Visa fullständig version : magsår och ALA
bear.flowertwig
2009-11-13, 00:39
Vet man hur ALA påverkar magen?
Med tidigare magsårsproblem slog det mig när jag läste FASS för Omeprazol som ordinerats: Omeprazol Actavis används vid tillfällig halsbränna och sura uppstötningar.
ALA ger just halsbränna som en biverking. Innebär det att det är nånting som retar magen extra mycket och som man kanske ska undvika rent generellt?
Degpekka
2009-11-13, 01:25
Låter logiskt det du säger, dem sura uppstötningarna man kan få av ALA kan ju inte va sköna om man har magsår... men hör med din läkare, har även för mig att ALA används inom sjukvården också, så dem vet säkert en del om det.
Jag hade magsårsproblem under många år för många år sedan. Jag tar ALA två ggr per dag. Den första på tom mage tillsammans med koffeintabletter före morgonträning, den andra till kvällsmålet...och jag får aldrig några uppstötningar eller ens minsta känning.
Min far däremot som aldrig haft magsårsbekymmer tar sina ALA efter maten...och får sura uppstötningar.
Jag får inte till någon logisk förklaring. Det är förmodligen mycket individuellt och beroende på vad du har eller inte har i magen...?
Men det logiska tycker jag borde varit det omvända.
Så påverka magen kan det ju tydligen göra...men vilka magar den väljer eller varför...?
Myocardium
2009-11-13, 19:27
Jag får alltid uppstötningar och halsbränna av ALA. Men jag kanske också är en känslig jävel.
bear.flowertwig
2009-11-13, 23:32
Jag tar en på morgonen när jag vaknat innan frukost. Halsbränna får jag ungefär hälften av gångerna. Men med magsår nu så har jag satt ALA på paus.
ChrisDEFC
2009-11-14, 00:36
Tillskott i allmänhet tar man ju för att det är något som påverkar en positivt så dom kosttillskott som påverkar en mer negativt än positivt är det ju bara att skippa.
Ontopic: jag får åxå lite problem med magen av ala så kommer inte ta det i fortsättningen.
3g ALA om dagen sitter fint i magen.... iaf för mig, men ChrisDEFC har en poäng i det han säger, kosttillskott tar man för att det ska hjälpa, inte stjälpa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.