handdator

Visa fullständig version : Fullkorn vs ej fullkorn

Zooy
2009-11-06, 05:29
Är just nu uppe i en långtidsbulk för att öka i vikt, jag kör ingen "grisbulkning" av något slag utan har istället ökat antalet måltider och mängden per måltid per dag. Vad jag funderade på var "måste" man käka fullkornspasta/ris till måltiderna eller funkar det lika bra med "vanlig" ris/pasta? (vanlig har ju mer kolhydrater, men är framförallt lättare och få i sig störrre mängder) Vad är det egentligen som är så bra med fullkorn? Det jag kan komma på är att det mättar bättre vilket kan vara bra om man vill äta mindre än mer, och att det är bra för magen? Om man som jag då ibland har svårt och få i sig det nödvändiga intag är det då bättre och byta ut fullkornet? Kommer ju dock ha kvar fullkornsbröd och knäckebröd till frukosten och middagen, det är endast pastan/riset vi pratar om nu.

Scratch89
2009-11-06, 06:49
Absolut inget krav att äta fullkorn. Det är väl snarare så att när man försöker få i sig mycket mat borde undvika fullkornsvarianter. Dels för att det är jobbigare att äta större mängder av, men också för att försöka hålla fiberintaget på en rimlig nivå.

Det är inte ovanligt med konditionsidrottare som får livnära sig på pannkakor och Snickers för att orka få i sig energin.

puls
2009-11-06, 06:52
I ett viktökningssyfte skulle jag äta "vanlig" pasta/ris. Fullkornspasta, vilken innehåller mer fibrer, är GIsänkande (vilket kan vara bra i viktminskningssyfte) och bidrar till att "tarmarna får arbeta mer" vilket är hälsosamt. Fullkorn innhåller mer näring/mineraler än vitt raffinerat mjöl , vilket vanlig pasta är gjort av. Tydligen finns det dock nackdelar med fullkornet som sådant iom hög fytinhalt, vilket hämmar kalkupptag. Men summan av kardemumman för dig är att: Kör på med vit pasta/ris om du vill öka i vikt.

Apos78
2009-11-06, 09:32
Vad gillar du bäst? Kanske finner du det lättast att äta mycket av det du faktiskt tycker om. I övrigt +1 på ovanstående.

Zooy
2009-11-06, 09:43
Vad gillar du bäst? Kanske finner du det lättast att äta mycket av det du faktiskt tycker om. I övrigt +1 på ovanstående.

Mm då var det lite så som jag tänkte, ville se vad andra ansåg och om jag var inne på rätt bana. När jag sedan håller mig till grova mackor vid sidan och även havregryn tänkte jag att vanlig pasta borde funka bättre så jag får i mig lite mer. När vi ändå pratar pasta, hur mkt är ungefär 150 gram okokt Ris i dl?

OneManArmy
2009-11-06, 10:29
Mm då var det lite så som jag tänkte, ville se vad andra ansåg och om jag var inne på rätt bana. När jag sedan håller mig till grova mackor vid sidan och även havregryn tänkte jag att vanlig pasta borde funka bättre så jag får i mig lite mer. När vi ändå pratar pasta, hur mkt är ungefär 150 gram okokt Ris i dl?

3-4dl? typ

1684_
2009-11-06, 14:05
Variera? men jag skulle nog me ätit mera vanliga ris/pasta, dock nån gång ibland, veckan eller så ätit fullkorn.

Fredrik_S
2009-11-06, 14:14
Jag äter bara vitt ris och vitt bröd, men kaffet dricker jag svart.

Bara för att magen och tarmarna arbetar bättre på fullkornsprodukter så är det inte säkert det gäller dig.
Tror det är mätt på personer som inte aktiverar sig över huvudtaget.

Scratch89
2009-11-06, 15:28
Nu är det inte fullkornsprodukterna som gör att magen arbetar, utan fibrerna. Äter man tillräckligt mycket vita varianter så får man i sig samma mängd fibrer ändå.

inter
2009-11-06, 16:32
Borta på träningslära har dom en bra artikel om fullkorn.

Fullkorn i alla lägen? (http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/)