handdator

Visa fullständig version : Bittermandel farligt?

Ch4rles
2009-11-14, 21:28
Stämmer det att bittermandel innehåller gift? Hur mycket kan man äta innan det blir farligt?

King Grub
2009-11-14, 21:30
En bittermandel kan innehålla upp till 3 mg cyanid. Det är dödlig dos för en katt ungefär. Bittermandel äter man inte rakt av.

barbafant
2009-11-14, 22:41
kom att fundera över essens av bittermandel, vilket är den enda form jag kommit i kontakt med. För en gångs skull fick jag bättre info från swe WP än engelska:
Hushållsarom, så kallad bittermandelessens, är enklast att framställa på kemisk väg och består då av bensaldehyd utspädd med olja. Det framställs dock fortfarande bittermandelolja från amygdalin-haltiga frön så som bittermandlar och aprikoskärnor,oljan måste dock renas från vätecyanid för att kallas renad, blåsyrefri eller FPPA (Free From Prussic Acid). [3]

Shenet.se (http://www.shenet.se/ravaror/eobittermandel.html) säger att:
"Bittermandelolja" i livsmedelsbutiken är syntetiskt tillverkad bensaldehyd - luktar likt men inte lika gott.
men jag vet inte vad den källan är värd dock

jontet
2009-11-14, 23:01
händer det att folk blir förgiftade av bittermandeln i praktiken då? påsen går ju att förväxla även om den är lite mindre. jag har ett minne av att det inte heller är någon varningstext på påsen? lite vanskligt är det ju ändå att sälja ett livsmedel som är farligt att förtära

Eddie Vedder
2009-11-15, 07:42
lite vanskligt är det ju ändå att sälja ett livsmedel som är farligt att förtära

Skall man sätta varningstexter på varenda livsmedel som kan tänkas innehålla skadliga gifter får man göra det på många ställen.

Varna för paranötter, pistagenötter, ris, linfrön, potatis, varningar vid de torra baljväxterna o.s.v. Helt naturliga och rejält skadliga ämnen finns alltså i massa mat. Kan vara värt att ha i åtanke i förhå¨llande till E-nummerskräcken.;)

Skrollovicz
2009-11-15, 09:06
Är det sötmandel ni pratar om?

malfunction
2009-11-15, 09:39
Är det sötmandel ni pratar om?

Nej då hade det med största sannolikhet inte stått bittermandel i rubriken och alla inlägg.

Sverker
2009-11-15, 10:56
Bittermandel är allergent och SKA märkas på alla förpackningar som det finns med i, t e x ostkaka.

En snabb kontroll i butiken gav att det inte fanns varningstext på förpackningen med bittermandel.
Däremot stod det tydligt att man skulle följa receptet och inte använda mer än 70 g / kg färdig vara.

Att förpackningen var på 30 g lär också förhindra akut förgiftning. Jag antar att katter är känsligare för cyanid än mäniskor.

Ch4rles
2009-11-15, 11:20
På min står det att den kan innehålla blåsyra och bör hållas borta från barn. Men vad är en farlig dos för vuxna? Vad för bieffekter man kan uppleva?

Sverker
2009-11-15, 11:38
Akut förgiftning.

Cyanväte, vätecyanid, blåsyra, cyankalium, kaliumcyanid, kallat vad du vill.
Sätter sig i andningskedjan och stänger av energiproduktionen. Döden inträffar inom någon minut eller så.

Nää....chansen att man ska peta i sig så mycket bittermandel är otänkbart. Bittermandel är starkt. Finns alltså en självreglering där.

machine gun
2009-11-15, 14:08
Skall man sätta varningstexter på varenda livsmedel som kan tänkas innehålla skadliga gifter får man göra det på många ställen.

Varna för paranötter, pistagenötter, ris, linfrön, potatis, varningar vid de torra baljväxterna o.s.v. Helt naturliga och rejält skadliga ämnen finns alltså i massa mat. Kan vara värt att ha i åtanke i förhå¨llande till E-nummerskräcken.;)

Som de gör i USA alltså.

tsp
2009-11-15, 23:56

Vad är farligt med dessa råvaror?? :confused::confused::confused::confused:

Morty
2009-11-16, 00:54
Kan innehålla/innehåller olika gifter. Generellt ingen fara, när hörde du någon bli sjuk av att föräta sig på rå potatis eller okokta bönor?

Sverker
2009-11-16, 06:55
Solanin i potatis.
Aflatoxin i pistagenötter, paranötter men även i ris.
Ris är ett större problem eftersom man äter mer ris än paranötter. Även små mängder aflatoxin blir stort, sett över flera år.

Eddie Vedder
2009-11-16, 07:08
Kan innehålla/innehåller olika gifter. Generellt ingen fara, när hörde du någon bli sjuk av att föräta sig på rå potatis eller okokta bönor?

Vad har rå potatis med saken att göra?

Angående matförgiftningar av olika slag bör man dessutom vara medveten om att ett stort mörkertal kan finnas. Hur ofta drar man direkt slutsatsen att ett naturligt gift i något av ens mat har gjort en sjuk egentligen?

Det är nog bara vid rejäl magsjuka och inte heller då rapporteras det ju in. Det är nog väldigt få som kontaktar myndigheterna (har glömt vilken instans man skall kontakta i frågan) och berättar om varenda gång man är lös i kistan.;)

Apos78
2009-11-16, 08:12

Varför skulle inte rå potatis kunna nämnas i sammanhanget?

Hade Morty nämnt friterad potatis hade jag varit med på att det är irrelevant.

Morty
2009-11-16, 08:42

Angående matförgiftningar av olika slag bör man dessutom vara medveten om att ett stort mörkertal kan finnas. Hur ofta drar man direkt slutsatsen att ett naturligt gift i något av ens mat har gjort en sjuk egentligen?

Trodde att det var så att, precis som hos baljväxter, delar av giftet försvinner vid tillagningen. Tydligen verkade det vara skalning, dock. :Virro

Jo.. Klart. Man säger ju alltid att det är något som är dåligt tillagat.

Tolkia
2009-11-16, 09:32
Iofs tycker jag att det är viss skillnad mellan matvaror som kan orsaka förgiftning om de p.g.a. dålig hantering innehåller toxiner som egentligen inte finns i råvaran (aflatoxiner i nötter eller Eddies favorit riset), och matvaror där toxinet är en del av råvaran (blåsyra i bittermandel). Inte för att jag tror att risken att någon skall förgiftas av bittermandel är särskilt stor, som Sverker påpekade lär man sluta äta redan efter första mandeln.

Ch4rles
2009-11-16, 09:37
Iofs tycker jag att det är viss skillnad mellan matvaror som kan orsaka förgiftning om de p.g.a. dålig hantering innehåller toxiner som egentligen inte finns i råvaran (aflatoxiner i nötter eller Eddies favorit riset), och matvaror där toxinet är en del av råvaran (blåsyra i bittermandel). Inte för att jag tror att risken att någon skall förgiftas av bittermandel är särskilt stor, som Sverker påpekade lär man sluta äta redan efter första mandeln.

Anledningen till att jag startade tråden var att när jag bakade ostkaka smakade på en bittermandel och tyckte den var god. Därför var jag nyfiken på hur pass farligt det var, om det var något man kan äta mer av. Nu var det ju inte så, men jag tycker bittermadeln faktiskt var god. Tror inte det är omöjligt att fler tycker så.

Eddie Vedder
2009-11-16, 18:06
Varför skulle inte rå potatis kunna nämnas i sammanhanget?

För att glykoalkaloiderna är giftiga även om potatisen är kokt. Visst har du rätt i att just friteringen vid ~170 grader minskar det men så vanligt är det ju inte att man konsumerar det så.

Att då enbart nämna rå potatis antyder ju att tillagning i sig sänker halterna. Så som fallet är med t.ex. baljväxter.

Apos78
2009-11-16, 18:53
För att glykoalkaloiderna är giftiga även om potatisen är kokt. Visst har du rätt i att just friteringen vid ~170 grader minskar det men så vanligt är det ju inte att man konsumerar det så.

Att då enbart nämna rå potatis antyder ju att tillagning i sig sänker halterna. Så som fallet är med t.ex. baljväxter.

Sant. Tyckte bara det kunde tolkas som att rå potatis var fri från solaninet och att det vid tillredningen hände dåliga saker. Men som nämnts tidigare...lär inte vara många som äter sig mätta på rå potatis.

jontet
2009-11-16, 19:01

halterna är mao. precis lika höga efter man skalat, kokat och hällt av vattnet?

Sverker
2009-11-16, 19:23
Solaninet löses ut i vattnet. Alltså blir halterna lägre för en kokt potatis. Inte överdrivet mycket, men ändå.

Micke-s
2009-11-16, 19:32
hur jävla giftig en en rå potatis då? är ju så sjukt gott med rå potatis

Sverker
2009-11-16, 20:25
Hur lång är en katt...ungefär.

En bra potatis är inte giftig. Däremot kommer du inte att kunna ta upp all stärkelsen ur potatisen. En del kan passera rakt igenom.

En dålig potatis KAN innehålla solanin eller vara angripen av mögel.

Eddie Vedder
2009-11-16, 20:40
halterna är mao. precis lika höga efter man skalat, kokat och hällt av vattnet?

Den är fortfarande giftig i alla fall.

Micke-s
2009-11-16, 21:04
Hur lång är en katt...ungefär.

En bra potatis är inte giftig. Däremot kommer du inte att kunna ta upp all stärkelsen ur potatisen. En del kan passera rakt igenom.

En dålig potatis KAN innehålla solanin eller vara angripen av mögel.

Solanin och andra glykoalkaloider är ämnen som lätt bildas i potatisen. Grön färg är en varningsflagga för glykoalkaloider men de kan tyvärr även finnas i stor mängd utan att knölen är grön.

Om man får i sig större mängder glykoalkaloider kan man drabbas av magknip, lös mage, illamående, huvudvärk och i värsta fall neurologiska effekter som dubbelseende och hallucinationer. Symtomen är övergående och giftet utsöndras ur kroppen utan att ge några långsiktiga effekter. Risken för allvarliga förgiftningar är störst hos små barn som inte reagerar på smaken eller om vuxna använder potatisen i starkt kryddade maträtter.

Normala glykoalkaloidhalter i matpotatis är 50-100 mg/kg. 100-200 mg/kg kan accepteras men i detta intervall kan man börja känna en viss bitter

200 mg/kg är högsta godtagbara halt av glykoalkaloider i rå potatis som Livsmedelsverket tolererar i saluförd potatis.

exakt så lång e en katt

Apos78
2009-11-16, 21:10
Solanin och andra glykoalkaloider är ämnen som lätt bildas i potatisen. Grön färg är en varningsflagga för glykoalkaloider men de kan tyvärr även finnas i stor mängd utan att knölen är grön.

Om man får i sig större mängder glykoalkaloider kan man drabbas av magknip, lös mage, illamående, huvudvärk och i värsta fall neurologiska effekter som dubbelseende och hallucinationer. Symtomen är övergående och giftet utsöndras ur kroppen utan att ge några långsiktiga effekter. Risken för allvarliga förgiftningar är störst hos små barn som inte reagerar på smaken eller om vuxna använder potatisen i starkt kryddade maträtter.

Normala glykoalkaloidhalter i matpotatis är 50-100 mg/kg. 100-200 mg/kg kan accepteras men i detta intervall kan man börja känna en viss bitter

200 mg/kg är högsta godtagbara halt av glykoalkaloider i rå potatis som Livsmedelsverket tolererar i saluförd potatis.

exakt så lång e en katt

Säger dock inte så mycket om hur giftig min råa potatis i skafferiet är. Poängen är lite att det inte går att svara på så generellt.

Micke-s
2009-11-16, 21:21
jo kan det visst . Normala glykoalkaloidhalter i matpotatis är 50-100 mg/kg vid 200mg/kg kommer du antagligen smaka det, men visst några exakta siffror e nog svåra att ge, , men jag frågade inte efter min råa potatis jag frågade efter en potatis, en är en del av flera, och nu fick jag mitt svar, att det ligger i mellan 50 - 200mg/kg .

ps en katt är alltid så lång som kroppen + svansen är . ca 150 - 3000 mm

Vicotnik
2009-11-17, 03:45
Anledningen till att jag startade tråden var att när jag bakade ostkaka smakade på en bittermandel och tyckte den var god. Därför var jag nyfiken på hur pass farligt det var, om det var något man kan äta mer av. Nu var det ju inte så, men jag tycker bittermadeln faktiskt var god. Tror inte det är omöjligt att fler tycker så.
Bittermandel i bakverk och i t.ex. ostkaka kan vara väldigt gott, men naturell bittermandel skulle du nog inte gilla.

Trapper Buzz
2009-11-17, 05:20
Vi åt rå potatis på en cykelutflykt jag och mina kompisar gjorde i sjuårsåldern. Vi cyklade fem mil dryg och åkte till Nypans sommarstuga och drog i oss (några tuggar) råa pärer. Fanns ju inget annat...
Smakade inget vidare. Förstå om ens telningar skulle cykla efter E4 nu flera mil som vi gjorde. Sorry för off topic.

Ch4rles
2009-11-17, 06:36
Bittermandel i bakverk och i t.ex. ostkaka kan vara väldigt gott, men naturell bittermandel skulle du nog inte gilla.

Men det var ju exakt det jag skrev att jag gjorde. Det var ju bara en svag bitterhet, absolut inget kväljande eller obehagligt. Nu åt jag bara två, men jag skulle absolut kunnat tänka mig att äta fler om jag inte kände till hur pass farligt det var.