handdator

Visa fullständig version : Enkla rätter med fleromättat fett

Skrollovicz
2009-11-04, 10:12
Jag baserar mitt fettintag på främst ost, kaviar, ägg och bordsmargarin. Inte helt optimalt vad jag har förstått eftersom det blir mycket mättat fett.
Har ni några tips på rätter som innehåller en stor andel fleromättat fett och som är enkla att tillaga?

Makrill på bröd och tonfisksallad i olivolja är typ dem enda jag kommer på.

Vet ej om tråden ligger i rätt forum, om inte ber jag om ursäkt.

Morty
2009-11-04, 10:59
Inget fel på ditt fettintag. Klart att man kan göra vissa förändringar men det där är itne ohälsosamt!

Pepz
2009-11-04, 11:40
inlagd sill och potatis med gräddfil och rödlök.

(stekt salt sill med löksås(gjord på grädde) och kokt potatis)

laxfile i ugnen med valfria kryddor. (världens enklaste mat) servera med valfria tillbehör

stafh
2009-11-04, 12:14
Dra på lite olivolja på sallad, pastarätter och sånt.

Eddie Vedder
2009-11-04, 14:05
Har du överhuvudtaget kollat fettsammansättningen i produkterna du nämner? I margarin, kaviar och ägg är ju mer fett omättat än mättat.

beckman88
2009-11-04, 14:21
Med Bordsmargarin men han no smör, bregott, becel ovs.

kalajset
2009-11-04, 14:31
Har nog inte undgått någon att "farligheten" hos mättat fett har blivit starkt ifågasatt det senaste. Dessutom ser inte den kosten du ger exempel på ut att innehålla sådär jättemycket mättat fett, men med det sagt har ändå livsmedelsverket en del bra tips om man nu ändå skulle vilja hålla nere sin konsumtion av mättat fett. Saxat från deras hemsida:

"Hur kan jag välja rätt sorts fett?

Här är några tips på vad man kan göra för att äta mindre mättat fett och mer omättat:

* Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar. Ju hårdare ett fett är i rumstemperatur desto mer mättat fett innehåller det.
* Använd nyckelhålsmärkt margarin på smörgåsen i stället för smör eller margarin och matfettsblandingar med mycket mättat fett.
* Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång.
* Ät mindre ”osynligt” fett, genom att välja nyckelhålsmärkt mjölk, matfett, ost, korv och andra charkprodukter.
* Använd mindre ost och grädde i maten.
* Skär bort synligt fett från till exempel skinka, kassler och entrecôte.
* Koka eller ugnsstek maten i stället för att steka i stekpanna.
* Släng bort stekfettet i stället för att hälla det på maten."

Men återigen, dessa råd är starkt ifrågasatta.

Eddie Vedder
2009-11-04, 14:31
Med Bordsmargarin men han no smör, bregott, becel ovs.

Bregott är en matfettsblandning och smör är smör. Becel är margarin dock. Precis som t.ex. Milda, Lätt&Lagom och Lätta.

Skrollovicz
2009-11-04, 18:24
Har du överhuvudtaget kollat fettsammansättningen i produkterna du nämner? I margarin, kaviar och ägg är ju mer fett omättat än mättat.

Hehe jo då. Men jag önskar ändå mer omättat fett i min kost det var därför jag startade tråden.

malfunction
2009-11-04, 19:16
Om du vill ha fleromättat fett så använd rapsolja som stekfett och margarin på dina mackor. Ät nötter, frön och fisk. Om du vill undvika mättat fett så begränsa mejeriprodukter och rött kött. Kolla igenom olika recepttrådar på forumet och justera efter dina önskemål. Det känns verkligen inte som det behövs en recepttråd specifikt för detta enligt mig.

Eddie Vedder
2009-11-04, 20:05
Hehe jo då. Men jag önskar ändå mer omättat fett i min kost det var därför jag startade tråden.

Av någon särskild anledning? Kosten kommer ju inte per automatik bli bättre för det.

Dreas
2009-11-04, 20:18
Om du vill ha fleromättat fett så använd rapsolja som stekfett och margarin på dina mackor. Ät nötter, frön och fisk. Om du vill undvika mättat fett så begränsa mejeriprodukter och rött kött. Kolla igenom olika recepttrådar på forumet och justera efter dina önskemål. Det känns verkligen inte som det behövs en recepttråd specifikt för detta enligt mig.Och då blir fördelningen mellan , är det omega 3 och 6 som blir "dålig"? Nånting med 3 och 6 iaf :D