handdator

Visa fullständig version : Godis efter träning

Skrollovicz
2009-11-10, 09:51
Har bestämt mig för att satsa lite hårdare på träningen och funderar över det här med godis efter träning. I nuläget äter jag 200 kcal godis+vassledrink efter varje träningspass (sedan en måltid efter det) men har börjat tänka att det kanske är mer optimalt med maltodextrin efter träning.

Mina frågor:

1. Är godis ett undermåligt alternativ efter ett konditionspass på, säg, 1 timme?

2. Vilket godis fungerar inte så bra att ta efter träning? I dag äter jag bumlingar, skumbananer och vingummin. Är dessa tre okej efter hård träning?

3. Om man tränar två gånger på samma dag, är godis då ett dåligt alternativ som "återhämtare" efter träningspass nr 1?

King Grub
2009-11-10, 10:00
Det går minst lika bra med godis. En kombination av glukos och fruktos ger minst lika god återhämning som enbart glukos (eller maltodextrin).

Black Star Abyss
2009-11-10, 10:03
En påse Riesen efter träningen gör gott.

Skrollovicz
2009-11-10, 10:19
Det går minst lika bra med godis. En kombination av glukos och fruktos ger minst lika god återhämning som enbart glukos (eller maltodextrin).
Vad bra. :hbang: Är det ingen skillnad i hastigheten på glykogeninlagringen mellan godis och maltodextrin?

Består maltodextrin av 100 % glukos och godis av 50-50 glukos och fruktos?

Skrollovicz
2009-11-10, 10:20
En påse Riesen efter träningen gör gott.

Kanske lite mycket fett för att göra riktigt gott, eller?

Elfsberg
2009-11-10, 10:30

Hur länge håller denna effekt i sig; när är sas. så pass återhämtad att socker inte längre är effektivt?

King Grub
2009-11-10, 10:43
Kanske lite mycket fett för att göra riktigt gott, eller?

Vilken praktisk skillnad skulle det göra?

King Grub
2009-11-10, 10:45
Hur länge håller denna effekt i sig; när är sas. så pass återhämtad att socker inte längre är effektivt?

Det är inte en fråga om tid utan om hur välfylld levern är.

z_bumbi
2009-11-10, 11:29
Består maltodextrin av 100 % glukos och godis av 50-50 glukos och fruktos?

Godis varierar beroende på typ och märke men runt 50 - 50 (typ polkagrisar) till 25 -75 (skumgodis) fruktos -glukos.

Alone_in_the_dark
2009-11-10, 11:45
Godis varierar beroende på typ och märke men runt 50 - 50 (typ polkagrisar) till 25 -75 (skumgodis) fruktos -glukos.

Så om jag tar en 100 g bilar efteråt...

1450 kJ
350 kcal
6 g Protein
81 g Kollisar
55 g socker
0,3 g fett
0,2 g fett (mättat)

Så borde jag ha täckt in det mesta då:)

z_bumbi
2009-11-10, 11:49
Så om jag tar en 100 g bilar efteråt...

1450 kJ
350 kcal
6 g Protein
81 g Kollisar
55 g socker
0,3 g fett
0,2 g fett (mättat)

Så borde jag ha täckt in det mesta då:)

Nej du har inget högkvalitativt protein.

Alone_in_the_dark
2009-11-10, 12:11
Nej du har inget högkvalitativt protein.

Ok, får tänka på det då. :D Brukar bli en påse bilar plus EAA efter träning

Apos78
2009-11-10, 14:24
Ok, får tänka på det då. :D Brukar bli en påse bilar plus EAA efter träning

Med EAA fixar du proteinproblemet.

Skrollovicz
2009-11-10, 18:04
Vilken praktisk skillnad skulle det göra?
Är det någon gång man bör nolla fettintaget så är det väl ändå precis efter träning. Därför skulle det vara bättre med annat godis än choklad just efter träningen, tycker du inte?

Skrollovicz
2009-11-10, 18:07
Okej, jag antar att skumgodis är ett bättre alternativ än polkagrisar eftersom fruktos väl sölar ned inlagringen av glykogen. Stämmer det?

King Grub
2009-11-10, 18:08
Är det någon gång man bör nolla fettintaget så är det väl ändå precis efter träning. Därför skulle det vara bättre med annat godis än choklad just efter träningen, tycker du inte?

Jag brukar kunna återhämta mig rätt bra med Japp efter träningen, trots att mina pass varar 2-3 timmar och jag tränar samma muskler varje dag (ben -> kondition).

Skrollovicz
2009-11-10, 18:11
Jag brukar kunna återhämta mig rätt bra med Japp efter träningen, trots att mina pass varar 2-3 timmar och jag tränar samma muskler varje dag (ben -> kondition).

Okej, det trodde man ju inte att du käkade choklad efter träningen. :)

benk3
2009-11-11, 16:46
Tror inte att Kingen äter Japp efter varje träniingspass. Eller gör han det? :O
Trodde du var en man som var perfekt med allt inom mat och träning.

eskiil
2009-11-11, 16:54
Tror inte att Kingen äter Japp efter varje träniingspass. Eller gör han det? :O
Trodde du var en man som var perfekt med allt inom mat och träning.

Han skrev ju själv 2 inlägg över dig att han gör det.

Berätta varför han skulle bli mindre perfekt inom mat och träning för att han väljer en japp istället för några skopor malto?

Scratch89
2009-11-11, 16:56
Har man hög energiförbrukning kan man inte basera sitt dagsintag på råris och broccoli, vilket har varit uppe en triljdard gånger förut. Om nu King Grub, som är ett bra exempel här i tråden, hade gjort det, hade det varit rätt så korkat. Stackars mage för alla fibrer, och inte kul att vara konstant mätt hela tiden.

Barbastark
2012-11-02, 18:37

A funderar också på detta. Har tänkt ta EAA+snickers eller annan choklad-bar efter träning, men tänker att det kanske är onödigt hög fettmängd i och att detta saktar ned upptaget av näringen.

Vid vilken fettmängd kan man se en mätbar skillnad på upptagshastigheten? Kan ju ta tex EAA+malto vs EAA+choklad-bar

Sheogorath
2012-11-02, 18:41
A funderar också på detta. Har tänkt ta EAA+snickers eller annan choklad-bar efter träning, men tänker att det kanske är onödigt hög fettmängd i och att detta saktar ned upptaget av näringen.

Vid vilken fettmängd kan man se en mätbar skillnad på upptagshastigheten?

Man har gjort studier på över 100 gram fett (140 kanske det var?) tillsammans med kolhydrat utan att se sämre glykogeninlagring 24 timmar senare. Jag har länken sparat på min andra laptop men någon annan kanske sitter på den.

Barbastark
2012-11-03, 08:25
Man har gjort studier på över 100 gram fett (140 kanske det var?) tillsammans med kolhydrat utan att se sämre glykogeninlagring 24 timmar senare. Jag har länken sparat på min andra laptop men någon annan kanske sitter på den.

Okok. Vet du något om man såg skillnad precis efter? Den längre tidsperioden är väll kanske den viktigasten. Men om det var stor skillnad precis efter så tänker jag att detta kanske ändå hämmar muskeluppbyggnaden över längre tid.

Sheogorath
2012-11-03, 09:45
Okok. Vet du något om man såg skillnad precis efter? Den längre tidsperioden är väll kanske den viktigasten. Men om det var stor skillnad precis efter så tänker jag att detta kanske ändå hämmar muskeluppbyggnaden över längre tid.

Jag minns inte (jag får väl vaska fram den där tråden). Men jag ser inte kopplingen mellan snabbheten på glykogeninlagringen och muskeltillväxt?

Barbastark
2012-11-03, 09:53
Jag minns inte (jag får väl vaska fram den där tråden). Men jag ser inte kopplingen mellan snabbheten på glykogeninlagringen och muskeltillväxt?

Tänkte att OM glykogeninlagringen är långsammare precis efter träning med högre fettinehåll i det man intar(även om 24-h inlagringen inte skiljer) så kanske även upptaget av aminosyror påverkas negativt vid intag av näring med mer fettinnehåll precis efter träningen=sämre muskeltillväxt över tid.

vicarious
2012-11-03, 10:06
Jag vill minnas att vi/man kom fram till att fettet inte hade så jättestor negativ inverkan på magsäckstömningen/upptaget direkt efter träning. Minns inte när eller vilken tråd but it's out there :D

Nebuchadnezzar
2012-11-03, 13:41
Tänkte att OM glykogeninlagringen är långsammare precis efter träning med högre fettinehåll i det man intar(även om 24-h inlagringen inte skiljer) så kanske även upptaget av aminosyror påverkas negativt vid intag av näring med mer fettinnehåll precis efter träningen=sämre muskeltillväxt över tid.

Det är ju just över tid som sånt här pill inte har någon riktig påverkan.

AEB
2012-11-06, 16:09
Är det någon större skillnad ifall man äter 1, godis, 2 Malto eller 3, vanligt mat efter en timme? Gör det någon större skillnad?

tjing
2012-11-06, 16:18
Det enda vettiga anledningen att hålla nere fettet efter träningen är ju p g a fettinlagring.

Tränar man mycket (och även konditionsträning) är det dock skit samma, inte minst p g a att kroppen blir bättre på att också lagra in fett som IMTG för att användas som energi.

Kombinerar man styrka och kondition kommer man helt klart undan med att äta lite vad som helst jämfört med om man bara lyfter lite skrot 2-3 gånger i veckan.

Barbastark
2012-11-06, 17:43
Det enda vettiga anledningen att hålla nere fettet efter träningen är ju p g a fettinlagring.

Tränar man mycket (och även konditionsträning) är det dock skit samma, inte minst p g a att kroppen blir bättre på att också lagra in fett som IMTG för att användas som energi.

Kombinerar man styrka och kondition kommer man helt klart undan med att äta lite vad som helst jämfört med om man bara lyfter lite skrot 2-3 gånger i veckan.

Har du koll på hur det är med stora mängder fett "in one sitting"? Snackar uppåt 60-80g?

monsterek
2012-11-08, 15:31
Jag kör alltid (förutom nu sista månaden på tävlingsdieten) lite skumbananer, en liten burk med nutella (15 gram) tillsammans med proteindrink/gainer. Fantastiskt gott :)
Men alla dessa kommentarer man får "Vaa sitter du här och äter godis!?"
Eh ja det gör jag...

Barbastark
2012-11-08, 17:03
Jag kör alltid (förutom nu sista månaden på tävlingsdieten) lite skumbananer, en liten burk med nutella (15 gram) tillsammans med proteindrink/gainer. Fantastiskt gott :)
Men alla dessa kommentarer man får "Vaa sitter du här och äter godis!?"
Eh ja det gör jag...

A det är riktigt najs. Det roliga är att tanken att ta godis efter under alla mina år inte ens SLAGIT mig förän typ förra veckan. :P

Fö borde det väll tom ofta kunna vara mer opti att ta godis än malto med tanke på att det är fruktos i godiset