Logga in

Visa fullständig version : Vilken lön skall jag ha?

MilkmaN
2009-11-12, 13:02
Jag kommer börja jobba på en tidigare arbetsplats, dock som timanställd på deltid. Frågan jag ställer mig är - vad för lön ska jag ha. Den lön som alla timanställda har när de börjar känns inte skälig, dels eftersom jag har ett gäng utbildningar och certifieringar inom ämnet, dels eftersom jag har erfarenhet ifrån just det jobbet.

Ska jag / kan jag kräva att jag får samma timlön som motsvarade min tidigare månadslön? Var är egentligen vettigt? Hur ska jag lägga upp detta?

CrazyJoeDavola
2009-11-12, 13:08
Det tycker jag du ska ha, du gör ju exakt samma jobb med samma kunskap som tidigare. SKulle bli förvånad om du inte fick det.

Ungrim
2009-11-12, 13:10
det vore ju idioti att inte försöka få det iallafall..

MilkmaN
2009-11-12, 13:22
det vore ju idioti att inte försöka få det iallafall..

Jo helt klart. Men de har ju något spec. deal för de som kommer in som timanställda. Äh, jag är polare med chefen, får se vad som kan göras.

Bahir
2009-11-12, 13:25
Jag kommer börja jobba på en tidigare arbetsplats, dock som timanställd på deltid. Frågan jag ställer mig är - vad för lön ska jag ha. Den lön som alla timanställda har när de börjar känns inte skälig, dels eftersom jag har ett gäng utbildningar och certifieringar inom ämnet, dels eftersom jag har erfarenhet ifrån just det jobbet.

Ska jag / kan jag kräva att jag får samma timlön som motsvarade min tidigare månadslön? Var är egentligen vettigt? Hur ska jag lägga upp detta?

Kommer du att prestera bättre än de andra timanställda?

MilkmaN
2009-11-12, 13:27
Kommer du att prestera bättre än de andra timanställda?

Ingen upplärning, kommer sälja bättre (baserat på gamla siffror) och utan tvekan vara effektiv (baserat på gamla siffror). Om det är nog vet jag inte.

Fokusera
2009-11-12, 13:32
Ingen upplärning, kommer sälja bättre (baserat på gamla siffror) och utan tvekan vara effektiv (baserat på gamla siffror). Om det är nog vet jag inte.

Callcenter/sales är väll kollektivavtal som gäller, så du får nog inte mer lön

Grisen
2009-11-12, 13:36
Som sagt kolla kollektivavtalet

MilkmaN
2009-11-12, 13:41
Som sagt kolla kollektivavtalet

Hur? :)

Grisen
2009-11-12, 13:42
Hur? :)

Enklaste sättet tror jag är att kontakta ditt fackförbund.

Grisen
2009-11-12, 13:43
Enklaste sättet tror jag är att kontakta ditt fackförbund.

Fackförbundet vet vilka arbetsgivare som tecknat kollektivavtalet.

ryss
2009-11-12, 14:01
Tycker du skall ha samma som förut, sen vet man ju inte hur företaget ser på saken

Lajne
2009-11-12, 14:08
Oftast är lönebestämmelserna (och övriga förmånsbestämmelser) i kollektivavtalen minimibestämmelser, vilket inte lägger hinder i vägen för att avtala om bättre villkor i det individuella anställningsavtalet. Det skulle i så fall vara om företaget har en strikt policy om att alla anställda ska ha lön enligt avtalet, vilket jag iofs skulle gissa inte är helt ovanligt, som det blir ett problem :)

Baan
2009-11-12, 14:40

Jaså? Borde inte kollektivavtalet tillåta att erfarna arbetare belönas lite? Det behöver väl inte i regel säga att alla måste ligga några hundralappar från varann i månadslön...

Annars känns det som du spontant borde ha minst samma timlön som du hade innan, jag ser ingen anledning till att du skulle få lägre lön nu för samma jobb.

MilkmaN
2009-11-12, 15:42
Det finns ett kollektivavtal med Unionen, har jag listat ut.

Cilia
2009-11-12, 19:48
Det finns ett kollektivavtal med Unionen, har jag listat ut.
Vad ska du med kollektivavtal till när det gäller lönen om du har tidigare erfarenhet? Du ska ju in i en förhandling. Kan iofs vara bra att veta var lägsta nivån ligger.

MilkmaN
2009-11-12, 20:57
Vad ska du med kollektivavtal till när det gäller lönen om du har tidigare erfarenhet? Du ska ju in i en förhandling. Kan iofs vara bra att veta var lägsta nivån ligger.

Nä inte vet jag, det var de i tråden som tyckte det var relevant om det fanns eller ej.

Grisen
2009-11-12, 21:12

Kollektivavtalet har ju i regel med arbetserfarenhet, alltså ex. 1 års arbetslivserfarenhet x i timlön. Det är en bra grund att utgå från.

jakke
2009-11-12, 21:23

Fast jag vet om ett företag som vill sätta högre löner än vad facket accepterar.

Cilia
2009-11-12, 21:32
Fast jag vet om ett företag som vill sätta högre löner än vad facket accepterar.
me too

Fokusera
2009-11-13, 09:29
Jaså? Borde inte kollektivavtalet tillåta att erfarna arbetare belönas lite? Det behöver väl inte i regel säga att alla måste ligga några hundralappar från varann i månadslön...

Annars känns det som du spontant borde ha minst samma timlön som du hade innan, jag ser ingen anledning till att du skulle få lägre lön nu för samma jobb.

Jo man tycker väll det!, men det är nog väldigt sällan tyvärr.