Jag kommer antagligen inrikta mig på finans, så det är väl främst företag i den branchen man vill ha kontakt med.
Uppsala har ju också skippat 4-åriga civ.ek. Det hade iofs varit trevligt med 4-årigt alt om man är kluven mellan kandidat eller master. Bolognasystemet verkar dock rätt vettigt. Går ju också läsa upp någon annan inriktning till c-nivå, om man inte vill gå, eller kommer in, på masternivån. Ex Nek/fek. Blir ju 4 år då, även om det inte heter Civ.ek.
_slipknot1_
2009-11-16, 14:39
På Kandidaten har du mycket större valfrihet vad gäller inriktning och valbara kurser än vad du har på civ.ek. SÅ vitt jag vet kan du läsa ek.kand + 1 år master om du inte orkar 2 år och kalla dig själv civilekonom.
_slipknot1_
2009-11-16, 14:43
Och jo vi behandlas kanske lite bättre, vi fick ju gratis ryggsäck första dagen :thumbup:
Funderar själv på om jag ska hoppa över till kandidat och läsa 2årig master ist, frågan är bara om man pallar det. För att läsa master på HHS så är det väl dessutom A rakt igenom som gäller
Riktigt dåligt att vi stackars kandidater inte fick en sån där modesnygg väska också är full av avund;) Har hört att man iaf ska ha minst 75% VG för HHS master. Men inte alls säker på det bör påpekas.
Läser själv sista året som Civilekonom. Arbetsgivare gör inte allt för stor sak av ansökandens bakgrund så länge den ligger inom kandiat+master, civilek, internationell ek eller industriell ek och det är väl svårt att säga vad du kommer få ut mest av.
Riktigt dåligt att vi stackars kandidater inte fick en sån där modesnygg väska också är full av avund;) Har hört att man iaf ska ha minst 75% VG för HHS master. Men inte alls säker på det bör påpekas.
Angående HHS master så är nog betygen det minsta bekymret, behöver inte ens ha A:n utan det räcker som sagt med VGn. Man måste även skriva GMAT prov och få bra på det, HHS mastern har ungefär samma nivå på GMAT som Ivy Leauge skolor, möjligen lite löjligt. Sen är det en vanlig ansökan med brev samt att de även tittar på relevant arbetslivserfarenhet. Men deras masterutbildningar är ju väldigt nya så det är möjligt att det ändras inom den närmsta tiden.
Arbetsgivare gör inte allt för stor sak av ansökandens bakgrund så länge den ligger inom kandiat+master, civilek, internationell ek eller industriell ek och det är väl svårt att säga vad du kommer få ut mest av.
Så du menar att arbetsgivaren inte gör så stor skillnad på en civilek. och en civilingenjör i industriell ek.?
Så du menar att arbetsgivaren inte gör så stor skillnad på en civilek. och en civilingenjör i industriell ek.?
Självklart går det inte att säga något generellt men nej, många arbetsgivare gör inte det. Man kan se det som att det är två olika områden som överlappar varandra. I ytterkanterna på de båda hållen kan det sedan vara stor skillnad.
Bland annat det management konsult-företag jag arbetade tillsammans med under en arbetsmarknadsvecka nyligen, det intresserade dem inte det minsta.
Det är samma sak när arbetsgivare tillfrågas om de intresseras mest utav ekonomer med NEK eller FEK-bakgrund, ingen direkt skillnad.
Vet att flera stora svenska arbetsgivare har sagt tvärnej till att anställa studenter med enbart den 3-åriga kandidaten. Bland annat De Stora Revisionsbolagen, lite konsulter och svenska banker.
Vad gäller HHS master är programmet som sagt nytt, men det betyder ju inte att alla kurser är nya. Det är ganska lite nytt faktiskt!
Så många ekonomer som utbildas idag så skulle jag inte våga chansa på en mindre meriterande utbildning, särskilt inte om det rör sig om någon mindre skola.
coxie
Sant. Har du ngn uppfattning om skillnad i värde på civil ek 4år vs kandidat+2årig master?
Kandidat som standalone är ju givetvis sämre än Civ. Ek, men det är ju nästan givet att man ger sig på en M.Sc. eller Master efter den. Då bör man väl rimligtvis vara någorlunda attraktiv för banker och konsultfirmor i Sverige, right?
Nordenator
2009-11-16, 18:01
Kan bara utgå ifrån LTU eftersom det endast är där jag pluggat/pluggar. De som tar en tar kandidatexamen i företagsekonomi eller internationell ekonomi tappar rätt mycket mot en civilekonom. Kurser på avancerad nivå börjar man främst läsa efter 3+ år, och med tanke på att en läsperiod av tredje året går åt till att skriva en C-uppsats är tiden rätt begränsad för valbara kurser. Man kan förstås säkerligen läsa utöver programmet (över 100% studietakt), men tyvärr är det nog så att det inte finns tid för mer än en grundläggande utbildning med vissa inriktningskurser på tre år. En bra bit av utbildningen går nämligen åt för att läsa kurser på A-nivå för att få en bred grund. Jag skulle påstå att man inriktningsmässigt nästan dubblar sin kunskap på ett extra år.
Läser själv sista året som Civilekonom. Arbetsgivare gör inte allt för stor sak av ansökandens bakgrund så länge den ligger inom kandiat+master, civilek, internationell ek eller industriell ek och det är väl svårt att säga vad du kommer få ut mest av.
Du skojar väl när du drar in Industriell Ekonomi? Finns sjukt många jobb som en ekonom inte kan ta som en som gått IE kan och många arbetsgivare tar hellre en som gått IE på någon av de 3 större lärosätena än en ekonom (förutom HHS)!
Hur kan du säga att de inte bryr sig om det då ?
Du skojar väl när du drar in Industriell Ekonomi? Finns sjukt många jobb som en ekonom inte kan ta som en som gått IE kan och många arbetsgivare tar hellre en som gått IE på någon av de 3 större lärosätena än en ekonom (förutom HHS)!
Hur kan du säga att de inte bryr sig om det då ?
Som sagt var det om möjligt en för grov generalisering precis som när du själv säger att arbetsgivare föredrar personer som gått industriell ekonomi framför de som gått ekonomi.
Kan bara utgå ifrån LTU eftersom det endast är där jag pluggat/pluggar. De som tar en tar kandidatexamen i företagsekonomi eller internationell ekonomi tappar rätt mycket mot en civilekonom. Kurser på avancerad nivå börjar man främst läsa efter 3+ år, och med tanke på att en läsperiod av tredje året går åt till att skriva en C-uppsats är tiden rätt begränsad för valbara kurser. Man kan förstås säkerligen läsa utöver programmet (över 100% studietakt), men tyvärr är det nog så att det inte finns tid för mer än en grundläggande utbildning med vissa inriktningskurser på tre år. En bra bit av utbildningen går nämligen åt för att läsa kurser på A-nivå för att få en bred grund. Jag skulle påstå att man inriktningsmässigt nästan dubblar sin kunskap på ett extra år.
Så verkar (jag är inte 100% säker) det inte vara på Lunds universitet. I mitt kandidatprogram kommer jag t ex kunna läsa kurser på avancerad nivå inom nationalekonomi, eftersom kravet är att man skall ha läst 60 poäng inom nationalekonomi innan det. Jag tänker läsa 105 poäng NEK (inkl. kandidatuppsats), 60 poäng FEK och 15 poäng statistik.
Jag gillar ekonomi men kan tänka mig att jobba med mycket annat, därför tänker jag låta läget på marknaden och möjligheten till en bra lön får bestämma mycket. Jag undrar därför vilken ekonomiutbildning ger bäst chans till jobb med bra lön? Jag kan komma in på både sthlm universitet och lund, vilket av dem är bättre? Hur ser framtiden ut för ekonomer i helhet?
Detta är frågor jag verkligen försökt hitta svar på så jag tackar väldigt mycket för kloka svar.
Mvh
Dav0d
Så verkar (jag är inte 100% säker) det inte vara på Lunds universitet. I mitt kandidatprogram kommer jag t ex kunna läsa kurser på avancerad nivå inom nationalekonomi, eftersom kravet är att man skall ha läst 60 poäng inom nationalekonomi innan det. Jag tänker läsa 105 poäng NEK (inkl. kandidatuppsats), 60 poäng FEK och 15 poäng statistik.
Verkar märkligt, avancerad nivå är ju den nivån du läser på först efter att du tagit din kandidat
Verkar märkligt, avancerad nivå är ju den nivån du läser på först efter att du tagit din kandidat
Jag är som sagt inte helt säker på min sak, men tittar man t ex på denna kurs: http://www.nek.lu.se/GU/GUM_Kurser_SE.asp?ID=133
Så är förkunskapskraven att man ska ha läst minst 60 hp i nationalekonomi (inkl. ekonometri), men det står ingenting om att man måste ha tagit sin kandidat. Liknande verkar gälla för flera andra kurser här: http://www.nek.lu.se/GU/GUM_KurserHT07.asp
otherside
2009-11-20, 17:09
finsn det några intressanta grundläggande böcker man kan läsa som framtida ekonomistudent?, börjar läsa efter nyår och har som ingen koll på vad jag kommer läsa om.
finsn det några intressanta grundläggande böcker man kan läsa som framtida ekonomistudent?, börjar läsa efter nyår och har som ingen koll på vad jag kommer läsa om.
Det brukar finnas en litteraturlista för varje kurs så ta en snabbkoll på de kurser du har valt och läs några av böckerna i förväg.
otherside
2009-11-20, 17:13
någon sorts introduktion med andra ord, är bekant med olika inriktningar som ekonomistyrning, marknadsföring mm men säger mig väldigt lite.
_slipknot1_
2009-11-20, 17:24
Jag gillar ekonomi men kan tänka mig att jobba med mycket annat, därför tänker jag låta läget på marknaden och möjligheten till en bra lön får bestämma mycket. Jag undrar därför vilken ekonomiutbildning ger bäst chans till jobb med bra lön? Jag kan komma in på både sthlm universitet och lund, vilket av dem är bättre? Hur ser framtiden ut för ekonomer i helhet?
Detta är frågor jag verkligen försökt hitta svar på så jag tackar väldigt mycket för kloka svar.
Mvh
Dav0d
Svårt att säga beror ju på dig som person men visst fan har du större chans om du pluggar i Lund, Uppsala eller stockholm att få ett bra jobb. Lund är högre rankat än Sthlm Uni. Som ekonom ser framtiden hyfsat ljus ut beroendes på inriktning och vilken skola man kommer ifrån. När konjunkturen vänder kommer det troligtvis anställas en hel del. Sen har Lund så sjukt mkt bättre studentliv än Sthlm + att det är billigare här nere.
Kan rekommendera boken "Vår Ekonomi" skriven av Klas Eklund (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172275014).
Fungerar bra som en introduktionskurs, den är väldigt allmän och går inte in på djupet allt för mycket. Beskriver bland annat de olika marknaderna i samhället, tillväxt, konjunktur och stabilisering. Du kommer ha stor fördel av att ha läst den inför grundkurserna i nationalekonomi.
Kan rekommendera boken "Vår Ekonomi" skriven av Klas Eklund (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172275014).
Fungerar bra som en introduktionskurs, den är väldigt allmän och går inte in på djupet allt för mycket. Beskriver bland annat de olika marknaderna i samhället, tillväxt, konjunktur och stabilisering. Du kommer ha stor fördel av att ha läst den inför grundkurserna i nationalekonomi.
Äh, ska man bara ha en introduktion i mikro- och makroekonomi kan man lika gärna läsa på wikipedia. I mikroekonomi rekommenderar jag "Microeconomics" av Pindyck och Rubinfeld, som ger en ingående beskrivning av mikroekonomi och inkluderar matematiken som används inom ämnet. I makroekonomi kan jag inte rekommendera någon bok än, väntar på att Greg Mankiws nya släpps...
Varför vill ni alla gå om gymnasiet? :D
Jaha trodde Sthlm uni var bättre än Lund ur ett perspektiv från företagen. Men så var alltså inte fallet. Jag bryr mig absolut inte om pengar eller studentlivet. Jag bryr mig om var bästa utbildningen ligger i form av information och vad företagen tycker.
Tack för svaret! Om någon mer vill svara på min post varsegod, tackar ödmjukt.
Mvh
pragmatist
2009-11-20, 20:55
Jag skulle satsa på något Bologna-kompatibelt, det känns mer långsiktigt och enklare om man vill läsa något år utomlands. För egen del skulle jag inte heller nöja mig med något mindre än en 2-årig master (ska man väl plugga 4 år så kan man lika gärna plugga 5 och få klart högre kompetens). Vad gäller inriktning på kandidatexamen skulle jag satsa på något som sticker ut från mängden och ger en lite unik kompetens utöver den grundkompetens alla andra ekonomer har.
_slipknot1_
2009-11-20, 21:57
Jag skulle satsa på något Bologna-kompatibelt, det känns mer långsiktigt och enklare om man vill läsa något år utomlands. För egen del skulle jag inte heller nöja mig med något mindre än en 2-årig master (ska man väl plugga 4 år så kan man lika gärna plugga 5 och få klart högre kompetens). Vad gäller inriktning på kandidatexamen skulle jag satsa på något som sticker ut från mängden och ger en lite unik kompetens utöver den grundkompetens alla andra ekonomer har.
+1 på det!
Har inte studerat möjligheterna som finns väldigt bra, så jag undrar självklart vad Bologna-kompatibelt är? Har du någon bra info sida om det? Ska lägga mig på stunden nu så är lite google trött.
Tackar :)
ärligt talat, det e mkt prat om vad som e bättre än ngt annat. visst HHS spelar högre upp, det ska ja inte argumentera mkt om.
sen har vi sthlm, lund, uppsala, linköping, typ något mer. no offense ta inte illa upp men många av er som står o väljer om var ni ska läsa, tabbar er ändå på betygen. få bra betyg och stick ut ur mängden istället. ponera att uppsala är bäst efter HHS, tar ni en C-snittare från uppsala eller en A-snittare från linköping?
lägg inte energin på detta, utan försök få bra betyg istället. kan du inte få bra betyg på allt, fokusera på något ämne, säg typ alla nationalekonomiämnen, att du sätter bra på alla de tentorna.
(går på sthlms själv)
mvh
_slipknot1_
2009-11-20, 23:55
ärligt talat, det e mkt prat om vad som e bättre än ngt annat. visst HHS spelar högre upp, det ska ja inte argumentera mkt om.
sen har vi sthlm, lund, uppsala, linköping, typ något mer. no offense ta inte illa upp men många av er som står o väljer om var ni ska läsa, tabbar er ändå på betygen. få bra betyg och stick ut ur mängden istället. ponera att uppsala är bäst efter HHS, tar ni en C-snittare från uppsala eller en A-snittare från linköping?
lägg inte energin på detta, utan försök få bra betyg istället. kan du inte få bra betyg på allt, fokusera på något ämne, säg typ alla nationalekonomiämnen, att du sätter bra på alla de tentorna.
(går på sthlms själv)
mvh
NOT TRUE..
Betyg är inte allt...men visst en viss roll spelar det.
NOT TRUE..
Betyg är inte allt...men visst en viss roll spelar det.
jag pratar om de som endast har betygen att luta sig på, inte de som kanske knöt ett jobb tidigt i utbildningen och lyckats därifrån.
hur gör du om du söker till en tjänst som ca 2-3000 söker på? säger att du har D i allt och att du läst på Uppsala, medan en annan har A i allt o läst på linköping?
interna sökningar är en helt annan sak, då har du hunnit bygga upp ett kontaktnät förhoppningsvis osv.. funkar inte på samma sätt. betygen är väldigt mycket för att du ska kunna ta dig fram till intervjun, väl där får du spela korten rätt. vem hade du tagit till en intervju är en annan sak. men en person som har bra betyg är oftast bättre på att skriva ett bra cv än en person med sämre betyg (de jag jämför är de som söker jobbet och som pluggat samma grej), krävs liksom ingen MSc att fatta det..
mvh
arremannen
2009-11-21, 00:37
något ni alla helt har utelämnat från konversationen är arbetslivserfarenhet. Då menar jag inte något toppjobb utan något hyffsat relevant för utbildningen som påvisar ambition och att man klarat av att sköta både skola (förutsatt att man verkligen klarar det) och jobb. Det är det stora hela som spelar roll, stirra er inte helt blind på vilken specifik utbildning det rör sig om. Ta det, utifrån intresse och kapacitet, som känns bäst så når man längst. HHS > ALLA ANDRA. Att sedan rangordna alla resterande skolor är bara meningslöst.
_slipknot1_
2009-11-21, 01:22
jag pratar om de som endast har betygen att luta sig på, inte de som kanske knöt ett jobb tidigt i utbildningen och lyckats därifrån.
hur gör du om du söker till en tjänst som ca 2-3000 söker på? säger att du har D i allt och att du läst på Uppsala, medan en annan har A i allt o läst på linköping?
interna sökningar är en helt annan sak, då har du hunnit bygga upp ett kontaktnät förhoppningsvis osv.. funkar inte på samma sätt. betygen är väldigt mycket för att du ska kunna ta dig fram till intervjun, väl där får du spela korten rätt. vem hade du tagit till en intervju är en annan sak. men en person som har bra betyg är oftast bättre på att skriva ett bra cv än en person med sämre betyg (de jag jämför är de som söker jobbet och som pluggat samma grej), krävs liksom ingen MSc att fatta det..
mvh
Alltså finns många sätt att få ett jobb utan att de bryr sig allt för mycket om betygen. Sen de som läser ekonomi på andra skolor än UU, LU, LiU, SU,HHS kommer vissa företag solla bort direkt oavsett betyg. men konkurrerar om ett fåtal platser mot personer med exakt samma utbildning kan man fortfarande få jobbet via en bra anställningsintervju eller med relevant arbetslivserfarenhet med bra referenser.
Bara för att man har straight A behöver man inte vara den företaget söker, man ska passa in som person också. Men visst har betyg en viss roll om man ska särskilja på 2 person som är nästintill identiska i allt annat. Din koppling mellan att skriva ett bra CV och betyg vad man har för betyg är ju direkt fånig...
_slipknot1_
2009-11-21, 01:26
något ni alla helt har utelämnat från konversationen är arbetslivserfarenhet. Då menar jag inte något toppjobb utan något hyffsat relevant för utbildningen som påvisar ambition och att man klarat av att sköta både skola (förutsatt att man verkligen klarar det) och jobb. Det är det stora hela som spelar roll, stirra er inte helt blind på vilken specifik utbildning det rör sig om. Ta det, utifrån intresse och kapacitet, som känns bäst så når man längst. HHS > ALLA ANDRA. Att sedan rangordna alla resterande skolor är bara meningslöst.
Visst är HHS helt överlägset i Sverige men visst fan kommer det en grupp skolor bakom som är rangbara...Karlstad och Örebro och liknande högskolor står sig ju rätt slätt mot Lund och Uppsala...
arremannen
2009-11-21, 01:28
Visst är HHS helt överlägset i Sverige men visst fan kommer det en grupp skolor bakom som är rangbara...Karlstad och Örebro och liknande högskolor står sig ju rätt slätt mot Lund och Uppsala...
Självklart, menade främst SU, UU, LiU, Lund, GU....
Alltså finns många sätt att få ett jobb utan att de bryr sig allt för mycket om betygen. Sen de som läser ekonomi på andra skolor än UU, LU, LiU, SU,HHS kommer vissa företag solla bort direkt oavsett betyg. men konkurrerar om ett fåtal platser mot personer med exakt samma utbildning kan man fortfarande få jobbet via en bra anställningsintervju eller med relevant arbetslivserfarenhet med bra referenser.
Bara för att man har straight A behöver man inte vara den företaget söker, man ska passa in som person också. Men visst har betyg en viss roll om man ska särskilja på 2 person som är nästintill identiska i allt annat. Din koppling mellan att skriva ett bra CV och betyg vad man har för betyg är ju direkt fånig...
nej den är inte fånig. jag förstår din tankebana, den är inte fånig. ja det va även de universiteten jag menade,
vet du vad orka, seriöst
mvh
Det här med att optimera skola inom ekonomi påminner väldigt mycket om optimering av vinklar och träningscheman. Skolan spelar inte så jävla stor roll om du inte är ute efter ett toppjobb och om du är det så är det en bra skola med bra betyg, gärna en dubbel examen, bra meriter utanför skolan och ett par omtyckta summer internship som krävs.
Är man inte intresserad av att leva för att arbeta så tycker jag att man ska välja studieort efter andra parametrar än status på utbildningen så att man kan njuta av sin studietid och få ut något mer än en examen.
otherside
2009-11-21, 11:23
Äh, ska man bara ha en introduktion i mikro- och makroekonomi kan man lika gärna läsa på wikipedia. I mikroekonomi rekommenderar jag "Microeconomics" av Pindyck och Rubinfeld, som ger en ingående beskrivning av mikroekonomi och inkluderar matematiken som används inom ämnet. I makroekonomi kan jag inte rekommendera någon bok än, väntar på att Greg Mankiws nya släpps...
oki ska kolla upp den boken, kommer plugga i Australien så den lät mer intressant än den om svensk ekonomi
oki ska kolla upp den boken, kommer plugga i Australien så den lät mer intressant än den om svensk ekonomi
Vilket universitet? Jag har pluggat ett år i Australien, och läst bl.a. mikroekonomi och makroekonomi.
Känns som lite overkill att läsa Pindyck & Rubinfeld innan man ens börjar plugga. Vi hade den till vår första mikrokurs (HHS), och man läser ju kurserna för att lära sig; inte för att kunna det i förväg. Jag hade bara kört wiki osv om jag ville bli lite mer påläst...
och man läser ju kurserna för att lära sig; inte för att kunna det i förväg.
Jag får nästan alltid ut mer av en kurs om jag har läst någon av böckerna som ingår i förväg. För mig är det en del av lärandeprocessen att "älta" samma info flera gånger och om jag läser det i god tid innan så har jag skapat mig en bild av vad olika nyckelbegrepp är.
pragmatist
2009-11-21, 13:34
Att läsa på någon av de stora skolorna, framför allt HHS, kan ju ses som en sorts riskminimeringsstrategi. Men det beror ju lite på hur högt man prioriterar en ganska säker och utstakad karriärsgång. Ligger man lite mer åt entreprenörhållet eller siktar på någon lite smalare inriktning än att bli "HHS-snubbe #37514" så är denna faktor av underordnad betydelse.
Sen tror jag att skolan spelar mycket större roll när man söker sitt första jobb men att betydelsen snabbt klingar av i takt med att man ackumulerar arbetslivserfarenhet och referenser, vilket då smäller högre.
Jag får nästan alltid ut mer av en kurs om jag har läst någon av böckerna som ingår i förväg. För mig är det en del av lärandeprocessen att "älta" samma info flera gånger och om jag läser det i god tid innan så har jag skapat mig en bild av vad olika nyckelbegrepp är.
Jag syftade ju att läsa kurslitteraturen om kvällsläsning innan man ens börjat utbildningen. Jag tror att du förstod att jag inte per automatik förkastar repetition som kunskapens moder, eller vad man brukar säga.
pragmatist: Nummer 37514, du menar någon inskriven typ år 2060? :) Tror vi är på nummer 22000 eller så nu ;)
Jag syftade ju att läsa kurslitteraturen om kvällsläsning innan man ens börjat utbildningen.
Det syftar jag också på.
Det var en av de sämre posts jag läst. Självklart tänker jag skaffa så bra betyg jag kan rakt igenom oavsett var jag går. Men om plats i sverige, ekonomi, studentliv och intagningspoäng inte spelar någon roll, varför inte då ta det universitet som är bäst rankat i företagens ögon? Det är ju bara ren idioti om jag inte gjorde det. Därför frågar jag vilket av dem som har bäst rykte efter HHS, eftersom jag tror inte att jag kan komma in där.
Mvh :)
otherside
2009-11-22, 14:49
Vilket universitet? Jag har pluggat ett år i Australien, och läst bl.a. mikroekonomi och makroekonomi.
jaha va trevligt, blir griffith uni och bachelor of business i tourism och hotel management, så ganska grundläggande ekonomikurser men tänker läsa till lite extra. vad läste du och var?
jaha va trevligt, blir griffith uni och bachelor of business i tourism och hotel management, så ganska grundläggande ekonomikurser men tänker läsa till lite extra. vad läste du och var?
University of South Australia (i Adelaide), Bachelor of Management, hoppade av efter första året. Ska nu plugga i Lund i stället.
otherside
2009-11-23, 15:06
University of South Australia (i Adelaide), Bachelor of Management, hoppade av efter första året. Ska nu plugga i Lund i stället.
okay, nice, hur trivdes du?, har själv kollat upp väldigt väldigt mycket innan jag tog beslutet att åka, gör det mer för upplevelsen och chansen att få stanna kvar än kvaliten på utbildningen, även om griffith har ett gott rykte och eleverna jag pratat med som går där är mycket nöjda de flesta av dem.
Men jag får väl ut en vanlig kandidat i ekonomi också vilket är kanon, sen hade jag gärna kompletterat med nationalekonomi om det finns där borta?
Peter
okay, nice, hur trivdes du?, har själv kollat upp väldigt väldigt mycket innan jag tog beslutet att åka, gör det mer för upplevelsen och chansen att få stanna kvar än kvaliten på utbildningen, även om griffith har ett gott rykte och eleverna jag pratat med som går där är mycket nöjda de flesta av dem.
Men jag får väl ut en vanlig kandidat i ekonomi också vilket är kanon, sen hade jag gärna kompletterat med nationalekonomi om det finns där borta?
Peter
Ganska bra, enormt kul första terminen i alla fall. Men blev lite för dyrt för min smak, och jag tror svenska skolor har bättre kvalitet.
Jag läser gamla ekonomprogrammet vid lunds universitet (det som bara hette "ekonomprogrammet" - började 2005).
Hursomhelst, hade jag varit er nya studenter hade jag utan tvekan satsat på:
3 årig kandidat inom FEK
+ 2 årig Technology Management (=samarbetets utb. mellan Lunds tekniska högskola och Ekonomihögskolan).
otherside
2009-11-24, 21:17
Ganska bra, enormt kul första terminen i alla fall. Men blev lite för dyrt för min smak, och jag tror svenska skolor har bättre kvalitet.
ja valutan är ju inte direkt gynnsam just nu, men ska bli fantastiskt spännande att prova på att plugga utomlands något jag alltid drömt om framför allt i det klimatet.
Lycka till i Lund!
kan du tillgodoräkna dig något av det du läst btw?
kan du tillgodoräkna dig något av det du läst btw?
De gör bedömningen när jag är antagen, men med all sannolikhet - ja, åtminstone vissa kurser.
Jag läser gamla ekonomprogrammet vid lunds universitet (det som bara hette "ekonomprogrammet" - började 2005).
Hursomhelst, hade jag varit er nya studenter hade jag utan tvekan satsat på:
3 årig kandidat inom FEK
+ 2 årig Technology Management (=samarbetets utb. mellan Lunds tekniska högskola och Ekonomihögskolan).
Kan jag fråga varför du ger det tipset?
Ja du, den viktiga frågan är ju vad du vill jobba med?
Bump.
Kan jag fråga varför du ger det tipset?
Inget egenintresse iaf :)
Återger bara uppfattningen hos mina vänner som går på TM utbildningen. Mycket lärarledd undervisning, grymt högt studietempo och de säger sig lära sig riktigt mycket mer än de gjort tidigare.
Dessutom är de riktigt heta på arbetsmarknaden.
Inget egenintresse iaf :)
Återger bara uppfattningen hos mina vänner som går på TM utbildningen. Mycket lärarledd undervisning, grymt högt studietempo och de säger sig lära sig riktigt mycket mer än de gjort tidigare.
Dessutom är de riktigt heta på arbetsmarknaden.
Oh fan, tror du arbetsmarknads intresset kommer kvarstå om sisådär 4-5 år? Eller är det en utbildning som blivit enormt populärt just nu där snittet ökat enormt? Kanske lite svår fråga att besvara vid närmre eftertanke :)
otherside
2009-11-25, 20:34
så här ser mitt första år ut med business kurser down under.
Någon som har koll på motsvarighet i Sverige?
Students must complete 70CP from the following Year 1 level core courses:
Core course list Year Sem Course code Course CP
GC NA
1 I,II I,II 1001HSL Foundation Studies (not required for Real Estate and Property Development major)# 10
1 I,II I,II 1220HSL Information Systems for Services Industries (not required for Real Estate and Property Development major)# 10
1 I,II I,II 1102AFE Accounting for Decision Making 10
1 I,II I,II 1001MGT Management Concepts 10
1 I,II I,II 1003MKT Introduction to Marketing 10
1 I,II I,II 1002HSL Introduction to Research 10
1/2 II I,II 1011IRL Employment Relations
PLUS 10CP from the following courses:
Course list Year Sem Course code Course CP
GC NA
1 I I 1109HSL International Tourism and Hotel Systems (required for Hotel Management & International Tourism and Hotel Management majors) 10
1 I I 1208HSL Introduction to Real Estate and Property Development (required for Real Estate and Property Development major) 10
1 II II 1204HSL Introduction to Event Management (required for Event Management major) 10
1 II 1202HSL Introduction to Tourism Management (required for Tourism Management major) 10
1 II II 1304HSL Introduction to Sport Management (required for Sport Management major) 10
någonting jag gillar med deras system är att man börjar med business och sedan väljer inriktning till år 2 tillskillnad från när jag läste i Kalmar på BBS, där började vi med en massa värdelösa hälsokurser och ekonomin kom först termin 2. pluggade hälsoekonomi där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.