handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring träningsschemat

Thrower
2009-11-07, 12:16
Tjena,

Rätt ny på forumet men har hängt en hel del här och läst trådar. Min fråga, eller det som jag vill ha lite input på är mitt träningsschema.

Är 24 år, 174 cm, 72 kg. Tränade när jag var i 16-18 års åldern, men la sedan av. Har nu fått upp intresset igen och är redo att börja om på nytt. Målet är att gå upp i muskelmassa och volym såklart.

I mitt schema så har jag valt att testa på att köra samma muskelgrupp 2 gånger i veckan, med eventuellt undantag för ben och axlar vissa gånger. Sen har jag lite problem att få in axlar 2 ggr, men det kanske inte behövs eftersom axlar får en hel del stryk i många andra övningar på bröst- och ryggdagarna. Några förslag?

Jag hade tänkt köra 3 set per övning och har ännu inte bestämt mig för om jag ska köra hög eller låg rep. Känns som att man kan riskera överträning och kanske skador om man skulle pressa sig och köra 4-6 rep. Kanske kör 10-12 rep. Sen å andra sidan så kanske schemat är ett bra recept för överträning ändå, vad tror ni? För många övningar för att köra samma muskelgrupp 2ggr i veckan? För många set?

Måndag: Bröst, triceps, mage

Bänkpress
Lutande hantelpress
Dips
Cablecross/Hantelflyes

Lutande tric.press
Pushdown, rak stång
Hantel press ov huvud
Kickback

Tisdag Rygg, biceps

Chins/latsdrag
Lutande rodd
Rak rodd
Marklyft
Extensions

Skivstångscurl
Alternerande hantelcurl
Preacher curl

Onsdag Axlar, ben, mage

Skivstångspress
Hantelpress
Sidolyft
Bakåtlyft i maskin/hantlar
Shrugs

Knäböj
Benspark
Bencurl
Vadpress

Torsdag VILA

Fredag Bröst, triceps

Bänkpress
Lutande hantelpress
Dips
Cablecross/Hantelflyes

Lutande tric.press
Pushdown
Hantel press ov huvud
Kickback

Lördag Rygg, biceps, mage

Chins/latsdrag
T-bar rodd
Rak rodd
Marklyft
Extensions

Skivstångscurl
Alternerande hantelcurl
Preacher curl

Söndag VILA

Välkomnar alla förslag och idéer, tack på förhand!
/Thrower

inzie92
2009-11-07, 14:49
-I mitt tycke alldeles för hög volym, om du inte tränat på ett par år och innan endast två är jag tveksam över att du klarar av den volymen.
-För många övningar, 2 övningar räcker per muskelgrupp och pass, speciellt i och med att hela kroppen tar stryk 2ggr / vecka. Satsa hellre på att variera assistansövningen och öka antalet set per övning till 4-5.
-Finns väll ingen anledning att träna ben mindre än bröst.. Eller till och med med lägre volym än biceps..

Svårt att ge råd då man inte vet var du ligger, men jag skulle bli väldigt förvånad om du pallade den volymen.

Thrower
2009-11-07, 15:33
Okej, jag förstår vad du menar på. Ska definitivt modifiera lite med övningar/set och se hur det känns efter ett par veckor eller så.