Visa fullständig version : Ang. "Squatting by Fred"
DiscoStorken
2009-11-08, 14:27
En av de stora anledningarna till att jag börjat träna är till skillnad från ganska många att i huvudsak bygga benmassa, då jag efter viktnedgång utan träning förlorat mycket muskelmassa och fett på benen medan överkroppen har kvar en del hud som formmässigt ser ut som fett, särskilt runt midjan vilket bildar en väldigt ful assymetri.
Hur som helst hittade jag den i titeln nämnda artikel här på forumet (minns ej var) och reagerade på att han mest verkar förespråka knäböj, olika sorters knäböj, och bara knäböj. Han framstår också som väldigt påläst angående ämnet benträning, så vad ska man egentligen ta in av artikeln?
Artikeln: http://org.ntnu.no/styrke/program/fredsq.htm
Sleipnir
2009-11-08, 14:35
Det är väl inget att reagera på, knäböj är en av de bästa övningar som finns :)
Artikelns namn hintar ju också lite om vad den handlar om.. ;)
Böj är väl den enskilt bästa benövningen enligt dom flesta, jag brukar variera med stången fram eller bak, tycker det känns lite olika. Raka mark är också en sån "underövning" för mig som tar sjukt bra på baksida lår. Sumomark är också bra för låren tycker jag. Kanske inte svarade alls på frågan, sorry i så fall.
Kul namn att kalla sej discostorken om man vill fokusera på ben:P Hur som helst, böj är en perfekt övning för det mesta, världens (enligt mej) bästa magövning, bästa benövning och man får "böjröv" efter ett tag dessutom.
Fred Hatfield är en av världens ledande auktoriteter på benträning. Dr Squat kallad. Mer här (http://drsquat.com/index.php)och här (http://en.wikipedia.org/wiki/Fredrick_Hatfield)
pragmatist
2009-11-08, 15:40
Knäböj är onekligen en väldigt bra basövning för musklerna i underkroppen men har tyvärr något av mytologisk status hos vissa förespråkare. Det är verkligen inget fel på knäböj, det är inte det jag vill säga, utan bara att knäböj inte är någon sorts magisk övning som man inte kan klara sig utan - vilket man lätt kan tro när man läser vad t.ex. Hatfield skriver. För träning av lårens framsida är det enligt olika EMG-studier t.ex. ingen större skillnad på knäböj och benpress.
Arf Pingvin
2009-11-08, 19:23
Knäböj är onekligen en väldigt bra basövning för musklerna i underkroppen men har tyvärr något av mytologisk status hos vissa förespråkare. Det är verkligen inget fel på knäböj, det är inte det jag vill säga, utan bara att knäböj inte är någon sorts magisk övning som man inte kan klara sig utan - vilket man lätt kan tro när man läser vad t.ex. Hatfield skriver. För träning av lårens framsida är det enligt olika EMG-studier t.ex. ingen större skillnad på knäböj och benpress.
Hur är det med resten av benen? Baksidan? Bålen? Böj är en magisk övning :thumbup:
böj is the shit :) Pra för basketen(och andra sporter för den delen)
pragmatist
2009-11-08, 20:38
Hur är det med resten av benen? Baksidan? Bålen? Böj är en magisk övning :thumbup:
Tja, det heter ju inte "böjröv" utan anledning. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.