handdator

Visa fullständig version : Splittad program till nybörjare

Ballerna
2009-11-05, 19:41
Jag har nu i nästan två månader följt ett helkroppsprogram på gymmet och tycker det är så himla kul att jag gärna tränar åtminstone fem gånger i veckan. Dock har jag förstått att det inte är bra att köra helkroppsprogram så ofta och att ett splittat schema i så fall skulle passa bättre. Därför undrar jag om någon skulle kunna vara jättesnäll hjälpa mig att lägga upp ett splittat schema.

Syftet med min träning är främst att bygga upp styrka så att jag klarar av dansen bättre men också för få muskler eftersom jag tycker jag ser alldeles för spinkig ut i nuläget.

Kanske ska tillägga att jag även dansar sju gånger i veckan. Men vad gäller styrketräning är jag komplett nybörjare så ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor eller liknanade.

Jorpa
2009-11-05, 19:45
Jag vill inte vara en sån som länkar och tjatar men det finns 1000 sådana frågor och trådar. Här är den bästa:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

darkdog
2009-11-05, 19:46
Måndag: Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: Vila
Torsdag: Överkropp
Fredag: Underkropp

Måndag: Bröst/triceps/axlar
Tisdag: Rygg/biceps
Onsdag: Ben
Torsdag: Bröst/triceps/axlar
Fredag: Rygg/biceps
(lör/sön ben om du vill)

Måndag: Bröst/Rygg
Tisdag: Armar/Axlar
Onsdag: Ben
Torsdag: Bröst/Rygg
Fredag: Armar/Axlar
(lör/sön ben om du vill)

siimon89
2009-11-05, 20:48
Antingen kan du köra

Helkroppspass:

Måndag, Onsdag, Fredag

Halvkroppspass:

Måndag, Tisdag, Torsdag, Fredag

Håll det enkelt, kör basövningar. Vill du bli stark snabbt och bygga funktionell styrka till dansen är det vägen att gå. Kolla upp 5x5 programmen för helkroppspassen, eller Westside For Skinny Bastards för halvkroppspass.

Pjotor
2009-11-06, 17:15
Ett annat populärt splittupplägg är att splitta kroppen i dragövningar och pressövningar. I 3-splittar är det inte ovanligt att lägga benen på en egen dag.

Jag varierar mellan drag/pressplitt och "antagonistsplitt", alltså att träna superset med antagonistpar. Exempel är bänkpress+stångrodd, militärpress+chins och triceps+biceps.