handdator

Visa fullständig version : Förbättras hållbarheten för Omega 3 om det förvaras kallt

Fredrik_S
2009-11-14, 13:54
Jag har 10 burkar omega 3 som går ut 2011 enligt förpackningen. Gäller det vid förvaring i rumstemperatur om det är oöppnad?

Sverker
2009-11-14, 14:26
Tillverkaren ger förvaringsanvisning på förpackningen.

Annar så gäller alltid !
All olja skall förvaras i kylskåp.
Enda undantaget är olivolja som kan kristallicera i kylskåpet. Påverkar inte fettets kvalitet men det påverkar smaken på oljan.
Olja ska aldrig förvaras i frysen.

Risken är att din olja härsknar i förtid.

Fredrik_S
2009-11-14, 14:40
Hm
På de nyköpta burkarna står det inget om hur den ska förvaras.
På en annan burk av ett annat märke står det att den ska förvaras i rumstemperatur.
Båda burkarna har ca 2 års hållbarhet från inköpsdatum.

Vad gäller olivoljan så är ca 3/4 delar av flaskan kristalliserad och det övre lagret flytande(har haft den flera veckor i kylen. Bör jag fortsätta ha den i kylen eller är det för mycket kristallisering?

Eddie Vedder
2009-11-14, 14:47
Förvara fiskoljan i kylskåpet och gärna mörkt.

Att olivoljan tjocknat är inget näringsmässigt problem utan mer ett sensoriskt och praktiskt.

Sverker
2009-11-14, 14:48
Du får en fraktionering / uppdelning av oljan och aromen i oljan. Jag gissar att den mesta smaken finns i den flytande delen av oljan som är aningen mer omättad. Den kristallina delen har en större andel mättat fett.

jontet
2009-11-14, 15:00
har själv köpt tio burkar omega fx och har dem i skafferiet. räknar ändå med att förbruka dem inom ett år vilket är halva tiden. kanske ställer dem i kylen under de värsta sommarmånaderna iof