handdator

Visa fullständig version : Skiftande mellan "dieter"

Torkelll
2009-11-13, 13:48
Om en person under en tid, säg 4-6 månader äter en kost i stort sett bara bestående av fett och proteiner. Och personen bestämmer sig för att börja äta kolhydrater igen, säg 40% av den totala energin. Kan man då trots energibalans gå upp i fettvikt bara för att man börjar äta mer kolhydrater, eller är det alltid energi in, energi ut som gäller?

mikaelj
2009-11-13, 13:55
Kan man då trots energibalans gå upp i fettvikt bara för att man börjar äta mer kolhydrater, (...)

Nej, inte i energibalans. Det är själva definitionen av energibalans. Men du får själv göra mätningar (över en vecka eller två) över exakt vad du äter och se vad vågen säger.

Den mängden energi du får i dig per dag, i snitt, när du står stilla på vågen, är energibalans.

Torkelll
2009-11-13, 13:58
Nej, inte i energibalans. Det är själva definitionen av energibalans. Men du får själv göra mätningar (över en vecka eller två) över exakt vad du äter och se vad vågen säger.

Den mängden energi du får i dig per dag, i snitt, när du står stilla på vågen, är energibalans.

Okej. Men om man nästan bara äter kolhydrater med högt GI, det spelar fortsatt ingen roll? vid energibalans såklart då.

Kischen
2009-11-13, 14:02
Okej. Men om man nästan bara äter kolhydrater med högt GI, det spelar fortsatt ingen roll? vid energibalans såklart då.

Jo helt plötsligt kommer kroppen skapa extra energi av ingenting *rolleyes*

Givetvis inte.

mikaelj
2009-11-13, 14:04

Nej, för då det just energibalans...

Kroppskomposition och hälsoparametrar påverkas däremot säkerligen.

Torkelll
2009-11-13, 14:05
Nej, för då det just energibalans...

Kroppskomposition och hälsoparametrar påverkas däremot säkerligen.

Okej. Tack för svaren

Nelli
2009-11-14, 05:34
Om en person under en tid, säg 4-6 månader äter en kost i stort sett bara bestående av fett och proteiner. Och personen bestämmer sig för att börja äta kolhydrater igen, säg 40% av den totala energin. Kan man då trots energibalans gå upp i fettvikt bara för att man börjar äta mer kolhydrater, eller är det alltid energi in, energi ut som gäller?

Bara en kommentar, du kommer antagligen gå upp en del i (vätske) vikt eftersom kolhydrater binder vätska.

Torkelll
2009-11-14, 07:17
Bara en kommentar, du kommer antagligen gå upp en del i (vätske) vikt eftersom kolhydrater binder vätska.

Yes, det förstår ja.
När tittar efter nu så ser jag vad dum fråga det va:em:. Energibalans är ju energibalans:em:

Eddie Vedder
2009-11-14, 07:52
Yes, det förstår ja.
När tittar efter nu så ser jag vad dum fråga det va:em:. Energibalans är ju energibalans:em:

Nej ingen dum fråga alls.:)

Det förekommer ju extremt mycket olika åsikter och teorier om just det där så att man blir lite förvirrad är fullt försteåligt. Ställer du samma fråga på en LCHF-blogg t.ex. så kan du ju räkna med att ditt svar blir ett helt okritiskt JA.

Men inget vetenskapligt stöd finns vad jag vet för att det skulle leda till mer fettinlagring. Kanske om man är insulinresistent eller så, det vet jag dock inte.

Nelli
2009-11-14, 11:18
nej ingen dum fråga alls.:)

det förekommer ju extremt mycket olika åsikter och teorier om just det där så att man blir lite förvirrad är fullt försteåligt. Ställer du samma fråga på en lchf-blogg t.ex. Så kan du ju räkna med att ditt svar blir ett helt okritiskt ja.

Men inget vetenskapligt stöd finns vad jag vet för att det skulle leda till mer fettinlagring. Kanske om man är insulinresistent eller så, det vet jag dock inte.

+1 :)