handdator

Visa fullständig version : Overreaching

rampegg
2009-11-08, 22:19
Tja!

Jag undrar helt enkelt om vad folk har för erfarenhet/kunskap om overreaching program. Alltså där man medvetet övertränar i allt från 3-4 dagar till 2-3 veckor för att sedan vila och låta kroppen överkompensera.

Läste en artikel om det på T-Nation, som mest lät ganska töntig, "Du är inte tuff nog för detta, Du är en mes, prova då och se om du pallar, men det kommer du inte" osv osv. Men jag tyckte ändå det var intressant läsning, och undrar om någon har några erfarenheter?

ceejay
2009-11-08, 22:21
pejo på brädan har ju kört smolov's squat routine

rampegg
2009-11-08, 22:37
Intressant, sökte lite, skulle du kunna peka mig i rätt riktning?

edit: till där han skriver om sina resultat och tankar kring det alltså, har redan läst om programmet.

ceejay
2009-11-08, 22:41
Intressant, sökte lite, skulle du kunna peka mig i rätt riktning?

edit: till där han skriver om sina resultat och tankar kring det alltså, har redan läst om programmet.

Att han skrivit någon utvärdering vet jag inte, men det skadar ju aldrig att dra ett pm och fråga om han skulle kunna göra ett :)

rampegg
2009-11-08, 23:51
här är en länk till den artikeln jag pratade om: http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_superaccumulation_program

Det hette visst "super accumulation program"

rampegg
2009-11-10, 17:29
Ingen som tycker det är ett intressant ämne? Ingen som har några tankar om det?

Anders The Peak
2009-11-10, 17:43
Det här kan ge dig lite input:
http://www.therapyonline.cl/descarga/documentos/AF_Entrenamiento%20con%20Sobrecarga%20(Ingles).pdf

Magdas http://magdagad.blogspot.com/2008/08/operation-superkompensation.html

Marathon.se
http://magdagad.blogspot.com/2008/08/operation-superkompensation.html

Anders The Peak
2009-11-10, 18:32
[QUOTE=Anders The Peak;3980093]Det här kan ge dig lite input:
http://www.therapyonline.cl/descarga/documentos/AF_Entrenamiento%20con%20Sobrecarga%20(Ingles).pdf

Magdas http://magdagad.blogspot.com/2008/08/operation-superkompensation.html[QUOTE]

Marathon.se
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=397232

pejo
2009-11-10, 19:08
Mitt Smolov (bascykeln) experiment finns i min träningsjournal. Det har emellertid varit ganska svårt att utvärdera resultatet eftersom jag låg på lite väl kraftigt kaloriöverskott under de 3 veckorna jag tränade och därmed kände mig tvingad att ligga på rejält underskott under viloveckan.

Att använda det som på engelska benäms overreach & taper som träningsmetod tror jag kan vara ett bra sätt att komma vidare med sin träning när man står stilla. I allmänhet tror jag att många kan träna mycket mer än vad de egentligen tror. Många tror att man måste vara helt utvilad innan man kör nästa träningspass. Man märker nämligen att man kanske presterar sämre än träningspasset innan om man inte vilar en viss tid. Jag tror att denna slutsats kan vara lite felaktig och när man tar sina extra vilodagar (taper) efter sin hårdträningsperiod kommer att förbättra sig över den nivån man annars nått.

Man bör när man använder kontrollerad överträning som metod dock tänka på att risken för att skada sig eller bli sjuk blir större och det är en fin balansgång. Olika personer tål också olika mycket träning. Dessutom är det så att övrig stress i livet kan påverka hur sliten man blir och det är därför inte helt lätt att avgöra hur mycket träning man kan tåla. Jag tror själv att överträning och sk utbrändhet liknar varandra rätt mycket och bygger på liknande mekanismer.

Trapper Buzz
2009-11-10, 19:54
Undvik bara rygg på mornarna.

Lajne
2009-11-10, 20:23
Om overreach:

Jag har länge velat testa konceptet som finns i artikeln du länkade, men har alltid hindrat mig själv då risken verkar för stor. Man lär ju inte bli liiite bitter om man går igenom allt det där och sedan inte är starkare efter viloveckan, för att inte tala om vad som händer ifall man blir svagare. Dessutom bedömer jag skaderisken som extremt hög, mina knän och axlar skulle alldeles säkert gå i bitar redan under den första veckan.
Jag tror i övrigt absolut att program i linje med detta kan fungera. Men av de två anledningarna nämnda ovan är det ingenting jag vågar ge mig på eller rekommendera till någon. Det finns fullt tillräckligt med program som ger resultat utan att utsätta en för den typen av fysiskt och psykiskt tryck, samt den skaderisk som det alldeles säkert är förenat med.

Om smolov:

Jag har tagit mig igenom Smolov ett par gånger, och jag kan kommentera Pejo's erfarenheter med två synpunkter. För det första är det att nästan slösa bort allt man gjorde under de föregående 3 veckorna att ligga på ett underskott under viloveckan; man byter bort runt 25kg ökning mot 5kg ökning eller t.o.m sämre. För det andra kommer många som kör smolov tro att de har ett högre överskott under de tre veckorna än de egentligen har, detta då så många 9or och 7or på så hög vikt skapar en enorm glykogeninlagring. Detta gäller speciellt lyftare, som ju programmet är skapat för, som traditionellt håller sig till relativt låga repetitionstal. Jag vet för mig personligen att viktuppgången aldrig står ens i närheten av i proportion till kaloriintaget, men det är liksom inget att få panik över. Mät omkretsen på låren istället, det brukar vara mer glädjande ;)
En andra kommentar till Smolov-cykeln är att jag inte anser det vara en overreach i sin rätta mening, utan snarare någon sorts hybrid. Detta då vikterna ökar under schemats gång istället för att minska, samtidigt som man i de allra flesta fall garanterat hade slagit i väggen rätt hårt om man inte hade vilat efter de tre veckorna. Se det snarare som ett extremt intensivt uppbyggnadsprogram än en overreach.
En tredje kommentar är att vi just nu bara pratar om de första fyra veckorna; som också är de enda som skapades av Sergei Smolov. De sista 4 veckorna stod en kille som heter Fedulyev för, och de har lite annat stuk.
En fjärde kommentar är: prova det inte. Det är asjobbigt :(

rampegg
2009-11-10, 23:27
Tack för länkarn Anders och inputen från Pejo och Lajne, jag ska nog prova på detta. Varva mellan 6 hel/halvkroppspass och 1 helkropps pass varje vecka kanske? Alltid roligt att prova nya grejer..

Och jag tror du har helt rätt Lajne, att inte äta ordentligt när man vilar är nog ett recept för misslyckande, det är ju då man ska växa... hellre tvärtom då nästan, tror jag.

Commando1980
2009-11-11, 00:57
Tja!

Jag undrar helt enkelt om vad folk har för erfarenhet/kunskap om overreaching program. Alltså där man medvetet övertränar i allt från 3-4 dagar till 2-3 veckor för att sedan vila och låta kroppen överkompensera.

Läste en artikel om det på T-Nation, som mest lät ganska töntig, "Du är inte tuff nog för detta, Du är en mes, prova då och se om du pallar, men det kommer du inte" osv osv. Men jag tyckte ändå det var intressant läsning, och undrar om någon har några erfarenheter?

det gäller att veta vad man sysslar med om man väljer att lägga upp det så ('planned overreaching'). dessutom så är det inget som är speciellt relevant för de flesta gymmare (=95% av alla som tränar), då man lämpligtvis befinner sig på en avancerad nivå innan man börjare laborera med den typen av upplägg.

sen vet jag iofs inte exakt vad för upplägg du talar om.

Commando1980
2009-11-11, 01:08
ok, nu såg jag länken. undvik det programmet.

Guddi
2009-11-11, 07:15
ok, nu såg jag länken. Undvik det programmet.+1

bertbert
2009-11-11, 08:11
Smolov har ju stevebc, lajne på forumet även provat.

Sheiko har också gjort många program där man tränar ner sig i syfte att överkompensera. Jag har själv kört några vändor CMS/MS preparatory och det fungerar.

Men; jag tycker att det är listigare att istället lämna lite krut i förrådet, träna betydligt kortare tid, känna sig fräschare. För de allra flesta vardagsmotionärer är det mycket långt från att träna tillräckligt mycket för att stimulera en förbättring till att träna så mycket att överträning inträder. Ju mer man har utvecklats desto smalare blir detta intervall.

Jag tror att de allra, allra flesta har mer nytta av att försöka hitta gränsen för "tillräckligt mycket" istället för att hitta gränsen för överträning.

Guddi
2009-11-11, 09:38
Bra skrivet berbert. Att medvetet köra så man blir lite övertränad är inget som man behöver syssla med om man inte är på en hög nivå (precis som Commando1980 skrev tidigare.)