Visa fullständig version : Förberedelse inför maximal prestation
olander08
2009-11-04, 15:41
Det är nämligen så att jag planerar att ladda upp på bästa möjliga sätt inför en "maxning" på lördag alt. söndag (i detta fallet gäller det bouldering) och jag är ute efter att vara så utvilad och stark (ej uthållighet) som möjligt och hade tänkt vila tills dess.
Så jag undrar hur jag ska äta tills dess, gärna så detaljerat som möjligt (exempel på mat samt när jag bör äta min sista måltid innan tillfället)?
Om du plötsligt gör en massa ändringar mot vanliga pass så finns risken att det går mycket sämre.
Kör på ett sätt som fungerat för DIG tidigare.
King Grub
2009-11-04, 15:53
Ät som du brukar, introducera inget nytt.
För att prestera maximalt just på en boulder tror jag det är svårt att äta på ett visst sätt för just detta. Särskilt med tanke på att det är med så kort varsel. Ät inte så tätt inpå och se till att vara väldigt väl uppvärmd. Lägg gärna en timme på lättare problem så att fingrar och leder är väl laddade. Undvik absolut pump innan presset. Ladda med vätksa och vanlig mat men se laddningen som en förberedelse för tidigare nämnd uppvärmning. Tiden du spenderar på det aktuella problemet är alltför kort för att det ska påverkas nämnvärt av maten från och med idag.
Kanske skulle kreatin vara en idé om du bouldrar hårt och ofta men det är nog inget som hinns med innan helgen.
Av nyfikenhet - vad ska klättras och vad ligger graden på?
olander08
2009-11-04, 18:32
För att prestera maximalt just på en boulder tror jag det är svårt att äta på ett visst sätt för just detta. Särskilt med tanke på att det är med så kort varsel. Ät inte så tätt inpå och se till att vara väldigt väl uppvärmd. Lägg gärna en timme på lättare problem så att fingrar och leder är väl laddade. Undvik absolut pump innan presset. Ladda med vätksa och vanlig mat men se laddningen som en förberedelse för tidigare nämnd uppvärmning. Tiden du spenderar på det aktuella problemet är alltför kort för att det ska påverkas nämnvärt av maten från och med idag.
Kanske skulle kreatin vara en idé om du bouldrar hårt och ofta men det är nog inget som hinns med innan helgen.
Av nyfikenhet - vad ska klättras och vad ligger graden på?
Houdini 7B+ på Långholmen.
Då jag inte lagt ner alltför mycket tid på att se vad som fungerar bäst för mig, men ändå märkt av väsentliga skillnader i prestation som endast kan länkas till uppladdningen i form av kosten så tänkte jag fråga vad som fungerar för andra.
Det som jag brukar göra är att dra i mig en väldigt stor portion makaroner och köttbullar ~3h innan passet och precis innan/under de första tio minuterna portionera i mig ett packet dextrosol samt en poweraid under den första timmen.
Då problemet verkligen ligger nära min fysiska kapacitet så känner jag att jag vill öka mina chanser genom att ladda upp så bra som möjligt. Är makaroner (snabbmakaroner) och köttbullar bra nog, eller har någon något tips på en bättre måltid?
7B+...hårda tag.Vad är det för typ av problem? Kräver det maxstyrka över 4 move eller är det en långt pumpande serie moves? Visserligen, oavsett vad så tror jag det är svårt att hitta en specifik kostregim för just det. Men för att ge några mer konkreta tips så kanske snabbisarna kan bytas ut mot vanliga makaroner. Släng in lite vettigt grönt på tallriken. Att klämma ett paket dextrosol samt en powerade alldeles inpå låter snarare kontraproduktivt....om du inte springer 18 km till stenen.
Ät som du brukar, introducera inget nytt.
King Grub är kung.
Ät som du brukar.
olander08
2009-11-04, 18:49
Det är fyra tunga moves som kräver maxstyrka.
Problemet kan ses från 0:44 i detta klipp:
o8q1Hh2GgrQ
Ser trevligt ut. Och tungt. Och slitigt för stackars topparna. Men när ska du börja klättra på riktigt och överge de där småstenarna *rolleyes*.
olander08
2009-11-04, 19:23
Ser trevligt ut. Och tungt. Och slitigt för stackars topparna. Men när ska du börja klättra på riktigt och överge de där småstenarna *rolleyes*.
Jorå, annars hade jag inte orkat spendera fyra sessioner där de senaste tio dagarna, vilket man inte kan märka av att titta på fingertopparna. Tittar man däremot längre in vid vänsterfingrarnas bas så ser man köttiga sår efter de 100+ försöken på den inledande dynon.
Jag måste säga som Fred Nicole att man finner the heart of movement i bouldering, men det händer att jag varierar med lite rep då och då.
Wow, imponerande!! Tror dock inte att någon kost i världen skulle hjälpa dig att klara av det där, ät som du brukar. Se till att du är helt ohungrig (inte mätt) och otörstig (inte nydrucken), så att du slipper tänka på det och kan ha 110% fokus.
...men det händer att jag varierar med lite rep då och då.
Kloka ord.
Ät som du brukar, introducera inget nytt.
Lyssna på Grub!
Been there, done that, got the t-shirt. Sabbade nästan min prestation helt pga att jag började mixtra med maten.
Stykemässigt får du nog ut mer av adrenalinpåslag än av att trycka pasta i tre dagar före tävlingen.
Men nu till det viktigaste - klämde du dit problemet?
olander08
2012-10-17, 13:01
Men nu till det viktigaste - klämde du dit problemet?
Haha, hittade denna tråden när jag än en gång försökte hitta lite information om hur man bör ladda upp inför en maximal prestation (denna gång inför SM) och ja, jag tog problemet några timmar innan du skrev inlägget ;)
Nuförtiden jobbar jag på sittstarten till samma problem (8B) och campuserar (klättra utan fötter) ståstarten :cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.