Visa fullständig version : Australien
G´day mates! Nu är det såhär att jag ska sticka Down Under om 3 veckor, jag och 2 kompisar ska resa längs östkusten med start i Cairns, ner till Sydney under 5 veckor. Vi har det mesta klart för oss redan, ungefär vart vi ska stanna osv på vägen, men det är alltid kul med TIPS! Vad får man inte missa, vad bör man inte lägga tid på, osv. Dela gärna med er av era erfarenheter, ni som varit på kusten!
Vi kommer resa med Greyhound, och vi har redan bokat bussresa från Byron Bay till Sydney den 29:e december + boende i Sydney över nyår (efter tips om fullbokningar). I övrigt har vi ingenting bokat, men vi vill till Airle, Whitsundays, Frasier, Surfers Paradise, innan Byron Bay. Sen så vill vi gärna ut i djungeln i Cairns-trakterna nåt dygn på nån tour med övernattning, samt titta på lite kängurur, koalas mm. Gärna vilt :)
Over and out!
Dyk!
Norr om cairns eller från cairns på barriärrevet, en sak jag aldrig kommer glömma i alla fall.
Även Townsville har ett par fräcka dyk.
Vill ni till djungeln så rekommenderar jag att ni tar er upp till Cape Tribulation, norr om Cairns.
Noosa är ett riktigt skönt ställe som ligger norr om Brisbane, lite lugnare och softare än Surfer's Paradise som är ett turistigt skitställe (i mina ögon). Airlie Beach och Hervey Bay räcker det om man stannar tillräckligt länge för att ta sig ut till Whitsundays och Fraser Island. Om någon av er vill prova på skydiving så är Mission Beach definitivt ett ställe där man kan stanna till två dagar för att fixa det. Rekommenderar även starkt att dra ut på en Surfari från Byron till Sydney.
Boende i Noosa http://www.dolphinsbeachhouse.com/noosa-backpackers-rooms.html
Surfaris: http://www.surfaris.com/index.htm
Vill ni till djungeln så rekommenderar jag att ni tar er upp till Cape Tribulation, norr om Cairns.
Noosa är ett riktigt skönt ställe som ligger norr om Brisbane, lite lugnare och softare än Surfer's Paradise som är ett turistigt skitställe (i mina ögon). Airlie Beach och Hervey Bay räcker det om man stannar tillräckligt länge för att ta sig ut till Whitsundays och Fraser Island. Om någon av er vill prova på skydiving så är Mission Beach definitivt ett ställe där man kan stanna till två dagar för att fixa det. Rekommenderar även starkt att dra ut på en Surfari från Byron till Sydney.
Boende i Noosa http://www.dolphinsbeachhouse.com/noosa-backpackers-rooms.html
Surfaris: http://www.surfaris.com/index.htm
Tack för tipset. Hittade en intressant reseblogg typ från en kille som varit där, verkar livsfarligt, men riktigt coolt. Mycket farliga djur finns det, helt klart hehe..
Tack för tipset. Hittade en intressant reseblogg typ från en kille som varit där, verkar livsfarligt, men riktigt coolt. Mycket farliga djur finns det, helt klart hehe..
Tänker man på sånt så kommer man aldrig få slappna av och njuta. Kan påpeka att jag inte såg en enda haj, orm eller spindel när jag var där. Däremot fick min syster syn på en brown snake ett par skilda gånger, men den slingrade iväg illa kvickt.
Jag hade haft prio på 3 saker. Dyka jävla mycket, se till att nå kvävegränsen minst 2 gånger under semestern. Sen skulle jag försöka göra nåt i shuffle/ravescenen. Meetup, battle, anything goes.
Sen hade jag surfat som få.
NiklasAlm
2009-11-09, 10:10
vet inte om det finns nån bra djungel vid cairns, men där vi var vid cape tribulation så var de inget märkvärdigt iaf. I cairns kan man göra ganska mkt roliga småsaker t.ex. hoppa bungyjump o sånt, så gör lite roligt där innan ni beger er därifrån. Vi bokade vårat boende en vecka i förväg hela resan ungefär(och när vi inte bokade så fick vi sova på stranden en gång). Annars så är ungefär alla ställena längs kusten väldigt lika, åk dock inte till brisbane där finns inget att göra. Sist vill jag tillägga att du inte ska ha för höga förväntningar, Australien är ett turistställe och inget vilda västern som vi trodde :P.
vet inte om det finns nån bra djungel vid cairns, men där vi var vid cape tribulation så var de inget märkvärdigt iaf. I cairns kan man göra ganska mkt roliga småsaker t.ex. hoppa bungyjump o sånt, så gör lite roligt där innan ni beger er därifrån. Vi bokade vårat boende en vecka i förväg hela resan ungefär(och när vi inte bokade så fick vi sova på stranden en gång). Annars så är ungefär alla ställena längs kusten väldigt lika, åk dock inte till brisbane där finns inget att göra. Sist vill jag tillägga att du inte ska ha för höga förväntningar, Australien är ett turistställe och inget vilda västern som vi trodde :P.
Höga förväntningar har jag, men inte på någon wilda western direkt! Såpass koll på Australien år 2009 har jag hehe. Sol, bad, öl, grillat, dyka, fräcka djur, nyår i Sydney. Det är typ förväntningarna :)
Dags att packa ihop det sista och ge sej av mot landvetter, och byta ut intensiv träning och regn mot öldrickande och sol :). Hade gott alla koloiter! God jul och gott nytt år :cheers:
NiklasAlm
2009-11-30, 11:52
Dags att packa ihop det sista och ge sej av mot landvetter, och byta ut intensiv träning och regn mot öldrickande och sol :). Hade gott alla koloiter! God jul och gott nytt år :cheers:
må du brinna i helvetet, hoppas du förlorar många månaders träning och att en oväntad regnperiod kommer!
Nä skämt o sido ha det riktigt gött! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.