handdator

Visa fullständig version : kosttillskott för uthållighetsträning

razzta
2009-11-10, 14:27
Jag har precis kommit igång med träning inför nästa års klassiker med start med vasaloppet. Just nu kör jag mest pass (spinning, box och cirkelträning) men även lite simning och löpning. Jag vill kunna maximera min vardagliga träning samt den lite tyngre träningen som tex en helg uppe i fjällen med massor av skidåkning. Vad för kosttillskott bör jag välja innan, under och efter träning och även uppbyggnad innan den tyngre träningen och själva loppen?

Jag hoppas jag kan få lite hjälp med detta här iom att jag är ganska rookie på detta område.

machine gun
2009-11-10, 14:44
Du klarar dig långt på vanlig mat. Ät ordentligt och varierat och se till att få i dig någonting inom nån timme efter avslutat träningspass.

Under långa långpass och under själva loppen, kan det vara bra att fylla på med energi och då är sportdryck och/eller gel eller bars/energikakor smidigt. Använd långpassen som test där du provar lämpliga vätske- och energistrategier inför loppen, så att du vet vad som fungerar bäst för dig. Kolla upp vilken sportdryck som serveras i samband med loppen och prova den under träning, för att se om magen klarar den osv.

944RS
2009-11-10, 14:50
Vanlig mat är ju självklart det bästa men vill man ändå ge sig in i tillskottsdjungeln så får man ju anpassa tillskotten till vad du har för behov för stunden.
Kreatin, EAA, Protein är ju sådant som är ganske enkelt och smidigt att använda.

machine gun
2009-11-10, 15:15
Vanlig mat är ju självklart det bästa men vill man ändå ge sig in i tillskottsdjungeln så får man ju anpassa tillskotten till vad du har för behov för stunden.
Kreatin, EAA, Protein är ju sådant som är ganske enkelt och smidigt att använda.

Sportdryck, gels och bars är förstås kosttillskott och jag skulle säga att de är de mest användbara för uthållighetsidrottare.

Vill man, så kan man ju ta protein eller EAA + maltodextrin direkt efter passen som återhämtningsdryck, men tränar man inte mer än ett pass per dag finns det ingen direkt anledning, mer än att det är smidigt. En macka och ett glas O'boy är ju också ganska smidigt.

Kreatin kan jag verkligen inte se något användningsområde för, när man tränar för lopp som pågår flera timmar.

944RS
2009-11-10, 15:22
Jag uppfattade att det inte var så mycket uthållighetsträning just nu. Utan pass på 60min och uppbyggnad inför den specifika grenträningen.

Jag tycker att KCG fungerade förut när jag cyklade en hel del.

machine gun
2009-11-10, 15:30
Jag uppfattade att det inte var så mycket uthållighetsträning just nu. Utan pass på 60min och uppbyggnad inför den specifika grenträningen.

Jag tycker att KCG fungerade förut när jag cyklade en hel del.

Fast passen verkar vara gruppträningspass på gym och de är som regel runt 60 min och kräver troligtvis ingen massiv insats av kosttillskott. Men visst, lite protein + kolhydrat i form av en återhämtningsdryck kan ju vara en idé, som sagt. Speciellt under tunga träningsperioder.

KCG är en PWO va? Dvs koffein, kreatin, beta-alanin el likn? Känns lite overkill inför ett spinningpass. Många verkar dessutom få magproblem av de här produkterna, vilket inte är en speciellt bra kombination m t.ex. löpning eller skidåkning...

Koffein i sig är dock ett kosttillskott som man kan ha nytta av under långa lopp, eftersom det frisätter fria fettsyror till blodet så att de blir mer lättillgängliga som energisubstrat. Plus en viss uppiggande- och för vissa även smärtstillande effekt. Men allt som man vill använda på tävling (eller motionslopp) bör testas ordentligt på träning.

När jag t.ex. springer en mara, brukar jag innan loppet ta 200 mg koffein, sen under loppet dricker jag sportdryck vid kontrollerna och från 15-20 km börjar jag ta 1 st gel ca var 5.e km. Oftast väljer jag att använda gel m koffein, åtminstone de jag tar långt in i loppet (från km 30).

Kischen
2009-11-10, 15:51
Vad är gel för något?

machine gun
2009-11-10, 15:53
Vad är gel för något?

Koncentrerad energi i form av kolhydratlösning.

T.ex.

http://www.evanscycles.com/product_image/image/2ea/bc7/732/37733/product_page/powerbar-gel.jpg

Kischen
2009-11-10, 15:55
Ser väldigt smidigt ut, ska tipsa en bekant om det där :)

944RS
2009-11-10, 16:06
Fast passen verkar vara gruppträningspass på gym och de är som regel runt 60 min och kräver troligtvis ingen massiv insats av kosttillskott. Men visst, lite protein + kolhydrat i form av en återhämtningsdryck kan ju vara en idé, som sagt. Speciellt under tunga träningsperioder.

KCG är en PWO va? Dvs koffein, kreatin, beta-alanin el likn? Känns lite overkill inför ett spinningpass. Många verkar dessutom få magproblem av de här produkterna, vilket inte är en speciellt bra kombination m t.ex. löpning eller skidåkning...

Koffein i sig är dock ett kosttillskott som man kan ha nytta av under långa lopp, eftersom det frisätter fria fettsyror till blodet så att de blir mer lättillgängliga som energisubstrat. Plus en viss uppiggande- och för vissa även smärtstillande effekt. Men allt som man vill använda på tävling (eller motionslopp) bör testas ordentligt på träning.

När jag t.ex. springer en mara, brukar jag innan loppet ta 200 mg koffein, sen under loppet dricker jag sportdryck vid kontrollerna och från 15-20 km börjar jag ta 1 st gel ca var 5.e km. Oftast väljer jag att använda gel m koffein, åtminstone de jag tar långt in i loppet (från km 30).

Tog för givet att det även var lite hederlig styrketräning med på schemat, men det ser jag nu att det stod det ju inget om:em:

Lite vasslepulver eller EAA direkt efter passen, men utan malto och sedan vanlig mat på det skulle jag ha valt.

Är kanske inte ovanligt med magproblem även om jag aldrig haft det så självklart bör man testa sina kosttillskott innan en tävling.
Ang. KCG så innehåller den inget koffein vad jag vill minnas men däremot Beta-alanine. Och ja självklart kan det vara overkill på box/spinningpass på 60-90min men om det fungerar så...

razzta
2009-11-11, 16:30
Det är ju inte så att jag känner att jag måste ta kosttillskott, men jag vill få ut så mycket som möjligt av min träning och om det betyder att ta något extra så gör jag det.

Räcker det alltså om jag tar kosttillskott direkt efter träning bara, protein och lite kolhydrat och en måltid på det?

Det är ju självklart också intressant att veta vad jag borde bygga upp med innan långpass och tävling. eller det kanske också bara är stora portioner pasta o ris..

Skönt att få lite riktiga tips i motsats till när man frågar i butiker, de vill ju alltid sälja på en massa...

944RS
2009-11-11, 16:41
Jag har valt att ta en multivitamintablett de dagar då jag ätit lite för lite grönsaker samt omega-3 kapslar de dagar jag inte ätit så mycket fett.
Protein behöver du ju inte bara ta efter träning utan det går ju även bra att ta före sänggående om behovet finns.

razzta
2009-11-11, 16:53
Jag har valt att ta en multivitamintablett de dagar då jag ätit lite för lite grönsaker samt omega-3 kapslar de dagar jag inte ätit så mycket fett.
Protein behöver du ju inte bara ta efter träning utan det går ju även bra att ta före sänggående om behovet finns.

hur vet jag om behovet finns då? :cool:

Jag är ju som sagt lite ny i den här världen

944RS
2009-11-11, 17:00
Jag försöker äta ungefär 2g/kilokroppsvikt med protein varje dag för att bygga eller tappa så lite muskler som möjligt.
Brukar ibland komplettera med en kaseindrink de dagar jag ätit för lite vanlig mat.
Anledningen till att man väljer kasein på kvällen är att det tar längre tid för kroppen att ta upp det.

ElecTr0n
2009-11-11, 18:06
Jag försöker äta ungefär 2g/kilokroppsvikt med protein varje dag för att bygga eller tappa så lite muskler som möjligt.
Brukar ibland komplettera med en kaseindrink de dagar jag ätit för lite vanlig mat.
Anledningen till att man väljer kasein på kvällen är att det tar längre tid för kroppen att ta upp det.

Varför ska inta all den mängden protein när hans mål är att klara olika former av konditions/uthållighets tävlingar om jag får fråga?