handdator

Visa fullständig version : ''för mycket'' eaa

Frillan
2009-11-09, 14:41
Hej, kör IF nu.

Jag vaknar 06.00 och äter mitt första mål 12.00.

Från 06.00 dricker jag EAA var 2 timme, dvs 06.00, 08.00, 10.00.

Har hört att det ska ge en ganska kraftig insulinfrisättning, kan det då vara skadligt med så här mycket?

sweaberg
2009-11-09, 14:46
varför äter du ingen vanlig föda på 6timmar ?

Frillan
2009-11-09, 14:47
varför äter du ingen vanlig föda på 6timmar ?

Om du läste vad jag skrev nämde jag ganska tydligt att jag kör IF.

King Grub
2009-11-09, 14:47
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. Oavsett insulinindexet på ett livsmedel, frisätts inte mycket insulin av några tiotal kcal. Jämför druvsocker med pasta. Pasta frisätter lite insulin per energienhet, druvsocker mycket, men äter du 100 gram kolhydrat från pasta får du mycket större insulinfrisättning än om du äter 10 gram kolhydrat från druvsocker.

Frillan
2009-11-09, 14:49
Insulinfrisättning är energimängdsrelaterad. Oavsett insulinindexet på ett livsmedel, frisätts inte mycket insulin av några tiotal kcal. Jämför druvsocker med pasta. Pasta frisätter lite insulin per energienhet, druvsocker mycket, men äter du 100 gram kolhydrat från pasta får du mycket större insulinfrisättning än om du äter 10 gram kolhydrat från druvsocker.

Tack:thumbup:

qqq111
2009-11-09, 15:50
Jag inser att det med all sannolikhet inte finns något negativt med ett sånt här upplägg, men jag undrar ifall det finns något som tyder på att man tjänar mer på att ta EAA vid dessa tillfällen än vanligt protein?

agazza
2009-11-09, 16:02
Jag inser att det med all sannolikhet inte finns något negativt med ett sånt här upplägg, men jag undrar ifall det finns något som tyder på att man tjänar mer på att ta EAA vid dessa tillfällen än vanligt protein?

Du kommer ju få en högre insulintopp av proteinet än av eaa då du behöver mycket mindre eaa.

Honken
2009-11-09, 16:10
äter mitt första mål 12.00
EAA var 2 timme, dvs 06.00, 08.00, 10.00

Poängen med att fasta är väl att ... fasta? Du får ju i dig näring mellan 6-12 och bryter där med fastan.

agazza
2009-11-09, 16:12
Poängen med att fasta är väl att ... fasta? Du får ju i dig näring mellan 6-12 och bryter där med fastan.

EAA ger så lite kalorier vid varje tillfälle så det kan ses som att han fastar.

Honken
2009-11-09, 16:16
Sist jag kollade så var IF strikt, dvs att tuggumi med socker ansågs som att bryta fastan.

z_bumbi
2009-11-09, 16:22
EAA ger så lite kalorier vid varje tillfälle så det kan ses som att han fastar.

Det har kanske mindre betydelse för det praktiska resultatet men det är ingen fasta.

Frillan
2009-11-09, 16:54
Nej det är möjligt att det inte kallas fasta när man intar EAA; Men det bör ju ge bättre resultat i praktiken, och dessutom är kalorierna knappt nämnvärda, det handlar ju fortfarande om kcal ut/in...dessutom måste det ju vara ett ypperligt tillfälle att klämma in så många ''uppregleringar'' som möjligt :D

mina konstiga teorier kanske =D

oath5
2009-11-10, 14:14
Sist jag kollade så var IF strikt, dvs att tuggumi med socker ansågs som att bryta fastan.

Nej så strikt är det inte. Du får tex ha mjölk i kaffet om du dricker under fastan. Det får dock inte bli några större mängder utan en slatt.

EAA under fastan däremot tror jag inte är "tillåtet".

Black Star Abyss
2009-11-10, 14:16
Nej så strikt är det inte. Du får tex ha mjölk i kaffet om du dricker under fastan. Det får dock inte bli några större mängder utan en slatt.

EAA under fastan däremot tror jag inte är "tillåtet".

EAA under fastan är absolut tillåtet. Varför skulle det inte vara det? Det innehåller ju inga kalorier att tala om.

Honken
2009-11-10, 15:18
fas³ta² - 1) avhålla sig från föda;
fø³da² -1) förse (en människa l. ett djur) med livsmedel, underhålla, nära;

Alltså; får du i dig näring så bryter du fastan. It's that simple. Vad Erkhan tillåter är ju en sak, men fasta är fasta.

ChrisDEFC
2009-11-10, 17:56
Här är det väl inte fråga om någon definition av ordet utan mer om "brott" mot "fastan" förstör någon av det positiva effekterna "fastan" medför. Så det som inte påverkar, enligt denna metod, negativt under fastetiden borde således vara okej, det som förbättrar resultatet borde ju dock varit föreskrivet redan från början kan man ju tycka.

mikaelj
2009-11-10, 18:27
EAA under fastan är absolut tillåtet. Varför skulle det inte vara det? Det innehåller ju inga kalorier att tala om.

För att det räcker med små insulinhöjningar över insulinnivån för att hämma lipolysen helt och hållet.

EAA höjer insulinnivån kraftfullt. Intag varannan timme kommer hålla nivån konstant förhöjd.