Visa fullständig version : Aspartam
Arnoldski
2009-11-12, 13:16
Hej!
Jag sa här om dagen till min gravida fru att inte stjälpa i sig massa gainomax för att det inte är bra för spädbarn med aspartam. Hon rättade mig snabbt och påstod att det inte är aspartam i Gainomax. Enligt innehållsförteckningen stämmer detta.
Jag undrade då varför mitt protein från Fairing har det, men så tänkte jag ett varv till och inser att folk som köper vassle (Pure whey) kanske inte skulle bli glada om man smög i massa socker i deras rena proteinprodukt.
Då tänkte jag sedan i det tredje varvet att den färdigblandade gainern Fairing säljer ju kunde ha vanligt socker i eftersom den ändå ska innehålla både socker och protein, men även där finns aspartam.
Jag är ingen paranoid hypokondriker men oavsett hur skadligt aspartam är eller ej så är det i alla fall inte nyttigt. Min fråga blir då således:
-Finns det produkter som protein eller möjligtvis färdigblandad gainer som är fritt från sötningsmedel?
Tack på förhand!
King Grub
2009-11-12, 13:21
Prova att söka i Kosttillskottsforumet på "aspartam" eller "sötningsmedel" och begränsa sökningen till "Sök i enbart rubriker".
machine gun
2009-11-12, 13:23
jag hade någon gainer från Fairing för ett par år sen som var sötad med socker.
Arnoldski
2009-11-12, 13:31
Jaså -det låter ju intressant!
Hmmm, kollade vidare med sökfunktionen enligt order och följde även ett flertal länkar däri. Det verkar som att alternativen som beskrivs antingen är helt osötade eller endast utger sig för att vara osötade eller aspartamfria men då istället innehåller Acesulfam-K, suckralos eller liknande istället.
Så för att förtydliga då:
-Känner någon till en gainerprodukt i pulverform som innehåller endast naturliga sötningsämnen, alternativt inga alls?
vicarious
2009-11-12, 13:35
Jaså -det låter ju intressant!
Hmmm, kollade vidare med sökfunktionen enligt order och följde även ett flertal länkar däri. Det verkar som att alternativen som beskrivs antingen är helt osötade eller endast utger sig för att vara osötade eller aspartamfria men då istället innehåller Acesulfam-K, suckralos eller liknande istället.
Så för att förtydliga då:
-Känner någon till en gainerprodukt i pulverform som innehåller endast naturliga sötningsämnen, alternativt inga alls?
Det är ju bara att ni blandar eran egen gainer, då vet ni precis vad den innehåller, plus att ni kan styra förhållandet mellan protein och kolhydrater som ni vill :)
machine gun
2009-11-12, 13:37
Jag tror att gainern jag hade hette Recovery Gainer, men nu hittar jag den inte på Fairings hemsida, så den kanske har utgått. Den gainer de har nu verkar innehålla sötningsmedel.
machine gun
2009-11-12, 13:38
Det är ju bara att ni blandar eran egen gainer, då vet ni precis vad den innehåller, plus att ni kan styra förhållandet mellan protein och kolhydrater som ni vill :)
Fast vanligt smaksatt proteinpulver innehåller ju sötningsmedel. De naturella sorterna kan vara svåra att få ok smak på.
machine gun
2009-11-12, 13:41
Efter lite surfande hittar jag att "SportGainer" från "Strength" tydligen bara innehåller: Maltodextrin, vassleprotein, fruktos, naturliga aromämnen
Ingen aning om hur den smakar dock.
Även Gainer Explosion från Dalblads verkar vara sötningsmedelsfri.
Arnoldski
2009-11-12, 14:47
Tack för bra tips!
EiseltUK
2009-11-12, 19:27
Dalblads gainer är sötad med fruktos. Verkar vara 9 % enligt näringsinnehållet.
Maltodextrin är inte sött och det finns en fruktosskräck. Gör det svårt att tillverka en lättdrucken gainer utan att använda sötningsmedel.
En annan orsak kan vara att smaken blir jämnare mellan olika satser. Mindre variation.
machine gun
2009-11-12, 19:56
Fruktos är inte farligt. Det blir fortfarande mindre fruktos om man använder malto och sötar med fruktos än om man använder sackaros rakt av. Dessutom har ju flera studier snarast visat positiva effekter av att en del av kolhydratkällan efter träning varit just fruktos.
Um.. Finns ju hur många sötningsmedel fria proteiner som helst? Vill du ha en med socker så köperu bara en "naturel" och blandar in socker..
machine gun
2009-11-13, 21:54
Um.. Finns ju hur många sötningsmedel fria proteiner som helst? Vill du ha en med socker så köperu bara en "naturel" och blandar in socker..
Som sagt, naturell är inte smaksatta och det är svårt att få till bra smak när man ska smaksätta själv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.