Visa fullständig version : Elräkning!
Flyttade för en månad sen in i en liten 1:a på ca 30 kvadrat. Fick hem elräkningen igår som landade på 539(!) kronor. Jag har inte någon direkt koll på prisläget för el men jag använder knappt TVn och datorn står kanske på några timmar om dagen. Har ingen diskmaskin. Pratade med några bekanta och dom tyckte det verkade riktigt mycket jämfört med deras priser.
Tänkte ringa Vattenfall och kolla om detta stämmer, men först vill jag veta vad man kan göra åt saken/vad som kan vara felet.
Kostnader:
Abonnemang 73 kr (1 månad)
Elöverföring 53 kr, 336 kWh
Moms 31 kr
= Summa elnätskostnad 157 kr
El 211 kr, 336 kWh
Energiskatt 95kr, 336 kWh
Moms 76 kr
= Summa elhandelskostnad 382 kr
Sammanlagt 539 kronor elräkning.
Jag har ingen aning om hur mycket en vanlig 1:a brukar dra varje månad och om jag ligger över det (snittet). Polarns 1:a ligger på ~200 kr varje månad. Har en gammal kyl & frys, vet inte om dom kan vara bidragande. Vad ligger era kostnader på varje månad/kvartal, ser mitt avtal dyrt ut?
Abonnemanget tor jag inte man kan göra nåt åt.
Men priset på elen borde nog att få bättre. Dessutom förbrukar du ganska mycket. Jag har en toppnotering på 180kWh.
Whistler
2009-11-13, 09:31
Gamla vitvaror är ordentliga effekttjuvar.
Jag låg på runt 800kr/månad när jag bodde i etta, men då hade jag ett gäng akvarier och en halv serverpark i köket.
Ja önskar ja låg på 500.. Nu börjar min öka nu när det blir kallare, 1500 kr på den månadsfakturan som damp ner nyss. Under vintern brukar den kunna gå upp mot 2500:- .. phuee
Är det bara för din månad som du bott där då? kanske är för tre månader tillbaka eller nåt sånt
Kolla om du ligger på ett s k tillsvidarepris på elhandeln. Det får man ifall man inte har tecknat något avtal och är således obundet, dock är det också det dyraste priset. Vattenfall ska ha bra priser på sina 3-årsavtal har jag för mig. Jämför på elskling.se.
Elhandelsleverantör kan du dessutom välja fritt och behöver inte ha din nätägare på denna del. Dock är det många som tycker att det blir förvirrande och krångligt med 2 fakturor på elen, en från nätägaren och en från elhandelsleverantören.
Gamla vitvaror kan dra flera ggr mer el än nyare och det kan vara värt att byta ut (om det är hyresrätt så prata med värden).
Tror dock det är något fel. ca 450w i genomsnitt ligger förbrukningen på, vilket skulle innebära typ 3 gamla kyl/frysskåp eller 4 datorer i konstant drift.
marst060
2009-11-13, 09:47
Är du säker på att det inte är en kvartalsfaktura?
Oftast betalar man ju per kvartal och en uppskattad förbrukning
När man flyttar brukar man få tillsvidarepris. Kolla upp på Elskling (http://www.elskling.se/) vad som är bäst för dig. Jag bor på dryga 40 kvm och ligger på 200-250 kr i månaden.
Det blir en årsförbrukning på omkring 3600 kWh/år (högt räknat) - det är mycket för hushållsel i en lägenhet, men inte extremt.
Är du säker på att det inte är en kvartalsfaktura?
Oftast betalar man ju per kvartal och en uppskattad förbrukning
Abonnemangskostnaden ligger på 73 kr - och har för mig att årskostnaden ligger på 860 kr för lägenhet på 16A. Det räknas på dagar, så perioden stämmer med en månad.
martikainen
2009-11-13, 10:17
Jag förbrukade 250kwh i oktober månad, prislapp : 450kronor
Tycker det är rätt högt för en 2a, har inga lampor tända knappt, datorn är på 5h/dag max, projektorn + ljudsystemet 1-3h/dag.
Sen lagar jag mycket mat i ugnen, men jag tror det är min kyl/frys(kombinerad) som är ordentliga energislukare, får ny 2011, funderar på om man kan koppla in mätare bakpå? Sån vanlig man har för o mäta för datorn osv (köpt på clas ohlson) eller kopplas kylskåp in med 3fas?
Tycker det är rätt högt för en 2a, har inga lampor tända knappt, datorn är på 5h/dag max, projektorn + ljudsystemet 1-3h/dag.
Sen lagar jag mycket mat i ugnen, men jag tror det är min kyl/frys(kombinerad) som är ordentliga energislukare, får ny 2011, funderar på om man kan koppla in mätare bakpå? Sån vanlig man har för o mäta för datorn osv (köpt på clas ohlson) eller kopplas kylskåp in med 3fas?
Du kan använda samma mätare, kylskåp använder vanlig 220. Spisen däremot kan vara två eller trefas.
Kylskåp brukar inte vara 3-fas.
Man ska ha i åtanke att numera så är alla mätare utbytta till s k fjärrmätare. Dvs. man får fakturor på sin exakta förbrukning och inte beräknade fakturor som stämdes av med årsavläsningar som tidigare.
Att mätarna inte fungerar korrekt är extremt ovanligt, så felet ligger oftast i folks uppfattning om sitt eget förbrukningsmönster eller okunskap om vad ens elektriska utrustning faktiskt drar.
Ett bra exempel är när plasma-TV blev vanligare, folk fick ökade kostnader och hade inte tagit reda på hur mkt mer en plasma drar jämfört med en tjock-TV. De hade ju inte ändrat antalet timmar TV:n stod på... I samband med årsavläsningarna fick många betala en rejäl mellanskillnad mellan beräknad och verklig förbrukning.
Ingår värmen i hyran så påverkar inte storleken på lägenheten något, förutom då att man kanske får inte mer lampor/prylar som drar ström.
Man ska ha i åtanke att numera så är alla mätare utbytta till s k fjärrmätare. Dvs. man får fakturor på sin exakta förbrukning och inte beräknade fakturor som stämdes av med årsavläsningar som tidigare.
Är det bytt överallt nu? I vilket fall är det en grym förbättring för ökat förtroende till el-distributörerna tycker jag.
Är det bytt överallt nu? I vilket fall är det en grym förbättring för ökat förtroende till el-distributörerna tycker jag.
Ja, enligt ett Riksdagsbeslut som togs 2003 skulle alla elmätare vara utbytta före juni i år. De flesta nätägare hade bytt merparten redan förra året.
marst060
2009-11-13, 10:58
Kylskåp brukar inte vara 3-fas.
.
Fast alla är inte det. Jag fick nämligen en avstämmningsfaktura för ca en vecka sedan med två lök extra på för året som gått. Så de kanske SKA vara utbytta, men i verkligheten är det inte så.
Fast alla är inte det. Jag fick nämligen en avstämmningsfaktura för ca en vecka sedan med två lök extra på för året som gått. Så de kanske SKA vara utbytta, men i verkligheten är det inte så.
Så du har kvar en gammal mätare alltså?
Ja, då har inte den ursprungliga deadlinen kunnat hållas. Vet att många nätägare fick byta eller bygga ut sina system för att kunna genomföra detta. Självklart med höga kostnader som följd och driftstörningar av olika slag.
Jag tror det var ca 2 år sen dom bytte hos mig. Känns bra att ha en reell kostnad mot förbrukning. Kör också numer rörligt pris (vilket har lönat sig) då den uppskattade värme kostnaden var högre under vinterkvartalet än verkligt (har bra isolering och värmesystem) och tvärtom på sommaren, mycket tvätt/disk osv.
Jag tror det var ca 2 år sen dom bytte hos mig. Känns bra att ha en reell kostnad mot förbrukning. Kör också numer rörligt pris (vilket har lönat sig) då den uppskattade värme kostnaden var högre under vinterkvartalet än verkligt (har bra isolering och värmesystem) och tvärtom på sommaren, mycket tvätt/disk osv.
Rörligt pris sett över lite tid har alltid lönat sig, även under de perioder då inköpspriset på Nordpool (Nordiska Elbörsen) nådde rekordnivåer (hösten/vintern 2006 bland annat).
Har man inte en eluppvärmd villa med extremt hög förbrukning så märker man inte så mkt av de tillfälliga topparna. Vill man dock ha tryggheten i att betala samma pris per kWh alltid, så ska man binda.
Förvånades över den höga elkostnaden första gången jag flyttade hemifrån. Kvartalet efter kom det dock en faktura närmare 0 kronor.
Gamla vitvaror är ordentliga effekttjuvar.
Jag låg på runt 800kr/månad när jag bodde i etta, men då hade jag ett gäng akvarier och en halv serverpark i köket.
Akvarier drar el som satan. Jag har ett på 250l + 125l, och jag räknar med någon hundralapp på bara dom.
hahavaffan
2009-11-13, 13:41
Fy fan vad glad jag är att min el ingår i hyran.
Det innebär ju inte att du inte betalar för den.
Du betalar för dina grannar med stora akvarier och serverparker i köket :thumbup:
Ringde Vattenfall tidigare idag och även dom sa att förbrukningen låg ganska så högt. Har inte alls många eletriska saker som används ofta i hemmet. Antagligen en gammal kyl & frys, sen en TV & Dator som står på några timmar om dagen. Polarn som har liknande förutsättningar ligger ändå runt 200 kr / månad.
Elskling verkar vettigt, kan väl sänka med några kronor där. 69.20 öre / kWh nu på "tillsvidare"-avtalet.
martikainen
2009-11-13, 14:42
, men jag tror det är min kyl/frys(kombinerad) som är ordentliga energislukare, får ny 2011,?
Någon som vet ungefär hur mycket ett kylskåp från 80talet drar, jämfört med ett nytt? (kombinerad kyl/frys, 50/50 alltså)
Någon som vet ungefär hur mycket ett kylskåp från 80talet drar, jämfört med ett nytt? (kombinerad kyl/frys, 50/50 alltså)
http://www.aeservice.nu/elspar/happforb.htm
Enligt denna drar en gammal kyl och frys mer 2-3 ggr mer än nya grejor. Vitvaror från 80-talet bör väl kvalificera sig som gamla.
Trapper Buzz
2009-11-13, 21:35
http://www.aeservice.nu/elspar/happforb.htm
Enligt denna drar en gammal kyl och frys mer 2-3 ggr mer än nya grejor. Vitvaror från 80-talet bör väl kvalificera sig som gamla.
Brytpunkt generellt på både bilar och vitvaror är ca 1987.
Brytpunkt generellt på både bilar och vitvaror är ca 1987.
Ok, då vet jag.
Min hyresvärd tycker att vitvaror är gamla efter 10 år, då de ska bytas.
Trapper Buzz
2009-11-13, 21:52
Alltså vi kan ju prata förbi varann (i denna tråd också) ..
Ålder i sig kan ju vara anledning att byta vitvara.
men dom blev energisnålare 86-87. :)
Alltså vi kan ju prata förbi varann (i denna tråd också) ..
Ålder i sig kan ju vara anledning att byta vitvara.
men dom blev energisnålare 86-87. :)
Aha, och jag som trodde att du bara ville vara dryg :)
Men bilarna? Katalysatorkravet kom from -89, och snålare blev väl bilarna huvudsakligen i och med att förgasarmotorerna byttes ut mot insprutning och när dessa sedermera gick från 2 till 4 ventiler/cylinder. Vissa bilar hade insprut i slutet av 70-talet, och andra långt in på 90-talet. Katalysatorfan ökar förbrukningen och stjäl ca 10% effekt ur motorn.
hahavaffan
2009-11-13, 22:01
Det innebär ju inte att du inte betalar för den.Åfan?
Du betalar för dina grannar med stora akvarier och serverparker i köket :thumbup:Fast här är det garanterat jag som drar upp andras hyrespriser, och inte tvärt om :D
Trapper Buzz
2009-11-13, 22:03
Saab900:
Aeeeh; lär du känna mig skulle du finna att jag är så långtifrån dryg man kan vara.. Jag är en mkt enkel kille från Sundsvall som råkat läsa FU och hamnat i positiv hetluft i olika kontexter. Jag är en dj*vul i diskussioner som de flesta har märkt.. Varannan gång slår det tillbaks på mig själv, varannan gång 'vinner' jag. *bs*
Miljömedvetenheten hade trängt in i bil- och vitvarubranscherna kring 87 Jag bodde i ett hus från Bomässan 1987, Bo87 och det var sagolikt energisnålt. Bilar från de årgångarna ca 86-87-88 är ofta försedda med katalysator, även om uppenbarligen de politiska besluten släpade. Whatever.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.