handdator

Visa fullständig version : Skiljer sig fettinlagringen beroende på makronutrient?

MrBurner
2009-11-12, 19:48
God kväll.
Lyckades inte hitta svaret med de söktermer jag använde så därför undrar jag: Vid överskott, har då t ex. kolhydrat lättare att lagras in som fett på särskilda ställen på kroppen som exempelvis magen?
Tycker mig minnas att det faktiskt var så då hormoner spelade in men hittade som sagt inte tråden.

Tacksam för svar och ha en fortsatt trevlig kväll.

Eddie Vedder
2009-11-12, 19:55
Det känns inte orimligt. Till största delen är det genetiskt men t.ex. transfettsyror och fruktos kan nog stimulera till en mer ohälsosam fettdistribution tror jag.

Även ditt psykiska välmående påverkar säkert, mycket stress och nedstämdhet tror jag definitivt påverkar ens kropp.

Apos78
2009-11-12, 21:23
Även ditt psykiska välmående påverkar säkert, mycket stress och nedstämdhet tror jag definitivt påverkar ens kropp.

Förmodligen i långt större grad än de detaljer som det petas med i maten.

Sverker
2009-11-13, 07:08
Förmodligen i långt större grad än de detaljer som det petas med i maten.

Nu blev jag sur. Vad tänker du på då...kniv och gaffel ?

Eddie Vedder
2009-11-13, 07:30

Nu kanske det var ett skämt men iofs ingen smiley.

Om du är seriös så menar Apos78 förstås överdrivet smådaltande med olika makronutriernter.

Apos78
2009-11-13, 08:02

Nu kanske det var ett skämt men iofs ingen smiley.

Om du är seriös så menar Apos78 förstås överdrivet smådaltande med olika makronutriernter.

Ett skämt var det. Med en viss allvarlig mening - precis som Eddie skriver så petas det ofta med de minsta detaljer i tron att det är avgörande på något sätt. Kanske en så enkel sak som att faktiskt tillåta sig ett biobesök med tillhörande godispåse kan vara nog så produktivt med avseende på det psykiska välmåendet.

Smiley med tårta i handen kommer på posten Sverker :em:.

Alfred Nobel
2009-11-13, 08:08
Jag är ganska säker på att viktökningsintervallet i relation med stress och välmående har stor påverkan hurvida fettet lagras. Det borde gälla för alla och inte bara träningsmänniskor som har en fysisk aktiv vardag.

Eddie Vedder
2009-11-13, 09:08
Ett skämt var det.

Jag undrad inte om du skämtade, jag undrade om Sverker skämtade.:D

Kischen
2009-11-13, 09:16
Någon fundering om varför kroppen skulle "straffa" en med att lagra in fett på andra ställen än genetiskt betingade?

Eddie Vedder
2009-11-13, 09:19
Någon fundering om varför kroppen skulle "straffa" en med att lagra in fett på andra ställen än genetiskt betingade?

Hormonellt som sagt. Hög grad av stresshormoner t.ex.

Black Star Abyss
2009-11-13, 09:55
Ja det var ju just typiskt. Ska man behöva må bra för att vara opti nu också. *gah!*

:naughty:

Apos78
2009-11-13, 12:01

Visceralt fett, om vi nu tar det som exempel, är mer tillgängligt för kroppen. Kanske ett straff för strandformen men kanske också med en praktisk tanke från kroppens sida.