handdator

Visa fullständig version : Ont i nedre fasen av bänkpress

way
2009-11-15, 18:51
Jag har alltid fått lite småont i min högra axel (främre delen) vid den nedre fasen av bänkpress (alltså när stången är på bröstet), fick även ont första gången jag testade bänkpress så det är ju knappast så att jag har blivit skadad. Och jag får bara ont av just bänkpress. Vad tror ni detta kan bero på?

Griip
2009-11-15, 19:28
Har du ont i slutet av passet också? Vet att många som "har ont" helt enkelt behöver mer uppvärmning.

Tror du att det kan vara så, så försöka att innan bänkpressen få upp mer värme + värm upp med mer lätta vikter å se ifall det hjälper.

way
2009-11-16, 00:25
Har du ont i slutet av passet också? Vet att många som "har ont" helt enkelt behöver mer uppvärmning.

Tror du att det kan vara så, så försöka att innan bänkpressen få upp mer värme + värm upp med mer lätta vikter å se ifall det hjälper.

Nej får inte ont efter passet, utan det gör bara ont dom första de första en till tre reps, sen går det över. Värmde upp rikigt ordentligt innan och värmde också upp rotator cuffarna med innåt och utåt rotationer i cable crossen. Men om jag skulle haft ont pga dålig uppvärming skulle det väl antagligen också gjort ont i den andra axeln också?

Hillheim
2009-11-16, 00:48
Kolla om det är något i din teknik som orsakar det. Mina axlar bråkade tills jag bytte från bb till sl stil

way
2009-11-16, 01:25
Skulle du kunna förklara vad bb & sl stil är?

Hemi
2009-11-16, 01:35
Jag är nu ingen bänkpressexpert men förutom ovan text vet jag att jag är lite för stel eller har för långa armar för att få ned stången till omkring halsen. Kan omöjligt få ned armarna så långt utan vikt. Med kroppsvikten på stången däremot tvingas den ned automatiskt och då kanske axlarna kan skadas. Som Zbumbi sade en gång kan man flytta ut händerna lite grann på stången. Så även som du säger, SL stilen med brygga skonar mina axlar mer faktiskt.

Morty
2009-11-16, 01:39
Brygga och inga extremvinklar i axeln tror jag är nyttigt. Bryggan är där för att lättare fixera skulderbladen i bänken.

way
2009-11-16, 01:54
Hur menar du med "inga extremvinklar i axeln"? Och åter till frågan jag ställde förut, vad är sl och bb stil?

way
2009-11-16, 02:00
Det känns också som att jag är lite stel i axlarna och det sträcker väldigt mycket i den nedre fasen, finns det några bra sätt att stretcha så att man liksom kan komma längre ner med stången?

Doctor Snuggles
2009-11-16, 03:22
Jag är nu ingen bänkpressexpert men förutom ovan text vet jag att jag är lite för stel eller har för långa armar för att få ned stången till omkring halsen. Kan omöjligt få ned armarna så långt utan vikt. Med kroppsvikten på stången däremot tvingas den ned automatiskt och då kanske axlarna kan skadas. Som Zbumbi sade en gång kan man flytta ut händerna lite grann på stången. Så även som du säger, SL stilen med brygga skonar mina axlar mer faktiskt.

Halsen? Giljotinbänk är ett utmärkt sätt att skada axlarna på. Fantastiskt ställe att lyckas tappa stången på också. Rekommenderas varmt.

Morty
2009-11-16, 08:37
Hur menar du med "inga extremvinklar i axeln"? Och åter till frågan jag ställde förut, vad är sl och bb stil?

Inte armarna rätt ut från kroppen, dvs en SL stil.

SL = Styrkelyft. BB = Bodybuilding. I SL-stilen så vill man flytta stor vikt, i BB så vill man ha pump i tuttarna (?).

Youtuba runt lite. I SL så spänner man upp hela kroppen, får fram bröstet så mycket som möjligt och gör ofta bara fåtalet lyft (1-4). I BB så lägger man sig bara, och pressar oftast fler gånger.

Hemi
2009-11-16, 10:17
Halsen? Giljotinbänk är ett utmärkt sätt att skada axlarna på. Fantastiskt ställe att lyckas tappa stången på också. Rekommenderas varmt.

Jo men ju längre upp man sänker även om det inte är så pass sträcker väl axlarna mer.

Hillheim
2009-11-16, 16:40

BB - Bodybuilding. Ryggen platt i bänken och armarna närmare 90 grader ut från kroppen för att pricka tuttarna bättre. Stången landar högt på bröstet.

http://www.strend.com/images-descrip/benchpress.jpg

SL - Styrkelyft. Rejäl brygga med vikten fördelad på axlarna/fötterna och rumpan lätt i bänken. Armarna runt 45 grader ut från kroppen och stången landar på revbenen nedanför tuttarna.

http://coachrouse.files.wordpress.com/2009/03/bench-press.jpg

Någon med mer erfarenhet får gärna utveckla mer.

Fordon
2009-11-16, 17:09
Nej får inte ont efter passet, utan det gör bara ont dom första de första en till tre reps, sen går det över. Värmde upp rikigt ordentligt innan och värmde också upp rotator cuffarna med innåt och utåt rotationer i cable crossen. Men om jag skulle haft ont pga dålig uppvärming skulle det väl antagligen också gjort ont i den andra axeln också?

Jag gissar, som flera andra, att det kan vara dålig teknik samt att muskler/leder ej har hunnit bli tillräckligt uppvärmda. Du får inte per automatik ont i båda axlarna bara för att du skulle vara dåligt uppvärmd.

way
2009-11-16, 17:18
Ska testa att värma upp armarna och axlarna riktigt ordentligt och sen återkomma med resultat.

BB - Bodybuilding. Ryggen platt i bänken och armarna närmare 90 grader ut från kroppen för att pricka tuttarna bättre. Stången landar högt på bröstet.

Ryggen platt? Det ser ju ut som om att han svankar.

Men i alla fall, vilken av dessa två stilar är att föredra om man kör 6-8 tunga repetitioner?

ChrisDEFC
2009-11-16, 17:38
kör lät med hantlar ett tag om problemet kvarstår. jag gör alltid så att om en övning gör ont kör jag nått annat istället i några veckor sen går jag tillbaka och testar. men är du nybörjare så är det ju inte dumt att se över tekniken. brygga upp dig lite (trapz och röv i bänken) dra ihop skulderbladen så mycket du orkar och kör sen strikt utan studs i vändläget, börja alltid lätt och jobba dig upp.

way
2009-11-16, 17:56
kör lät med hantlar ett tag om problemet kvarstår. jag gör alltid så att om en övning gör ont kör jag nått annat istället i några veckor sen går jag tillbaka och testar. men är du nybörjare så är det ju inte dumt att se över tekniken. brygga upp dig lite (trapz och röv i bänken) dra ihop skulderbladen så mycket du orkar och kör sen strikt utan studs i vändläget, börja alltid lätt och jobba dig upp.

Hantelpress har jag ganska svårt för, på grund av dålig balans när det gäller sånt. Är nybörjare, men kan inte komma på vad jag gör fel teknik mässigt om det är fallet, pressar alltid ner skulderbladen i bänken (drar ihop dem), bryggar upp mig, med sätet i bänken och fötterna still på marken, precis som du säger.

ChrisDEFC
2009-11-16, 18:46
Har själv haft mycket problem med framsida axel och det som hjälpte mig va nästintill daglig stretching av bröst-framsida axel lätta vikter när jag träna axlarna och korta pauser samt att alltid värma upp både cuffarna och axlarna innan jag gick på bänken. Det har efter några månader gjort mig starkare i både axlar och bröst.

Ang. hantelpressar så kan det ju va en anledning att köra det just för att förbättra balansen och få in rörelsen, dessutom bryter det inte lika mycket på axlarna för du kan sänka ner i den banan som passar just dig. Kan va nått att prova i några veckor iaf om du får till det.

Arf Pingvin
2009-11-16, 20:05
Men i alla fall, vilken av dessa två stilar är att föredra om man kör 6-8 tunga repetitioner?

BB-stilen låter dig jobba med längre ROM.

SL-stilen låter dig lyfta tyngre vikter, du skyddar till viss del den svagaste länken (axlarna) och låter bröst och triceps göra det mesta arbetet. Du lyfter kortare men som sagt, du hanterar mer vikt.

Välj själv.

Hemi
2009-11-17, 13:43
...Ryggen platt? Det ser ju ut som om att han svankar...

Lite grann, blir lätt så med tung stång. Man kan sätta upp fötterna på bänken för att undvika det. Men jämför med den undre bilden, en viss skildnad, eller hur?

Hillheim
2009-11-17, 14:51

Om axlarna bråkar redan nu så skulle jag undvika bb-stilen.

Hillheim
2009-11-18, 12:22
Dave Tate om bänkpress

Dh3t6T-nqP0

DP3g-I9Sf9s

way
2009-11-18, 18:35
Lite grann, blir lätt så med tung stång. Man kan sätta upp fötterna på bänken för att undvika det. Men jämför med den undre bilden, en viss skildnad, eller hur?

Ja det var en viss skillnad. Det jag har märkt är att om jag tex skulle spänna ett rep lika tjockt som stången mellan händerna, sen lagt mig på bänken och låtsats att jag körde bänkpress, så skulle jag inte riktigt kunna komma ner så att repet nuddar brösten. Med det vill jag säga att det är liksom vikten som pressar ner mina händer mot bröstet, det är då det sträcker väldigt mycket i axlarna och gör lite små-ont. Kan detta bero på att jag är orörlig i axlarna eller något, eller låter det som att något är fel med tekniken?

Dave Tate om bänkpress

Tackar, ska kolla igenom klippen.

way
2009-11-18, 18:39
Försökte även att värma upp bättre, 10 minuter högt tempo på cykeln, med samma resultat som förut..

Morty
2009-11-18, 19:11
Men det var ju ingen uppvärmning, var ju inte knäböj du skulle göra. Kör denna.

AW4qBsP1CFU

130kg finsk sisu
2009-11-18, 19:13
Tate gillar inte mitt handledsgrepp. Kanske jag skulle bänka 50kg mer med rätt grepp ;)

ceejay
2009-11-18, 19:17
Tate lär ju bara ut hur man fuskar¹ och lyfter så mycket vikt som möjligt vilket inte intresserar alla. Antagligen bara styrkelyftarna?

¹ Ta ordet fuskar med en nypa salt, ni vet vad jag menar.

130kg finsk sisu
2009-11-18, 19:24
Och hur menar du att man skall lyfta? För att få pump? Gå och sov eller nåt...

ceejay
2009-11-18, 19:35
Så det finns bara ett sätt att lyfta för alla? Och det är så mycket som möjligt inom de regler och ramar som finns?

Att halvera ROM:en känns allt annat än optimalt om målet inte är att vara så viktkåt och lyfta så mycket som möjligt?

Osäker i det jag säger dock om ROM, något anatomiproffs får gärna upplysa.

Hillheim
2009-11-18, 19:41
Det jag har märkt är att om jag tex skulle spänna ett rep lika tjockt som stången mellan händerna, sen lagt mig på bänken och låtsats att jag körde bänkpress, så skulle jag inte riktigt kunna komma ner så att repet nuddar brösten.

Kolla om du kommer ner till bröstat om du sänker det längre ner på bröstet. Tror inte det är så nyttigt att tvinga tillbaka armarna när du har dem nästan 90 grader ut från kroppen. Jag rekommenderar verkligen att du ser över din teknik innan du sabbar axlarna. Även om du inte vill köra sl-bänk fullt ut så kan det vara en bra idé att dra ihop axlarna bakåt/nedåt, brösta upp dig och hålla in armbågarna lite mer.

Tate lär ju bara ut hur man fuskar¹ och lyfter så mycket vikt som möjligt vilket inte intresserar alla. Antagligen bara styrkelyftarna?

Och folk som får ont i axlarna av vanlig byggarbänk

Tate gillar inte mitt handledsgrepp. Kanske jag skulle bänka 50kg mer med rätt grepp ;)

Det kanske finns hopp, även för dig då? ;)

ceejay
2009-11-18, 19:47
Och folk som får ont i axlarna av vanlig byggarbänk

Vad syftar du på med vanlig byggarbänk? Ligga helplatt på bänken med benen på bänken med?

way
2009-11-18, 20:00
Men det var ju ingen uppvärmning, var ju inte knäböj du skulle göra. Kör denna.

AW4qBsP1CFU

Hur mycket ska man köra på varje övning?

Hillheim
2009-11-18, 20:03
Vad syftar du på med vanlig byggarbänk? Ligga helplatt på bänken med benen på bänken med?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3990959&postcount=13

ceejay
2009-11-18, 22:36
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3990959&postcount=13

Okej!

Martin Löwgren
2009-11-18, 22:42
Hur mycket ska man köra på varje övning?

3X15 är en tumregel med relativt lätt belastning.

way
2009-11-18, 22:53
3X15 är en tumregel med relativt lätt belastning.

Ska man då välja belastning så man klarar exakt 15 reps?

Martin Löwgren
2009-11-18, 22:55
Ska man då välja belastning så man klarar exakt 15 reps?

Nej detta är stabilisatorer och de ska endast tränas med moderat belastning men runt 15 reps är lagom. Du ska känna kontakt och vara trött i musklerna men det är inte tanken att du ska pressa dig till precis 15 reps.

way
2009-11-21, 16:17
Körde 5 minuters uppvärmning kombinerat med övningarna på videon. Bänkpressen gick bra dom två första setten (varav en uppvärmning) men på tredje när det började bli riktigt tungt och tröttheten kom, började det kännas lite i axeln.

Martin Löwgren
2009-11-21, 17:57
Körde 5 minuters uppvärmning kombinerat med övningarna på videon. Bänkpressen gick bra dom två första setten (varav en uppvärmning) men på tredje när det började bli riktigt tungt och tröttheten kom, började det kännas lite i axeln.

Ok.

Det säger iofs inget då ingen här undersökt din axel så vi vet din diagnos.