handdator

Visa fullständig version : Maxning för volymökning?

markoe
2009-11-12, 00:32
har fått med massa skräp märkte jag efter hela posten, läs bara sammanfattningen & den lila texten ifall ni innte orkar läsa allt

Hej. Jag har nu läst 2 nätter i rad angående träningen på olika forums, inte hittat det jag vill ha till svar men kommer närmare & närmare! Hade tänkt att slutligen fastställa mina tankar.

Ålder: 16
Vikt: 68
Längd: 1,68~

Jag har gymmat ett tag, dock för lite mer än 1 månad sen fick jag s.k. körtelfeber, och efter man har haft den så får man inte träna på ett tag, så jag ska vänta till början av december så har jag väntat i drygt 2 månader med träningen. Tidigare har jag gymmat i kanske 4 månader, har aldrig tänkt på att de finns styrka & volym för träning.

Jag bryr mig inte om styrka över huvudtaget egentligen, det är endast volymökning jag vill ha (bara överkropp, ben etc är inte min grej).
Jag vill gärna börja ganska hårt tidigt och bryr mig itne om jag slutar i växten (har varit 1,68 i 3 år nu så..) utan vill bara bygga muskler.

Jag har ganska dålig kondition pga av rökning i 2 år, har funderat på att sluta med rökningen om det kommer ge bättre förutsättningar till att bygga muskler på överkroppen?

Det mesta jag vill ha förklaring på är:
Hur jag gör för att få så bra volymökning som möjligt?

Jag brukar köra 12 lyft x 3/4 per muskel, dvs jag kör aldrig en sittande bröstmuskelövning och sedan går över till skivstång t.ex.
Undrar om jag ska ha variation av övningar till samma muskler? Hur många gånger jag ska lyfta innan jag tar en paus och hur många gånger jag ska göra om lyften för maximal volymökning.
Mitt mål är att gå upp till en närmare 80 kg till sommaren, om detta är möjligt?

Undrar även oxå vad jag ska äta direkt efter träning, protein eller kolhydrater eller båda? (saker som droger, dopning etc förekommer inte endast "ren" muskelbyggnad kör jag på)

Sammanfattning:
*Hur ofta ska jag gå till gymmet?
*Hur många lyft & repetitioner ska jag göra?
*Hur lång tid ska jag vänta mellan varje repetition?
*Lätta eller väldigt tunga tyngder? (lätt/maxning?)
*Hur lång tid ska man vila varje muskel?

Alla ska leda till maximal volymökning!

Vazze
2009-11-12, 00:49
alltså... har du ens kollat runt på forumet ?

Hemi
2009-11-12, 01:07
Ju tidigare du lägger ned rökningen desto bättre är det. Jjag lade ned rökning vid 16-.17 med återfall men gör det, lägg ned giftet som kommer att göra dig impotent och fattig. .Angående reps och sets är det inte viktigt i början. Träna först, bli van med det och lär dig med tiden, kolozzeum är inte fy skam. 3 set x 8rep i allt funkar i början likväl som något. läs sen på kolo. etc. Jag lovar, till sommarn är du en ny männikska, sen, keep on. Se det som en celliuoulär, genitikulär utrveckling i animation. Det ger resultat i längden. Inget annat. Jag säger-ett år och du piskar 90% på gatan i fysik.

Vazze
2009-11-12, 02:09
ville inte vara otrevlig eller något, kolla gärna i "Best of kollozeum", du hittar svar på alla dina frågor där!

AmericanDragon
2009-11-12, 07:10
ville inte vara otrevlig eller något, kolla gärna i "Best of kollozeum", du hittar svar på alla dina frågor där!

Varför skulle det vara otrevligt på något sätt att säga så? :D

Salus
2009-11-12, 08:32
Sammanfattning:

First of all - det finns inga exakta svar. Kommer därför bara ge dig min syn på vad som fungerar bäst för mig...

*Hur ofta ska jag gå till gymmet? <= Jag försöker träna varje muskel vid 2 pass per vecka...
*Hur många lyft & repetitioner ska jag göra? <= Jag kör ena gången färre (3-6 reps) och andra passet fler reps (10-14 reps)
*Hur lång tid ska jag vänta mellan varje repetition? <= När jag kör tyngre så vilar jag 2-4 mins, och när det är lättare träning så vilar jag lite (runt 30-60sekunder) eller så supersettar jag två ganska olika övningar fram och tillbaka...
*Lätta eller väldigt tunga tyngder? (lätt/maxning?) <= Oavsett om du skiter i styrka anser jag att man bör köra tungt (= bli stark) för att kunna växa volymmässigt också.
*Hur lång tid ska man vila varje muskel? <= Som skrivit tidigare, träna varje muskel 2 ggr per vecka ungefär. Så vila för varje muskel borde vara runt 3-4 dagar..

Mitt favorittips till kompisar som börjar träna och vill packa på sig muskler är att basera träningen kring dessa övningar:

(Fokus på övningarna i den ordningen jag skriver dem)

Marklyft
Chins
Bänkpress
Militärpress
Dips
Knäböj
Scullcrushers/Bicepscurls

markoe
2009-11-12, 20:06
Tack så mycket grabbar :)

Bara, vad är reps och vad e set? (fattar ingenting?)

way
2009-11-12, 21:07
Tack så mycket grabbar :)

Bara, vad är reps och vad e set? (fattar ingenting?)

Reps betyder repititions, alltså hur många gånger du repeterar övningen. Om du tex. kör knäböj - när du har böjt ner och sedan upp (återgått till start positionen) så har du gjort 1 rep.

Sets vet jag inte riktigt vad det betyder men det är hur många omgångar du gör innan du vilar. Så om du till exempel orkar knäböja 10 gånger, och sen vilar så har du gjort klart ditt första set. Inte den bästa förklaringen men jag hoppas att du förstår.

Exempel: Knäböj 2x8 = 2 sets, 8 reps.

inzie92
2009-11-12, 21:17
Kan bara säga att du kommer att ångra dig om du inte tränar ben ordentligt från början.. gjorde själv samma misstag och kämpar nu hårdare än någonsin för att få benen att komma ikapp.. Don't half-ass it.
edit: man brukar säga att 8-12 är repsomfånget för hypertrofi så en okvalificerad gissning skulle vara att lägga inom det.

antonM
2009-11-12, 21:37
Trist med disco byggare....

mattiasg
2009-11-12, 22:04
Kan bara säga att du kommer att ångra dig om du inte tränar ben ordentligt från början.. gjorde själv samma misstag och kämpar nu hårdare än någonsin för att få benen att komma ikapp.. Don't half-ass it.
edit: man brukar säga att 8-12 är repsomfånget för hypertrofi så en okvalificerad gissning skulle vara att lägga inom det.

+1

Men annars är disco coolt (tills shortsen åker på) :)

capture
2009-11-12, 22:08
set är som sagt antalet gånger man kör repsen. Så om du ska köra 3set med 8 reps kör du dina 8 reps, vilar lite kör 8 till, vilar och dina 8 sista. Nu har du kört dina reps.

Sen säger jag som andra träna ben från början. Jag var också kass med det i början och ångrar det grovt nu.

Ett schema som kommer fungera för dig är detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Troligtvis om du sköter din kost, träning och sömn rätt så kommer du växa så det knakar så kör enligt ovan schema så KOMMER det ge resultat.

Morty
2009-11-12, 22:25
Bara att börja intressera sig... Läsa på, låna böcker, bli en svamp och suga åt sig information.

Pepz
2009-11-12, 22:44
Sammanfattning:

1- så ofta/sällan som du vill, anpassa upplägget
2. så många du klarar på den vikter du tränar på
3. ingen alls
4. så tunga som möjligt givet att du ska klara 6-12reps på vikten
5. 48h cirkus