handdator

Visa fullständig version : Ersätta mjölk som dryck?

Trashcan
2009-11-09, 18:28
Jag kan inte låta bli att tycka att jag trycker i mig på tok för mycket mjölk, smör, creme fraiche, grädde och ost. (Creme fraiche-smetig pasta med ost på och mjölk till. Känns som att hälften av alla kalorier jag får i mig kommer från mjölk, känns inte riktigt okej)
Dricker mjölk för att det är gott(såklart), men även mycket för de relativt nyttiga kaloriernas skull. Motsvarande mängd kalorier från t ex juice eller läsk är väl ingen höjdare kan jag tänka mig. Jag har inga problem att dricka te eller vatten eller vad som helst till maten, men då förlorar jag en massa kalorier jag inte riktigt har råd att förlora. :(

Alltså undrar jag om det finns något motsvarande att byta ut mjölken mot då och då när det blir lite väl mycket, med hänsyn till kalorier, nyttighet och pris?

ryss
2009-11-09, 18:30
Dricker du lättmjölk nu eller? :)

Jure
2009-11-09, 18:50
Grönt tee :)
Funlight
Vatten+citronskiva

Läste inte hela inlägget. Skit i mitt då ;) Mjölk är gott!

Trashcan
2009-11-09, 18:53
Dricker du lättmjölk nu eller? :)

Nä, röd tjockismjölk! Försöker få i mig så mycket kalorier jag kan.

WHITEFOLKS
2009-11-09, 18:59
Hur många kcal är det du försöker få i dig?

mik
2009-11-09, 19:01
Provade för första gången sojadryck idag. den var ok, men eftersmaken gav flashbacks till den första gainern/proteinet jag köpte, Soys gul burk med röd text... någon som kommer ihåg den?

Trashcan
2009-11-09, 19:12
Hur många kcal är det du försöker få i dig?

Jag vet att jag ligger under om jag inte anstränger mig, så jag anstränger mig och ligger över. Känner inget behov av att göra det mer vetenskapligt än så, eftersom jag knappast behöver begränsa mig av risk att gå upp för fort. :P Äter helt enkelt så ofta och mycket jag känner är nödvändigt. En vild gissning 3000 kcal kanske.

Provade för första gången sojadryck idag. den var ok, men eftersmaken gav flashbacks till den första gainern/proteinet jag köpte, Soys gul burk med röd text... någon som kommer ihåg den?

Hört otrevliga saker om hormoner och sojaprylar, hur är det med det egentligen? Sen är det väl kanske dyrt, fast jag har aldrig kollat...

WHITEFOLKS
2009-11-09, 19:23
Sojamjölk har främst etiska fördelar förrutom mindre kalcium.

Såvida du inte äter mat för mindre än 1000kr i månaden så har jag svårt att se att din mjölk skulle vara ett kostnadsproblem.

Onigiri
2009-11-09, 20:26
Men... om träningen går framåt, vikten går enligt planeringen, och du tycker om mjölk. Varför ändra ett fungerande koncept?

Trashcan
2009-11-09, 20:45
Men... om träningen går framåt, vikten går enligt planeringen, och du tycker om mjölk. Varför ändra ett fungerande koncept?

Är inte bara intresserad av vikt och träning, försöker också vara lagom hälsosam, och jag tror inte dom mängderna mjölkprodukter är nyttigt för kroppen.

Eddie Vedder
2009-11-09, 20:56
Ett tips är ju annars den som vissa laktosintoleranta kör med, vispgrädde som du späder ut med vatten till önskad koncentration.

Mjölkprotein, laktos och kalcium blir ju lägre men fortfarande en god och energigivande dryck.

stevebc
2009-11-09, 21:16
Grönt tee :)
Funlight
Vatten+citronskiva

Läste inte hela inlägget. Skit i mitt då ;) Mjölk är gott!qft

Trashcan
2009-11-09, 21:23
Ett tips är ju annars den som vissa laktosintoleranta kör med, vispgrädde som du späder ut med vatten till önskad koncentration.

Mjölkprotein, laktos och kalcium blir ju lägre men fortfarande en god och energigivande dryck.

Löser ju eventuella kalciumproblem(Om man får för mycket), men jag har fått för mig att det inte är bra att få så mycket fett från mjölk. Jag kan inse att faran med mättade fetter är lite överdriven, men det kan ju knappast vara bra heller om en jättestor del av intaget är från samma källa. Eller är det helt okej fettsammansättning att ha som största källa?

Eddie Vedder
2009-11-09, 21:37
Eller är det helt okej fettsammansättning att ha som största källa?

Svårt att svara på. Om du i övrigt ser till att även äta fet fisk, olivolja, rapsolja, kanske en del nötter, frön och ägg så blir nog den totala fettsammansättningen skaplig ändå.

Alfred Nobel
2009-11-10, 07:31
Yoghurt är fett gott! Jag drack mycket mini yoghurt som dryck till vissa måltider eftersom jag inte tycker om mjölk. Jag vet inte vad det kostar men det är inte lika billigt som mjölk.

Annars finns PUCKO ;)

Trashcan
2009-11-10, 08:13
Svårt att svara på. Om du i övrigt ser till att även äta fet fisk, olivolja, rapsolja, kanske en del nötter, frön och ägg så blir nog den totala fettsammansättningen skaplig ändå.

Det är det jag är lite orolig över, det känns som att det nästan bara handlar om mjölkfett ibland, hela dagen... Det blir lite strömming/sill och lite rapsolja ibland, men inte i närheten lika mycket.

Yoghurt är fett gott! Jag drack mycket mini yoghurt som dryck till vissa måltider eftersom jag inte tycker om mjölk. Jag vet inte vad det kostar men det är inte lika billigt som mjölk.

Annars finns PUCKO ;)

Fast det är ju praktiskt taget mjölk ändå ;), rent näringsmässigt alltså. Lite mer socker bara.

z_bumbi
2009-11-10, 09:32
Om du äter 3000 kcal så är kanske inte behovet så stort av att maximera energiinnehållet i dryckesform. Det finns ju annan mat som inte heller mättar så mycket.

Om du i alla fall vill dricka energin så använd en mixer och kör det klassiska med mjölk, frukt/bär, havregryn och ev lite olja.

MasterC
2009-11-11, 01:08
Är inte bara intresserad av vikt och träning, försöker också vara lagom hälsosam, och jag tror inte dom mängderna mjölkprodukter är nyttigt för kroppen.

Mjölk är ju bland det nyttigaste du kan dricka i stort sett. Jag har läst någonstans att man ska få i sig 22 olika ämnen varje dag(natur någonting verket bla bla) och i mjölk så finns det 18 av dessa ämnen. Så jag ser inte problemet iallafall med mjölk =). Och s k mjölkfettet du kallar det är ganska bra fett

Aimbert
2009-11-11, 01:16
Mjölk är ju bland det nyttigaste du kan dricka i stort sett. Jag har läst någonstans att man ska få i sig 22 olika ämnen varje dag(natur någonting verket bla bla) och i mjölk så finns det 18 av dessa ämnen. Så jag ser inte problemet iallafall med mjölk =). Och s k mjölkfettet du kallar det är ganska bra fett

Man ska inte överdriva intaget av något, dock. :)

https://www.flashback.info/showpost.php?p=11573889&postcount=4

https://www.flashback.info/showpost.php?p=11576133&postcount=6

mjölk-dryck
2009-11-11, 08:25
+1

"Byta ut mjölk"?! *grr27*

Sniggel
2009-11-11, 09:58
Kokosmjölk? :D

Morty
2009-11-11, 10:24
Kokosmjölk? :D

Usch, 2 liter om dagen! Nä, det gör sig nog bäst där det ska vara, dvs i thaimat.
*cupid*
http://farm1.static.flickr.com/224/523602388_194eafccc8.jpg

Trashcan
2009-11-11, 20:43
Inga mer konkreta förslag? =/ Jag försöker alltså dra ner på mejeriprodukter genom att sänka mjölkkonsumtionen... Kanske är så enkelt att det inte finns någon likvärdig ersättare?

Eddie Vedder
2009-11-11, 20:45
Inga mer konkreta förslag? =/ Jag försöker alltså dra ner på mejeriprodukter genom att sänka mjölkkonsumtionen... Kanske är så enkelt att det inte finns någon likvärdig ersättare?

Vet inte riktigt hur jag skall tolka Sniggels smiley men kokosmjölk är definitivt inget dåligt förslag. Jag önskar att jag delade ditt problem, skulle bli mycket vispgräddevaserade proteindrinkar och kokosmjölk då. Kokosmjölk blandat med kakao låter ju sjukt gott t.ex.*drool*

Alfred Nobel
2009-11-11, 21:00
Kokosmjölk blandat med kakao låter ju sjukt gott t.ex.*drool*

Nej, haha, det gör det inte *spy* (Nicklas vs Niklas... 1-0) :D

Trashcan
2009-11-11, 21:15
Vet inte riktigt hur jag skall tolka Sniggels smiley men kokosmjölk är definitivt inget dåligt förslag. Jag önskar att jag delade ditt problem, skulle bli mycket vispgräddevaserade proteindrinkar och kokosmjölk då. Kokosmjölk blandat med kakao låter ju sjukt gott t.ex.*drool*

Tog det lite oseriöst men det kanske du har rätt i! Det är ju gott liksom, frågan är om man klarar av det. Kokosmjölk är ju lite mastigt... Fast man behöver ju inte ta den fetaste varianten förstås.

Kakao och kokosmjölk? :confused: Njaaeh

Nej, haha, det gör det inte *spy* (Nicklas vs Niklas... 1-0) :D

Hahaha!

Man vet ju aldrig. Är inte många som tycker min frukost med havregryn och mjölk låter god heller, men den är fan the shit. *drool*

Eddie Vedder
2009-11-11, 21:22
Är inte många som tycker min frukost med havregryn och mjölk låter god heller

Skojar du?

Det lär väl vara typ den vanligaste frukosten för hela svenska befolkningen sedan decennier tillbaka?

regus
2009-11-11, 21:27
Skojar du?

Det lär väl vara typ den vanligaste frukosten för hela svenska befolkningen sedan decennier tillbaka?

Efter kaffe eller kaffe och cigg.

Trashcan
2009-11-11, 21:29
Skojar du?

Aldrig hört någon som äter det faktiskt :confused: Eller, i så fall handlar det väl om müsli typ, och oftast fil/yoghurt istället för mjölk. Brukar få konstiga blickar av dom flesta om man kommer in på frukost i alla fall...

Nyback
2009-11-12, 00:18
Man ska inte överdriva intaget av något, dock. :)

https://www.flashback.info/showpost.php?p=11573889&postcount=4

https://www.flashback.info/showpost.php?p=11576133&postcount=6

vaaaaa? en liter om dagen är ju ett minimum ?? iaf mig, mjölk är de godaste som finns!! :D